خانه، جایی که همه‌ی ما به دنبال امنیت و آرامش به آنجا پناه می‌بریم، جایی که در کنار عزیزان‌مان لحظات تلخ و شیرین زندگی را قسمت می‌کنیم. اما گاهی یک خانواده به دنبال زندگی در خانه‌ای متفاوت، ناگزیر از تجربه‌ی لحظاتی شگفت‌انگیز می‌شوند. این همان کاری است که یک خانواده‌ی نروژی مبادرت به انجامش کردند که در ادامه به سراغ آنها و خانه شگفت‌انگیزشان می‌رویم.

در زبان نروژی «Hjertefølger» به معنای «پیرو یا دنبال کننده‌ی قلب» است و در مورد یک خانواده‌ی نروژی، این مسئله کاملاً به عینه ثابت شده است. به هر حال کار سختی است که به همراه اعضای خانواده به بخش دورافتاده‌ای در مدار قطب شمال نقل مکان کنید؛ اما در حقیقت این همان کاری است که در دسامبر سال ۲۰۱۳، یک خانواده‌ی ۶ نفره تصمیم به انجام آن گرفتند.

آنها خانه‌ای سه طبقه با ۵ اتاق خواب را درست زیر یک گنبد مرتفع بنا کردند. این گنبد خورشیدی در جزیره‌ای به نام « Sandhornøya » و در شمال کشور نروژ سر به آسمان برافراشته است. محل زندگی آنها هم اکنون بیش از هزار کیلومتر با شهر «اسلو» فاصله دارد و در واقع باید گفت که در منطقه‌ای پرت و دورافتاده واقع شده است.

برای آن دسته که شاید با این نوع گنبد آشنایی نداشته باشند باید گفت که یک گنبد متشکل از سطوح هندسی که اصطلاحاً « geodesic dome» نامیده میشود، در حقیقت یک ساختار نیم کره مانند است که با مجموعه‌ای شبکه مانند از مثلث‌ها شکل و قوام پیدا کرده است.

آنها در ساخت خانه‌ی خود از مواد گوناگون ارگانیگی همچون چوب، ماسه و گل رس استفاده کرده‌اند. از سوی دیگر شکل خاص این گنبد و خانه‌ی درونش باعث حفظ گرما شده و در عین حال اعضای این خانواده را از گزند بادهای شدید و بارش سنگین برف که در این منطقه بسیار شایع است، محافظت می‌کند.

به علاوه این گنبد یک محوطه‌ی باغ مانند را نیز در برگرفته است که خانواده‌ی "Hjertefølgers" میوه و سبزیجات مورد احتیاج خود را در آنجا کشت و پرورش می‌دهند. دیگر مشخصه‌ی جالب توجه این خانه و گنبد آن برخورداری از دیدی خوب از مناظر و چشم‌اندازهای محیط اطراف است که زیبایی حیات وحش و طبیعت بکر و دست نخورده‌ی این منطقه را پیش چشم اعضای خانواده به نمایش می‌گذارند. همچنین خانواده می‌توانند در تمام طول سال شاهد درخشش شفق قطبی در آسمان سرد این کشور باشند.

خانم خانه در مورد حضورش در این خانه چنین می‌گوید:

احساس ما زمانی که قدم به درون این خانه گذاشتیم، حس و حالی متفاوت با زندگی کردن در هر خانه دیگری بود. اتمسفر خانه بسیار خاص و منحصربفرد است، در توصیف آن نمی‌توان چیزی گفت. من اینجا حتی می‌توانم صدای سکوت را نیز بشنوم و این پاداش کسی است که به ندای قلبش گوش سپرده و آن را دنبال می‌کند.

نظر شما در مورد این خانه و زندگی در مناطقی در چنین حد دورافتاده چیست؟