مسابقه‌های عکاسی همچنان ویترینی خوب برای به نمایش گذاشتن زیبایی‌های این سیاره و همینطور آگاه کردن بشریت از خطری است که این جهان زیبا و سراسر از شگفتی را تهدید می‌کند. یکی از این رقابت‌ها که با چنین نگاهی طراحی و برگزار می‌شود، مسابقه عکاس سال حیات وحش اروپا است که به تازگی منتخبی از تصاویر برگزیده رقابت امسال خود را به علاقمندان معرفی کرد. درمرور این تصاویر با ما همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Boredpanda، انجمن عکاسی طبیعت آلمان (GDT)، تصاویر برنده مسابقه عکاس سال حیات وحش اروپا را اعلام کرد. برنده اصلی این رقابت مهیج «خاویر آزنار گونزالس دی روئدا» (Javier Aznar González de Rueda) از کشور اسپانیا است که جایزه برتر این رقابت را با تصویری با عنوان مراقبت از مادر از آن خود کرد.

عکاسی زیر آب- 724press.com

در این دوره از رقابت عکاس سال حیات وحش اروپا، عکاسانی از  ۴۲ کشور اروپایی حضور داشتند. هیئت داوران بین‌المللی این مسابقه شامل پنج نفر است که به مدت سه روز تصاویر ارسالی را بررسی و درنهایت  ۱۰۷ عکس را در بخش‌های مختلف انتخاب و در  ۹ شاخه استاندارد و دو دسته ویژه طبقه‌بندی کردند.

اما قبل از آنکه به تماشای تصاویر برگزیده این رقابت بنشینیم، بد نیست کمی بیشتر با عکاس برگزیده این مسابقه و همینطور تصویر برتر این دوره از جوایز عکاس سال حیات وحش اروپا آشنا شویم. خاویر گونزالس عکاسی است که بیش از هرچیز دیگر به تاریخ طبیعی، حفاظت از حیات وحش و همینطور رابطه میان انسان و طبیعت علاقه دارد. عکس‌های ثبت شده خاویر با آگاهی از دانش زیست‌شناسی و زاویه دید شخصی او به حیات وحش و جاذبه‌های طبیعی شناخته می‌شوند. او معتقد است قدرت عکاسی می‌تواند به حفظ حیات این سیاره و همینطور  بقای جانوران و گیاهان ساکن آن کمک کند. این عکاس خوش ذوق امیدوار است با ثبت این تصاویر تماشایی توجه عموم را به اهمیت حفاظت از حیات وحش جلب کند. او همچنین عضو اتحادیه بین‌المللی عکاسان حفاظت از محیط زیست و همینجور انجمن عکاسی است. خاویر برای نشنال جئوگرافیک هم عکاسی کرده و آثارش تاکنون در مجلات بین‌المللی متعدیی همچون جئو (GEO)، اسمیت‌سونین (Smithsonian) و حیات وحش BBC به چاپ رسیده‌اند. او هم اکنون ساکن اسپانیا است،  ولی اغلب برای پروژه‌های عکاسی خود به کشورهای دیگر جهان هم سفر می‌کند.

عکس از نوعی از حشرات بدبو- 724press.com

اما عکس بالا که عنوان برتر رقابت امسال را هم از آن خود کرده است، داستان جالبی دارد. ظاهرا خاویر گونزالس در سفر به یکی از بزرگ‌ترین مناقط حفاظت شده کشور اکوادور که به نام «پارک ملی یاسونی» (Yasuní National Park) شناخته می‌شود، با گونه‌ای از حشرات بدبو موسوم به  «Antiteuchus tripterus» مواجه شده است. او رفتار مراقب گونه حشره مادر را در طول یک دوره دو هفته‌ای مورد بررسی قرار داده و متوجه شد که در کمال تعجب حشره مادر نه تنها از تخم‌ها، بلکه از لاروهای تازه از تخم بیرون آمده هم محافظت می‌کند. این مهر مادری تا اولین پوست اندازی لاروها ادامه دارد که رفتاری جالب توجه در دنیای حشرات است.

مطلب مرتبط:  مرور برندگان مسابقه عکاسی نیچر اینفوکوس ۲۰۲۳

به گزارش ۷۲۴پرس، معمولا در جنگل‌های بارانی اکوادور، نوزادان حشره بدبو در مقابل حمله انواع شکارچیان و همینطور موجودات انگلی متعددی همچون «زنبورهای ایکنومون» (ichneumon wasps) آسیب‌پذیر هستند. درنتیجه مراقبت مادر برای افزایش شانس بقای فرزندان ضروری است. جنگل‌های بارانی معمولا اکوسیستمی بسیار پیچیده با حضور ارگانیسم‌های بی‌شمار است که درکنار هم شبکه‌ای پیوسته و وسیع از حیات را تشکیل داده‌اند. این تصویر زیبا به ما نشان می‌دهد که پروژه‌های عکاسی چطور می‌توانند نگاه ما به جهان پیرامون‌مان را دستخوش تغییر و تحول کنند.

عکسی از یک توله شیر- 724press.com

اما درادامه    این مطلب تعدادی از این تصاویر برتر را برای شما گلچین کردیم که می‌توانید از تماشای آنها لذت ببرید. درادامه این مطلب با ما همراه باشید.

Nature-Photography-1
Nature-Photography-10
Nature-Photography-11
Nature-Photography-12
Nature-Photography-13
Nature-Photography-14
Nature-Photography-15
Nature-Photography-16
Nature-Photography-17
Nature-Photography-18
Nature-Photography-19
Nature-Photography-2
Nature-Photography-20
Nature-Photography-21
Nature-Photography-22
Nature-Photography-23
Nature-Photography-24
Nature-Photography-25
Nature-Photography-26
Nature-Photography-27
Nature-Photography-28
Nature-Photography-29
Nature-Photography-3
Nature-Photography-4
Nature-Photography-5
Nature-Photography-6
Nature-Photography-7
Nature-Photography-8
Nature-Photography-9

درپایان نظر شما در مورد این تصاویر دیدنی چیست؟ آیا چنین عکس‌هایی با موضوع حیات وحش، طبیعت و جانداران ساکن این سیاره روی نگاه شما به جهان اطراف‌تان تأثیرگذار است؟ نقش مسابقه‌های عکاسی در پیشبرد  هدف حفاظت از محیط زیست را چطور ارزیابی می‌کنید؟ ما همچنان در ۷۲۴پرس مشتاق شنیدن نظرات و پیشنهادهای شما عزیزان هستیم. فراموش نکنید آنها را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید. از این همراهی شما سپاسگزاریم.