بیشتر انیمه‌های محبوب و شناخته شده براساس مانگاهایی جذاب و خواندنی ساخته شده‌اند؛ به‌همین خاطر چندان عجیب نیست که از مدت‌ها قبل انیمه دوستان چشم انتظار ساخت و انتشار انیمه جذاب فریرن بودند. مانگای این انیمه نقدهای تحسین‌برانگیز بسیاری دریافت کرده و محبوب هم منتقدان و هم خوانندگان بود. به‌همین خاطر انتظارها برای اقتباس انیمه آن رو به افزایش گذاشت که نتیجه آن انتشار این انیمه جذاب در پاییز امسال است.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Dexerto،  انیمه «فریرن: پس از پایان سفر» (Frieren: Beyond Journey’s End)، انیمه‌ای در حوزه آثار شونن است که براساس مجموعه مانگایی محبوب به همین نام نوشته کانه‌هیتو یامادا (Kanehito Yamada) ساخته شده است. همچنین تصویرگری این انیمه را هم سوکاسا آبه (Tsukasa Abe) برعهده داشت.  داستان انیمه فریرن در دنیایی افسانه‌ای می‌گذرد که حضور شیاطین و استفاده از جادو در آن امری مرسوم و متداول است. فریرن خود الفی است که چندین قرن را در این دنیا گذرانده و به اصطلاح سرد و گرم چشیده است.

الفی به نام فریرن-724press.com

انیمه جذاب فریرن یکی از مورد انتظارترین انیمه‌های پاییز امسال بود، هرچندکه انتشار مانگای آن از ماه آوریل سال  ۲۰۲۰ آغاز شده بود. این مانگا موفق شد در بیست و پنجمین دوره جوایز «Tezuka Osamu Cultural Prize Awards» که در سال  ۲۰۲۱ برگزار شد، جایزه ویژه «New Work Prize» را از آن خود کند. استودیوی انیمیشنی که ساخت این انیمه را برعهده گرفت، استودیو مدهاوس (Madhouse) است که تابه‌حال به خاطر ساخت آثاری محبوب و شناخته شده همچون دفتر مرگ (Death Note)، مرد تک مشتی (One Punch Man) و هانتر ایکس هانتر (Hunter X Hunter) مورد ستایش و تحسین منتقدان قرار گرفته است. سریال فریرن البته برخلاف عناوین فوق چندان با فضای مهیج یا پر زد و خورد همراه نبوده  و درعوض سریالی آرامش‌بخش است. 

درادامه این مطلب  نگاهی به انیمه «فریرن: پس از پایان سفر» خواهیم داشت؛ درنتیجه پیشاپیش هشدار می‌دهیم ممکن است در خلال این توضیحات اشاره‌هایی جزئی به داستان  اولین قسمت این انیمه شده باشد، پس این هشدار اسپویل را جدی بگیرید.

داستان انیمه فریرن: پس از پایان سفر چیست؟

گروه قهرمانان در انیمه فریرن-724press.com

داستان این انیمه با پایان یک سفر حماسی آغاز می‌شود. چهار نفر از اعضای گروه قهرمانان پیروز پس از گذشت ده سال و حضور در اتفاقات کوچک و بزرگ این سفر حماسی، بالاخره به خانه بازمی‌گردند. جادوگر فریرن، هیمل قهرمان (Himmel)، کشیش هیتر (priest Heiter) و جنگجویی به نام آیزن (Eisen) که در کنار هم  پادشاه شیاطین را شکست داده و صلح و آرامش را به این قلمروی پادشاهی بازگردانده‌اند.

آنها به هم قول می‌دهند که پنجاه سال بعد بازهم به دیدار هم آمده  و خاطرات تلخ و شیرین این سفر را یادآوری کنند. اما نکته اصلی اینجا است که برخلاف دیگران فریرن یک الف است که دارای زندگی ابدی است. او شاهد گذر عمر دوستان، پیر شدن و حتی مرگ دوستانش است و درنهایت تنها چیزی که برای او باقی می‌ماند حسرت و پشیمانی است که چرا وقت بیشتری را در کنار آنها سپری نکرده و چیزهای بیشتری در مورد آنها نیاموخته است. سفری که به نظر می‌رسد آغازگر اتفاقات جالب توجه و آموزنده‌ای است.

نگاهی عمیق‌تر به قهرمان داستان

هیمل جنگجو-724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس، نام فریرن در زبان آلمانی به معنی «سرد» است که به نوعی بازتاب دهنده شخصیت این الف ماجراجو است. او که بیش از هزار سال عمر دارد، مرتب  به این گوشه و آن گوشه دنیا سفر و با افراد بی‌شماری ملاقات کرده است. بااین‌حال عمر جاودانه او باعث می‌شود که باوجود این همه دوست و آشنا درنهایت همیشه تنها بماند. به‌همین خاطر او معتقد است که شاید نیازی نیست چیزهای زیادی در مورد انسان‌هایی بداند که تنها چند دهه زندگی می‌کنند.

او اگرچه در سفری ده ساله با گروهی از قهرمانان همراه بود که به‌تدریج به بخشی از زندگی او تبدیل شده‌اند، بازهم به آشنایی بیشتر با آنها  تمایل ندارد. او پس از جدایی هم به راه خود می‌رود، اما وقتی پس از پنجاه سال دوباره با دوستانش ملاقات می‌کند، آنها را افرادی پیر و فرتوت می‌بیند که مدت زیادی از عمرشان باقی نمانده است. فرن باز هم احساس نیاز نمی‌کند که چیزهای بیشتری از دوستانش یاد بگیرد. البته این به این معنی نیست که فریرن اهمیتی به دوستانش نمی‌دهد، بلکه داستان این است که او به سادگی قادر نیست به دنیا از زاویه دید موجوداتی فانی همچون انسان‌ها بنگرد.

الف با موهای سفید و گوشهای مدل الفی-724press.com

در بین دوستانش هیمل اولین کسی که جان می‌سپارد. فریرن در مراسم تشییع پیکر دوستش از اینکه او را بهتر نشناخته است، ابراز پشیمانی می‌کند. او تازه متوجه می‌شود که عمدا دوستانش را از خود دور کرده است تا زمان موعود یعنی هنگام مرگ آنها، دچار احساس ناراحتی و ناامیدی زیادی نشود. بااین‌حال درحالی که پیکر هیمل در آتش می‌سوزد، فریرن متوجه می‌شود که چقدر اشتباه کرده است. به‌همین خاطر او سفری جدید را آغاز می‌کند، به‌این امید که با انسان‌های دیگری آشنا شده و چیزهای بیشتری در مورد آنها بیاموزد.

مطلب مرتبط:  نگاهی به انیمه سوزومه، تازه ترین اثر ماکوتو شینکای کارگردان برجسته ژاپنی

از طرف دیگر اگرچه فریرن رفتاری سرد را در پیش گرفته اما فردی بسیار ساده و دست و پاچلفتی است. او گرفتار حیله‌هایی می‌شود که بسیار آشکار  هستند. اما نکته قابل تأمل این است که داستان سعی دارد رشد شخصیت فریرن را از زمانی به تصویر بکشید که با بزرگترین پشیمانی زندگی خود مواجه شد. به این ترتیب آن ده سالی که هرگز فکر نمی‌کرد ارزش توجه کردن داشته باشد، او را عمیقا دستخوش تغییر و تحول کرد. نکته جالب اینجا است  که فریرن خودش هرگز متوجه این  تکامل در وجودش نشده بود.

نویسنده چگونه  دنیای به تصویر کشیده شده در این انیمه را ترسیم می‌کند؟

فریرن در حال سفر کردن-724press.com

پس از مرور خط اصلی داستان انیمه «فریرن: پس از پایان سفر»، بد نیست نگاهی هم به دنیای به تصویر کشیده شده در این انیمه داشته باشیم. به گزارش ۷۲۴پرس، اغلب شهرها و مناظر این انیمه به محیط‌های اروپایی شباهت دارد. حتی نام شخصیت‌ها هم عمدتا از زبان آلمانی گرفته شده‌اند. اما باوجود تمام این مناظر، محیط داستان بیشتر مبتننی بر سبک ارائه شده در ژانر فانتزی ایسکای است.

اگرچه دراین مجموعه چندین نژاد مختلف از جمله انسان‌ها، کوتوله‌ها، الف و شیاطین معرفی می‌شوند، بااین‌حال تااینجای داستان  فریرن تنها الف و آیزن هم تنها کوتوله‌ای است که به مخاطب معرفی شده‌اند. بااین‌حال قدرت فقط منحصر به یک نژاد خاص نیست، مثلا هم انسان‌ها و هم الف‌ها از قدرت جادو بهره‌مند هستند. با پیشرفت داستان، وجود این قدرت و توانایی جادو کردن به موضوع و هسته مرکزی داستان تبدیل می‌شود.

درنهایت باید گفت انیمه «فریرن: پس از پایان سفر» یکپارچگی خط داستانی خود را به خوبی حفظ کرده است، هرچند که در یک چشم برهم زدن چندین دهه از زمان را پشت سر می‌گذارد. درمجموع عنصر زمان در این انیمه به مفهومی عینی تبدیل شده که از طریق واحدهای اندازه‌گیری مشخصی تعریف می‌شود. به‌عنوان مثل مرگ هیمل به‌عنوان راهنمایی برای درک و توضیح جدول زمانی در این انیمه در نظر گرفته شده است.

دوستان فریرن مثل هیمل، آیزن و هیتر-724press.com

سفر ده ساله گروه قهرمانان را باید پایه اصلی داستان این انیمه دانست. الف نامیرا در طول سفرش خاطرات این سفر را مرور کرده و شروع به ارزش گذاری کردن آنها می‌کند. درسراسر انیمه شاهد فلاش بک‌های به آن دوران و همراهی او با هیمل، هیتر و آیزن هستیم. از طرف دیگر طراحی این شخصیت در این  انیمه خیلی یک دست بوده و به‌عبارتی شاهد شخصیت پردازی چند وجهی نیستیم که شاید این مسئله به خاطر مضمون خاص آن باشد. بااین‌حال فراموش نکنید که شاید شخصیت‌های داستان چندان پرزرق و برق به نظر نرسند، اما این به این معنی نیست که آنها موجوداتی کسل کننده هستند. درمجموع انیمه «فریرن: پس از پایان سفر» باوجود تمام لحظات غم‌انگیزش، تاحدی دلگرم کننده و آرامش بخش است.

مطلب مرتبط:  رسوایی بزرگ استودیو ماپا، سازنده آثاری همچون حمله به تایتان

همانطور که گفتیم در این مجال کمی به خط داستانی و شخصیت‌های انیمه فریرن پرداختیم، اما برای درک بهتر حال و هوای این اثر جذاب و سرگرم‌کننده پیشنهاد می‌کنیم تماشای این اثر دوست داشتنی را از دست ندهید که بدون تردید یکی از آثار برجسته انیمه پاییز امسال است. درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ما در ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. فراموش نکنید نظرات، پیشنهادها و انتقادات سازنده خود را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید. از این همراهی شما سپاسگزاریم.