ژانر وحشت از جمله ژانرهای محبوب عالم سینما است که تاکنون شاهد ساخت آثار جذابی بوده است. بااین‌حال متأسفانه گاهی برخی صحنه‌های فیلم‌ها ترسناک نتوانسته‌اند حق مطلب را به خوبی ادا کرده و توجه مخاطبان را به خود جلب کنند. صحنه‌هایی که گاه حتی تأثیری عمیق روی میزان جذابیت و موفقیت یک  اثر داشته‌اند. دراین مرور با ما همراه باشید تا نگاهی به چند صحنه‌ی این چنینی داشته باشیم که باعث نابودی آثار ترسناک شدند.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Startefacts، حتی خوش ساخت‌ترین و همینطور تحسین شده‌ترین فیلم‌های ترسناک هم گاهی صحنه‌ها را به نمایش می‌گذارند که گاهی چنان بی‌نقص هستند که حرفی برای گفتن نمی‌ماند و گاهی هم چنان از هدف اصلی دور هستند که باعث کاهش جذابیت فیلم برای مخاطب می‌شوند.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به مرور چند مورد از وحشتناک‌ترین صحنه‌های آثار سینمایی ترسناک بپردازیم که نتوانستند آنگونه که باید و شاید با لحن و خط روایی فیلم مطابقت پیدا کرده و مخاطب را مجذوب خود کنند. پیشاپیش یادآوری می‌کنیم این متن ممکن است اشاره‌هایی به روند داستان یا صحنه‌های خاصی از فیلم داشته باشد، پس اگر هنوز موفق به تماشای این آثار نشده و منتظر فرصت مناسب هستد این هشدار اسپویل را جدی بگیرید.

۱. نفس نکش (Don't Breathe)  - محصول سال  ۲۰۱۶

فیلم نفس نکش- 724press.com

فیلم هیجان انگیز نفس نکش اثر  «فده آلوارز» (Fede Alvarez) داستان گروهی سارق است که سعی دارند از خانه‌ی پیرمردی نابینا سرقت کنند. این فیلم به دلیل ترس مینیمالیستی‌اش مورد تحسین بسیاری قرار گرفت. بااین‌حال این فیلم یک داستان فرعی بحث‌برانگیز را هم دنبال می‌کرد که حول محور آنتاگونیست کوری می‌چرخد که به زور زنی را در زیرزمین خانه‌اش زندانی کرده است تا برایش فرزندی به دنیا بیاورد. بسیاری از بینندگان و همینطور منتقدان احساس می‌کردند این صحنه چندان سنخیتی با چنین فیلم خوش ساختی نداشته و بهتر بود این بخش از فیلم حذف می‌شد.


۲. احضار یا کانجورینگ  ۲ (The Conjuring) - محصول سال  ۲۰۱۶

فیلم احضار- 724press.com

دنباله فیلم مورد تحسین احضار اثر جیمز وان که با موفقیتی خیره‌کننده همراه بود هم اثری خوش ساخت از کار درآمد که با فضای وهم‌آلود خود مورد توجه قرار گرفت. این فیلم همان اثری بود که یکی از ترسناک‌ترین موجودات ژانر وحشت یعنی زنی شرور و شیطان صفت به نام «والاک» (valak) را در قالب راهبه‌ای تهدیدآمیز به مخاطب معرفی کرد.

مطلب مرتبط:  آخرین اخبار از ساخت دنباله فیلم ترسناک راهبه

بااین‌حال این فیلم همچنین موجود فراطبیعی دیگری را هم به نمایش گذاشت که از او با عنوان «Crooked Man» یاد می‌شد، شخصیتی‌ شبح‌گونه که به‌خصوص از نظر قد و قامت در مقابل راهبه ترسناک داستان حرف چندانی برای گفتن نداشته و بیشتر حالتی خنده‌دار به خود گرفته بود تااینکه اسباب ترس و وحشت مخاطب را فراهم کند. ظاهرا قرار بود یک اسپین اف ویژه برای این شخصیت راه‌اندازی شود، اما باتوجه به نظرات مخاطبان این پروژه درنهایت کنار گذاشته شد. درعوض راهبه ترسناک ما با قدرت به مسیر خود ادامه داد و به‌تازگی شاهد اکران فیلم دوم راهبه بودیم.


۳. فیلم آدم درست را راه بده (Let the Right One in) - محصول سال ۲۰۰۸

فیلم خوناشامی آدم درست را راه بده- 724press.com

یکی از صحنه‌های  فیلم تحسین شده ترسناک «آدم درست را راه بده»، به دلیل عملکرد بد فناوری CGI آنگونه که باید اسباب وحشت مخاطبان نشده و حال‌وهوای این اثر خون آشامی سوئدی را مخدوش کرد. این فیلم دارای جلوه‌های ویژه و بصری بود که ناخواسته خنده‌دار از آب درآمده بودند. دراین بین اما صحنه‌ای حمله گروهی از گربه‌های خانگی به زنی که تبدیل به خون‌آشام شده بود، گوی سبقت را از بقیه ربوده و به شکلی مضحک اسباب خنده مخاطبان را فراهم کرد.

مطلب مرتبط:  معرفی بهترین فیلم های خون آشامی

این صحنه به‌عنوان یک گام اشتباه و عجیب در یک شاهکار ترسناک مدرن قلمداد شد؛ اثری که خود به‌خاطر عمیق احساسات و همینطور داستان سرایی دلپذیرش مورد تحسین بسیاری قرار گرفته است.


۴. فیلم غریبه‌ها (The Strangers) - محصول سال  ۲۰۰۸

فیلم غریبه ها قاتلی پشت سر شخصیت فیلم- 724press.com

فیلم غریبه‌ها درمیان فیلم‌های ترسناک دهه‌ی ۲۰۰۰، شناخته شده است؛ آن هم به دلیل اولویت دادن به فضای پیش‌گویی نسبت به ترس و وحشت که باعث شد این فیلم در زمان اکران خود در مقایسه به دیگر آثار ژانر ترسناک متمایز به نظر برسد.

فضای فیلم به شکلی ماهرانه تعلیق‌آمیز بود و درنهایت با مرگ وحشتناک و غیرمنتظره دو شخصیت اصلی فیلم یعنی جیمز و کریستن به دست غریبه‌ها پازل کامل شد. اما متأسفانه تأثیر کلی فیلم با صحنه جامپ اسکر دم دستی و پیش پا افتاده تاحدی کاهش پیدا کرد. یعنی درست همان زمانی که کریستن در  اثر لمس دست یک نوجوان وحشت‌زده ناگهان به زندگی برگشته و مستقیما رو به دوربین فریاد می‌زند. باید گفت بدون این پایان بندی ناخوشایند، فیلم غریبه‌ها اثری دوست داشتنی است؛ صحنه‌ای که باعث افت کیفیت این تریلر جذاب و تأثیرگذار است.


۵. فیلم ملاقات (The Visit) - محصول سال  ۲۰۱۵

فیلم ملاقات- 724press.com

عنوان فیلم ترسناک بعدی «ملاقات» است؛ اثری از کارگردان شناخته شده «ام. نایت شیامالان» (M. Night Shyamalan). فیلمی که به خاطر فضای وهم‌آلود، اجرای   قوی بازیگران و پایان‌بندی جذابش که امضای خاص شیامالان  است، شناخته شده و مورد ستایش قرار گرفت.

اما متأسفانه یک صحنه که در آن شاهد مالیده شدن پوشک آلوده به فضولات پدربزرگ به صورت پسر نوجوان هستیم، چندان خوش ساخت از کار درنیامده و خط داستانی و روایی فیلم را از شور و حرارت انداخت. همین یک قلم به ما یادآوری می‌کند چگونه یک صحنه نامناسب می‌تواند چنان روی موفقیت یک فیلم سایه بیندازد که دیگر محاسن فیلم آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگیرند.