بعید است از دنیاهای خیال‌انگیز، افسانه‌های پرشور و نبردهای حماسی لذت ببرید اما نام مجموعه آثار تالکین به گوش‌تان نخورده باشد. سه‌گانه‌ی ارباب حلقه‌ها یکی از برجسته‌ترین آثار این نویسنده محبوب است که به دلیل خلق جهانی باشکوه با نژادهای گوناگون و زبان‌های باستانی مورد توجه قرار گرفته است. محبوبیت این اثر با ساخت سه‌گانه‌ی سینمایی آن چند برابر شد. اما دراین میان معماهایی هم  در دل این داستان جذاب پنهان شده است که هنوز پاسخی برای آنها پیدا نکردیم.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Startefacts،  جی. آر. آر. تالکین یکی از نویسندگان برجسته‌ای است که آثارش محبوب میلیون‌ها نفر در گوشه و کنار جهان است. برای مخاطب عادی نام این نویسنده شهیر بریتانیایی  مترادف است با آثار سینمایی محبوبی همچون سه‌گانه ارباب حلقه‌ها و سه‌گانه هابیت که زیر نظر کارگردانی خوش نام و معروف همچون پیتر جکسون، به آثاری ماندگار در دنیای سینما تبدیل شدند. بااین‌حال سه کتاب ارباب حلقه‌های تالکین حاوی برخی نکات و معماهایی است که حتی از طرف این نویسنده نابغه و بااستعداد هم پاسخی برای آنها در نظر گرفته نشده است.

کتابهای ارباب حلقه ها-724press.com

پرواضح است که گاهی اوقات پرسش‌های ما بدون جواب می‌مانند؛ بااین‌حال این مسئله مانع مردم نمی‌شود که دراین مورد نظریه‌پردازی کرده و ایده‌های خود را مطرح کنند. جی. آر. آر. تالکین دنیای ارباب حلقه‌ها را با ذکر کوچک‌ترین جزئیات به تصویر کشیده  از این نظر کاری بزرگ را به انجام رسانده است. اثری که داستانی جالب، عمیق و البته غنی دارد؛ به‌طوری که می‌تواند از چندین زاویه گوناگون به آن نگریست. اما در عین‌حال او برخی از جنبه‌های مهم دنیای خلق شده ذهن پرشور خود را به‌گونه‌ای مخفی کرد؛ اسراری که چون هرگز پاسخی برای‌شان پیدا نشد، همچنان باعث  آزردگی طرفداران این مجموعه می‌شوند.

دراین مرور با ما همراه باشید تا نگاهی به برخی از این معماهای بدون پاسخ بپردازیم.

۱.  سرنوشت نژاد انسان‌ها پس از مرگ

مرگ انسانها در دنیای میانه تالکین-724press.com

داستان سرزمین میانه، داستانی عمیق و پرمحتوا است. بااین‌حال هرگز مشخص نشد سرنوشت انسان‌ها پس از مرگ به چه صورت است. به‌همین خاطر طرفداران این اثر نظریه‌های زیادی را دراین مورد عنوان کرده و هرکدام از نگاه خود سرنوشتی را برای انسان‌ها در نظر گرفتند.

ما می‌دانیم که به‌عنوان مثال نژاد الف‌های سرزمین میانه پس از مرگ رهسپار «تالار ماندوس» (Halls of Mandos) شده و در انتظار می‌مانند که دیگر بار متولد شوند. دورف‌ها هم وضعیتی مشابه دارند؛ بااین‌حال سرنوشت انسان‌ها نامعلوم است. ما تنها می‌دانیم که آنها از این جهان عبور می‌کنند، ولی اینکه به کجا می‌روند و عاقبت‌شان به چه شکل است پرسشی است  که هنوز پاسخ دقیق و مشخصی برای آن ارائه نشده است.


۲.  تام بامبادیل (Tom Bombadil) کیست؟

تام بامبادیل-724press.com

اگر از طرفداران آثار تالکین باشید و  سه‌گانه ارباب حلقه‌ها را  مطالعه کرده‌اید حتما با شخصیت شوخ و شنگ تام بامبادیل آشنایی دارید. تام موجودی است که از جنبه‌های گوناگون شباهت زیادی به هابیت‌ها دارد. او موجودی شاد، ریش‌دار و البته کمی مضحک است. شخصیت‌های اصلی داستان  در کتاب یاران حلقه برای اولین بار با تام بامبادیل معروف آشنا می‌شوند.

مطلب مرتبط:  آیا قرار است شاهد ساخت سه‌گانه‌ای جدید از ارباب حلقه‌ها باشیم؟

در آن زمان فرودو سعی می‌کند اطلاعات بیشتری در مورد این پیرمرد خوش مشرب به دست بیاورد. اما درنهایت چیز زیادی به دست نمی‌آورد، غیر ازاینکه تام مدت‌ها پیش در این سرزمین ظاهر و ساکن شده است. یعنی مدت‌ها قبل از ورود الف‌ها و انسان‌ها به سرزمین میانه و شاید حتی قبل از خلق این جهان تام بامبادیل ساکن این دنیا بوده است و این امری عجیب است.

به گزارش ۷۲۴پرس، رایج‌ترین نظریه در این مورد این است که تام یکی از «مایار» (Maiar) است که نامش برای ما ناشناخته است؛ موجوداتی که از نظر قدرت در جایگاهی پایین‌تر از آینور قرار می‌گیرند. درواقع تعداد زیادی مایا وجود دارد که همه آنها برای خواننده‌ها شناخته شده نیستند و درنتیجه بامبادیل هم می‌تواند یکی از آنها باشد.


۳. پیشینه‌ی نزگول‌ها (Nazgul) چیست؟

نزگول-724press.com

حتما با نزگول یا همان سواران سیاه در ارباب حلقه‌ها آشنا شدید؛ منظورم هم ۹ سوارکار سیاه‌پوشی است که جزو وفادارترین خدمتکاران سائورون بودند. آن‌ها گوش به فرمان ارباب حلقه سپرده و تمام تلاش‌شان را برای برآورده‌ کردن خواسته‌های او به کار می‌گرفتند.

اما باوجود نقش برجسته‌ی آنها در روند خط داستانی ارباب حلقه‌ها، در واقعیت اطلاعات کمی در مورد این شخصیت‌ها وجود دارد. تنها چیزی که در مورد آنها می‌دانیم این است که آنها فرمانروایانی از  نژاد انسان‌ها در دوران دوم بودند که در دام افسون حلقه افتاده و اینگونه به خدمتکاران سائورون تبدیل شدند.


۴. سرنوشت اِنت بانوها (Entwives) چه بود؟

انت بانو-724press.com

در کتاب دو برج که کتاب دوم از سه‌گانه ارباب حلقه‌ها است، دو هابیت شجاع یعنی مری و پپین در جنگل  فانگورن  (Fangaorne) با درختی سخنگو  به‌نام ریش درخت یا  درخت ریشو آشنا می‌شوند که از نژاد انت‌ها است. او همان ابتدای آشنایی و زمانی که متوجه می‌شود این دو از نژاد هابیت‌ها هستند از آنها سراغ انت بانوها را گرفته و می‌پرسد که آیا اطراف  محل زندگی‌شان در شایر انت بانویی دیده‌اند یا خیر؟

همانطور که طرفداران آثار تالکین می‌دانند، نه هابیت‌ها و نه هیچ کدام از موجودات ساکن سرزمین میانه هنوز چشم‌شان به جمال نسخه‌ی زنانه انت‌ها روشن نشده است. به گفته این درخت کهنسال، انت بانوها مدت‌ها پیش انت‌ها ترک کرده و پس از آن برای همیشه ناپدید شده‌اند و کسی از سرنوشت‌شان خبر ندارد. این احتمال داده می‌شود که شاید آن‌ها همگی به وسیله‌ی اورک‌های سائورون سوزانده شده باشند؛ هرچند که هیچ دلیلی برای قطعیت این داستان وجود نداشته و ما هنوز پاسخ روشنی برای این معما پیدا نکردیم.

آیا این چهار پرسش توجه شما را هم به خود جلب کرده بودند؟ شما چه نظریه‌ای برای رسیدن به پاسخ هرکدام از این معماها دارید؟ ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام مشتاق شنیدن نظرات و ایده‌های ذهنی شما عزیزان هستیم، حتما آنها را با ما هم درمیان بگذارید. سپاس