پوشیدن کیمونو در ژاپن آداب و قوانین خاص خود را دارد؛ یکی از آنها این است که خانم‌ها باید موهای  خودشان را پشت سر جمع کنند. اینجا است که ضرورت استفاده از انواع گیره، سنجاق و آویزهای مو بیش از قبل حس می‌شود و اینگونه است که شاهد ساخت و ارائه انواع کانزاشی‌های جذاب هستیم که  دست برقضا  بسیار پرطرفدار و محبوب هستند. درواقع این روزها در شهرهای توریستی ژاپن  فروشگاه‌های بسیاری در حال فروش مدل‌های زیبای کانزاشی هستند.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Beautifullife، «کانزاشی» (Kanzashi) از جمله تزئینات مو است که به‌ویژه در تزئین مدل موی سنتی ژاپنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کانزاشی برای اولین بار در دوره جومون (Jōmon period) در ژاپن استفاده شد. در آن زمان این وسیله شامل یک میله یا چوب  ضخیم دارای قدرت عرفانی بود که به باور مردم آن دوران، قادر بود ارواح شیطانی را دفع کند و به‌همین خاطر مردم از آن در میان موهای خود استفاده می‌کردند.

خانمهای ژاپنی با کیمونو و کانزاشی- 724press.com

اما اگر بخواهیم به شکلی دقیق‌تر در مورد کانزاشی صحبت کنیم باید بگوییم اصطلاح کانزاشی به طیف گسترده‌ای از لوازم جانبی از جمله سنجاق‌های بلند و محکم، گیره، بند، گل‌های پارچه‌ای و انواع کش مو اطلاق می‌شود که از دیرباز استفاده از آنها در ژاپن مرسوم است. اما در زبان انگلیسی کانزاشی را معمولا به زیورآلات ساخته شده از لایه‌هایی از پارچه‌های تا شده می‌گویند که از درکنار هم قرار دادن آنها انواع گل‌های تزئینی ساخته می‌شود. این روش با نام تسومامی کانزاشی یا تکنیک تا کردن گل‌ها شناخته می‌شود.

مطلب مرتبط:  مدل تاج و دیگر تزئینات موی عروس 

همانطور که گفتیم استفاده از کانزاشی در دوره جومون مرسوم بود. در آن دوران به جز کانزاشی، مردم از انواع شانه‌های تزئینی و حکاکی شده هم برای آراستن موهای خود استفاده می‌کردند. به گزارش ۷۲۴پرس، در دوره نارا شاهد ورود اقلام تزئینی و فرهنگی چین و تبادل آنها با محصولات تزئینی ژاپنی بودیم که سنجاق سرهای سبک چینی هم از آن جمله هستند. درادامه و در دوره‌های زمانی بعدی، کانزاشی حالتی کلی و عمومی‌تر پیدا کرده و هر نوع زیور مو از جمله شانه و سنجاق را هم در برگرفت و این تغییرات به اضافه تغییر شکل و ماهیت کانزاشی همچنان ادامه پیدا کرد.

کانزاشی گل رز- 724press.com

در دوران ادو که استفاده از مدل‌های موی حجیم و پیچیده در میان زنان ژاپنی متداول شد، شاهد استفاده بیشتر آنها از تزئینات مخصوص مو بودیم. دراین دوران صنعتگران شروع به تولید محصولات ظریف‌تری کردند که از برخی از آنها حتی  به‌عنوان سلاح‌های دفاعی هم استفاده می‌شد. سبک و طرح‌های ایجاد شده در این دوران تابه‌امروز باقی  مانده‌اند. درمجموع کانزاشی انواع و اشکال مختلفی دارد که مرور آنها دراین مجال کوتاه ممکن نیست. اما نگاه هنرمندان امروزی، نگاهی مدرن‌تر است و درنتیجه شاهد خلق تزئینات موی جذاب و دلفریب‌تری هستیم که چشم را خیره خود می‌کنند.

هنرمند بااستعدادی به نام ساکائه، در ساخت کانزاشی از سلیقه و هنر خود به نحو احسن بهره گرفته و  این سنجاق یا گیره موی تزئینی را به اشکال گوناگونی همچون گل‌های رنگارنگ یا پروانه‌های خوش آب و برنگ طراحی کرده و می‌سازد. او البته به وضوح در مورد تکنیکی که برای ساخت این کانزاشی‌های جذاب استفاده می‌کند، صحبت نکرده و آن را همچون راز مخفی نگه داشته است.

کانزاشی و گیره موی تزئینی- 724press.com

هرچند که درنهایت مهم نیست این زیورهای جذاب و درخشان چگونه ساخته می‌شوند، چراکه ظاهر طبیعی و دلفریب آن‌ها چنان بیننده را محو خود می‌کند که  اهمیتی به این مسئله نداده و تنها می‌خواهد از قرار دادن  آنها در میان موهایش لذت ببرد.

درادامه با 724Press همراه باشید تا نگاهی به گوشه‌ای از دست سازه‌های این هنرمند خوش ذوق داشته باشیم.

kanzashi-sakae-1
kanzashi-sakae-10
kanzashi-sakae-11
kanzashi-sakae-12
kanzashi-sakae-13
kanzashi-sakae-14
kanzashi-sakae-15
kanzashi-sakae-16
kanzashi-sakae-17
kanzashi-sakae-18
kanzashi-sakae-19
kanzashi-sakae-2
kanzashi-sakae-20
kanzashi-sakae-3
kanzashi-sakae-4
kanzashi-sakae-5
kanzashi-sakae-6
kanzashi-sakae-7
kanzashi-sakae-8
kanzashi-sakae-9

درپایان نظر شما در مورد کانزاشی یا در مجموع انواع گیره، سنجاق و تزئینات مو چیست؟ آیا شما هم دوست دارید از این سنجاق‌های ظریف و زیبا برای آراستن موهای خود بهره ببرید؟ ما همچنان مشتاق شنیدن نظرات شما عزیزان هستیم، حتما آنها را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید. سپاس