هایائو میازاکی یکی از کارگردانان برجسته عرصه ساخت انیمه‌های ژاپن است که با ارائه منتخبی از آثار عمیق و تأثیرگذار، به خوبی در سطح جهانی شناخته شده و محبوب است.  انیمه «پونیو روی صخره کنار دریا» که بیشتر با نام پونیو شناخته می‌شود یکی از آثار محبوب این کارگردان است که بسیار مورد توجه قرار گرفت. اما آیا می‌دانید جزئیات ظریفی در مورد این انیمه وجود دارد که توجه به آن‌ها می‌تواند پونیو را به انیمه‌ای تاریک تبدیل کند؟

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Screenrant، انیمه پونیو (Gake no Ue no Ponyo)، فیلمی بسیار تیره‌تر از چیزی است که طرفداران هایائو میازاکی تصور می‌کنند. درواقع توجه به یکی از  جمله‌هایی که پدر پونیو بر زبان می‌آورد، نشان می‌دهد که دنیای جدید او ممکن است با سرنوشتی شوم روبرو شود؛ مسئله‌ای که تاکنون کمتر کسی به آن توجه کرده است.

پونیو و خواهران ماهی قرمزش-724press.com

درحالت کلی نمی‌توان از انیمه پونیو به‌عنوان یکی از ماجراجویی‌های تاریک استودیو جیبلی و هایائو میازاکی نام برد؛ بااین‌حال بررسی کمی عمیق‌تر از قبل مسائلی را روشن می‌کند که ممکن است این تصور را تغییر دهند. داستان این فیلم که در مورد الهه‌ای شبیه به ماهی قرمز بود، تماشاگران بسیاری را مجذوب خود کرد. به‌ویژه از این جهت که عشق او به یک پسربچه باعث شد پونیو هم تبدیل به انسان شود. مانند هر فیلم دیگر تولید شده به وسیله این استودیوی معروف دنیای انیمه، پونیو هم دارای درامی احساسی و نمایش خیره‌کننده از انواع جادو از جمله جادوهای خطرناک است، هرچند که درنهایت همه چیز ختم به خیر شده و داستان با پایانی خوش به اوج خود می‌رسد.

مطلب مرتبط:  نگاهی به انیمه سوزومه، تازه ترین اثر ماکوتو شینکای کارگردان برجسته ژاپنی

اما درمیانه هرج و مرج تبدیل شدن پونیو به انسان، هم روند خود فیلم و هم بینندگان به سادگی برخی جزئیات شوم و تیره را نادیده می‌گیرند؛ جزئیاتی که اکنون مورد توجه قرار گرفته‌اند. درسراسر فیلم، ما شاهد بیانیه‌های گوناگون شخصیت فوجیموتوی جادوگر هستیم که پدر پونیو است. اظهاراتی که نفرت او از بشریت را به خوبی نمایان می‌کند. او از تمایل نوع بشر برای آلوده کردن اقیانوس‌های ارزشمند انتقاد کرده و انسان‌ها را موجودات مصرف‌کننده، اسراف‌کار و البته نفرت‌انگیز می‌نامد. 

فوجیموتو پدر پونیو درحال آماده کردن معجون جادویی-724press.com

او به‌مراتب خلق‌وخویی تلخ‌تر از دختر دوست داشتنیش را به نمایش می‌گذارد که البته تاحدی به خاطر ترسی است که برای محافظت از دختر عزیز و دوست داشتنیش حس می‌کند؛ مسئله‌ای که برای پدری محافظه‌کار قابل درک است. به‌همین خاطر عجیب نیست که بیننده در مجموع او را موجودی بی‌آزار می‌داند یا شاید اینطور به نظر می‌رسد، تازمانی که بینندگان متوجه می‌شوند نفرت او تا کجا پیش رفته است و این می‌تواند حقیقتی شوکه کننده باشد؛ چراکه فوجیموتو به دنبال نابودی نوع بشر است!

به گزارش ۷۲۴پرس، زمانی که فوجیموتو پس از اولین حمله خود به زمین موفق به بازگرداندن دختر عزیزدردانه خود می‌شود، از تمایل او برای تبدیل شدن به یک انسان به پریشانی می‌رسد. اینجا است که مخاطب کمی بیشتر با شخصیت فوجیماتو آشنا می‌شود.

فوجیموتو در انیمه پونیو-724press.com

اینکه او جدا از نقش پدری کردن برای دختران ماهی قرمز، محافظت و مراقبت از اقیانوس را هم وظیفه خود می‌داند و دراین راه سعی او همیشه براین بود است که از این پهنه آبی ارزشمند در مقابل انواع آسیب‌های ناشی از فعالیت‌های انسانی حفاظت کرده و صدمه‌های ناشی از این حضور را هم التیام می‌بخشد. اما درنهایت مشخص می‌شود که در راه حفاظت از پونیو و اقیانوس‌ها، فوجیموتو هدفی بسیار بزرگ‌تر را دنبال می‌کند. او منتظر است تا به‌اندازه کافی جادو فراهم کند تا بتواند اقیانوس‌ها را به دوران کامبرین بازگردانده و از این طریق به تمدن بشری برای همیشه پایان دهد.

اما تکان دهنده‌ترین بخش این مسئله اینجا است که اگر نقشه فوجیموتو آشکار می‌شود؛ اما هرگز سرانجام آن مشخص نمی‌شود. درپایان فیلم او از سوسوکه به‌خاطر اعتماد نکردن به او عذرخواهی می‌کند، اما جادوگر عجیب هرگز اشاره‌ای به تغییر عقیده‌اش درمورد انسان‌ها نمی‌کند.

پونیو با لباس قرمز زیر آباما تکان دهنده‌ترین بخش این مسئله اینجا است که اگر نقشه فوجیموتو آشکار می‌شود، اما هرگز سرانجام آن مشخص نمی‌شود. درپایان فیلم او از سوسوکه به‌خاطر اعتماد نکردن به او عذرخواهی می‌کند، اما جادوگر عجیب هرگز اشاره‌ای به تغییر عقیده‌اش درمورد انسان‌ها نمی‌کند.

 به‌عبارتی مشخص نیست که آیا روند حوادث و ماجراهای انیمه باعث شدند او تغییر در برنامه‌هایش بدهد یا خیر؟ حتی اگر او راضی شده باشد که دخترش را به یک انسان بسپارد، باز این به این معنی نیست که قصد متوقف کردن نقشه آخرالزمانی خود را دارد. درنهایت پایان انیمه را باید کمی خوشبینانه در نظر گرفت، همچون نوری در تاریکی. چرا که مشخص نیست آیا عمل عاشقانه سوسوکه برای حفظ امنیت پونیو می‌تواند از آغاز عصر اقیانوس‌ها جلوگیری کند یا خیر؟

معمولا شاهد چنین وضعیتی نیستیم، یعنی بخشی از خط داستانی فیلم  که شاید چندان مورد توجه مخاطبان قرار نگرفته باشد، بتواند چنین پیامدهای بزرگی برای جهان به تصویر کشیده شده در انیمه داشته باشد. این مسئله به‌خصوص در مورد فیلمی شاد مثل پونیو برجسته‌تر هم به نظر می‌رسد. فراموش نکنید که فوجیموتو در انجام برخی از نقشه‌هایش موفق بوده و در طول فیلم شاهکارهای خارق‌العاده زیادی را به نمایش گذاشت. بنابراین شکی وجود ندارد که او درنهایت از قدرت پایان بخشیدن به تمدن بشری برخوردار است. 

پدر و مادر پونیواما تکان دهنده‌ترین بخش این مسئله اینجا است که اگر نقشه فوجیموتو آشکار می‌شود، اما هرگز سرانجام آن مشخص نمی‌شود. درپایان فیلم او از سوسوکه به‌خاطر اعتماد نکردن به او عذرخواهی می‌کند، اما جادوگر عجیب هرگز اشاره‌ای به تغییر عقیده‌اش درمورد انسان‌ها نمی‌کند.

شاید امید اندک طرفداران به ساخت دنباله این فیلم انیمه‌ای محبوب باعث شود که این مسئله به دست فراموشی سپرده شود. اما درمجموع به نظر می‌رسد همه ما باید در مورد این جزئیات ظریف پونیوی هایائو میازاکی بیاندیشیم؛ اینکه دنیای عجیب و غریب این انیمه تاچه اندازه می‌تواند به سمت تاریکی سوق داده شود.

درپایان نظر شما در مورد این مسئله چیست؟ آیا نقشه‌های پدری نگران  می‌تواند دنیای رنگارنگ و افسون شده پونیو را تیره‌وتار کند؟ آیا فوجیموتو در عزم خود برای نابودی بشریت استوار است یا با نگاهی از سر مهر و عطوفت به دیگر ساکنان این کره خاکی نگریسته و دست از تلاش برای پایان بخشیدن به حیات آنها برخواهد داشت؟ فراموش نکنید نظرات خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید، سپاس