باتوجه به مشکلات فعلی در زمینه تأمین مسکن مناسب برای همه اقشار، شاهد اقبال بیشتر خانه‌های کوچک قابل‌حمل هستیم. دراین بین توجه به مسائل زیست محیطی و سازگاری بیشتر با طبیعت از جمله مواردی است که توجه طراحان این نوع خانه‌ها را به خود جلب کرده است. دراین مرور با ۷۲۴پرس همراه باشید تا نگاهی به یکی از این خانه‌های کوچک، دنج و جالب توجه داشته باشیم که به شکلی خلاقانه طراحی شده است.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Yankodesign، خانه‌های کوچک به‌خودی خود جالب توجه و دوست داشتنی هستند، به‌ویژه از این نظر  که از دید بسیاری این خانه‌ها می‌توانند یک راه‌حال خوب برای سازگاری با محیط زیست و صرفه‌جویی در فضا هستند و از این نظر فشار حضور انسان روی دوش مادر زمین را کاهش می‌دهند. آنها جایگزین‌هایی ساده و حداقلی برای سازه‌هایی هستند که به شکلی مادی‌گرایانه طراحی شده و همه چیز را به کنترل خود درآورده‌اند.

خانه کوچک قابل حمل- 724press.com

از سوی دیگر ایده ساخت و طراحی این خانه‌ها هم به دلیل توانایی و استعداد طراحان در به حداکثر رساندن استفاده از فضای محدود قابل  دسترس قابل توجه است. به‌عنوان نمونه بیایید نگاهی به یک خانه کوچک، جمع و جور و البته همه‌کاره داشته باشیم که به‌وسیله‌ی «Baluchon» فرانسه طراحی شده و از کوچکترین فضاها هم برای ارائه بهترین امکانات به ساکنان نهایت بهره را برده است.

مطلب مرتبط:  نگاهی به طراحی داخلی خلاقانه یک خانه کوچک در پرتغال

این خانه کوچک که با نام «براونی» شناخته می‌شود، سازه‌ای نقلی است که از نظر تطبیق پذیری با محیط اطراف و نیازهای ساکنان جایگاه مناسبی را به خود  اختصاص داده است. درواقع این سازه می‌تواند به عنوان یک دفتر کار، اتاق خواب مهمان و حتی مکانی برای انجام فعالیت‌های ورزشی مورد استفاده قرار بگیرد و این درحالی است که این خانه تنها 6 متر طول دارد. این سازه یک بنای سفارشی است  و مشتری آن هم کسی است که مجبور بوده است به مدت  ۹ سال  ساعات کاری خود را در یک دفتر کار خانگی نسبتا ناخوشایند و خسته‌کننده سپری کند و حالا به دنبال فضای بهتری برای کار کردن است.

فضای ورزشی کوچک- 724press.com

پیش از معرفی بیشتر بد نیست ابتدا نگاهی به امتیازات و معایب این طرح  داشته باشیم. خب، این خانه توانسته امکانات رفاهی متعدد را در یک فضای کوچک و فشرده در کنار هم فراهم کند. یک دفتر کار خانگی ایده‌آل است و از طرف دیگر دارای فضای ذخیره‌سازی یکپارچه است. اما از طرف دیگر این خانه فاقد فضای آشپزخانه و حمام مناسب است، درنتیجه نمی‌توان تمام وقت را در این خانه سپری کرد چون امکانات لازم برای یک زندگی تمام وقت را در اختیار ساکنان قرار نمی‌دهد.

براونی در منطقه‌ای در غرب فرانسه نصب شده  و هدف از طراحی آن بهبود فضای کار و زندگی صاحب خانه بوده است.براونی را روی یک تریلر دو محوره سرهم کرده‌اند، خانه‌ای کوچک به رنگ سدری و قرمز با قاب در و پنجره و شیروانی آلومینیومی که برای به حداکثر رساندن نور طبیعی در محیط داخلی خانه، دارای فضاهای نورگیر و پنجره‌های متعدد است. ورودی خانه همچنین دارای یک سایبان چوبی متحرک است.

طراحی داخلی محیط های کوچک- 724press.com

براونی فضای خوبی برای استفاده به‌عنوان یک دفتر کار دارد، اما فاقد آشپزخانه و سرویس بهداشتی است. البته این مسئله باعث شده است که فضای داخلی خانه کاملا جادار و مناسب باشد.  بخش کفی خانه با چوب بلوط ساخته شده است که باعث شده حسی از گرما و آرامش را به دیگران منتقل کند.  از طرف  دیگر وقتی وارد خانه می‌شود از دیدن یک فضای مناسب برای ورزش شگفت زده می‌شوید، فضایی که دارای تردمیل و یک بخاری برقی برای فراهم کردن محیطی گرم در طول فصل زمستان است. ناهار خوری این خانه دارای یک کابینت، میز کشویی و یک دستگاه قهوه‌ساز است.

دفتر کار کوچک- 724press.com

راه پله با فضای ذخیره سازی- 724press.com

بخش مربوط به دفتر کار در پشت یک دیوار جداکننده تزئینی قرار گرفته است که شامل یک میز، محلی برای قرار گرفتن چند مانیتور و نورگیر است. اتاق خوابی دنج و راحت هم همین نزدیکی قرار دارد که می‌تواند امکان یک چرت کوتاه یا میزبانی از مهمانان را فراهم کند. یک راه پله دارای فضاهای ذخیره‌سازی راه دسترسی به این اتاق خواب دنج است. محل این اتاق دارای یک سقف نه چندان بلند، دو پنجره برای تهویه مناسب محیط، یک تخت دو نفره و چراغ خواب تزئینی است. درمجموع این خانه دارای ساده‌ترین امکانات یک خانه کوچک است.

طراحی اتاق خواب کوچک- 724press.com

درپایان نظر شما در مورد این خانه‌های کوچک چیست؟ آیا دوست دارید مدتی را در یکی از این خانه‌های کوچک  و دنج سپری کنید؟ ما در ۷۲۴پرس دات کام همچنان مشتاق شنیدن نظرات و دیدگاه‌های شما عزیزان هستیم. حتما آنها را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید،  سپاس