در هفته‌های اخیر خبر اعتصاب گسترده نویسندگان صنعت فیلمسازی ایالات متحده را با بحرانی بسیار جدی روبرو کرد. حالا بازیگران هم قرار است به این اعتصاب بزرگ بپیوندند؛ امری که در طول بیش از شش دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. این بحران می‌تواند به سادگی منجر به توقف کامل فعالیت‌های هالیوود  شود. از طرف دیگر این توقف تولید به مشاغل جانبی این صنعت هم لطمه خواهد زد که نشان از تأثیرگذاری عمیق این حرکت دارد.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Axios، انجمن صنفی بازیگران سینما- فدراسیون هنرمندهای رادیویی و تلویزیونی آمریکا یا «SAG-AFTRA»، اتحادیه‌ای که نمایندگی بازیگران هالیوود را برعهده دارد، این روزها و بعد از گذشت بیش از  ۴۰ سال، یک بار دیگر اعتصاب بزرگی را برنامه‌ریزی کرده است.

ساختمان اتحادیه بازیگران هالیوود- 724press.com

این اعتصاب بزرگ بازیگران رویدادی تاریخی است؛ چرا که برای اولین بار پس از گذشت ۶۳ سال یک بار دیگر شاهد اعتصاب همزمان دو بازوی اجرایی مهم هالیوود هستیم. اعتصاب اتحادیه بازیگران و همینطور نویسندگان صنعت فیلمسازی را با مشکلاتی جدی مواجه کرده  است؛ به‌طوری که توقف کامل پروژه‌های فعلی دور از ذهن نیست. از طرف دیگر این همزمانی می‌تواند پیش درآمدی برای  پایان هرچه سریع‌تر این جنگ کارگری علیه هالیوود باشد.

برای درک بهتر این وضعیت باید به تصویر بزرگ‌تر نگاه کنیم. اعتصاب بزرگ‌ترین اتحادیه هالیوود که در مجموع  ۱۶۰ هزار عضو دارد، می‌تواند تولید تمام محصولات سینمایی و تلویزیونی را به مخاطره انداخته و حتی باعث توقف کامل کار شود. این وضعیت از جهتی بیشتر بغرنج می‌شود که حتی پیش از شروع اعتصاب بازیگران، نویسندگان دست به اعتصاب زده و همان زمان هم سرنوشت بسیاری از پروژه‌ها را در  هاله ابهام قرار داده بودند. همین خبر می‌تواند معنی دیگری هم داشته باشد، یعنی باید منتظر تأخیر بیشتر در زمان اکران فیلم‌های آینده و همینطور نمایش‌های تلویزیونی باشیم.

بازیگران فیلم اوپنهایمر در اعتصاب- 724press.com

از طرف دیگر این روزها بسیاری در انتظار اکران دو فیلم بزرگ و پرسروصدای تابستان امسال یعنی فیلم‌های باربی و اوپنهایمر بودند. حالا با وضعیت فعلی از این هفته دیگر خبری از کارهای تبلیغاتی و حضور بازیگران نیست؛ چون در مدت اعتصاب بازیگران نمی‌توانند برای تبلیغ پروژه‌های سینمایی یا تلویزیونی خود روی فرش قرمز بروند. مت دیمون و امیلی بلانت دو ستاره فیلم مورد انتظار اوپنهایمر، مدتی کوتاه پس اعلام اعتصاب روز پنج‌شنبه، اولین نمایش این فیلم در بریتانیا را ترک کردند.

مطلب مرتبط:  تام کروز و انتخاب سخت میان دو فیلم جنجالی

دراین بین اخبار از ورود یک میانجی فدرال به این پرونده و تلاش برای حل‌و فصل اختلافات موجود حکایت داشت؛ هرچند که اتحادیه بازیگران اوایل چهارشنبه گذاشته اعلام کرد قراردادهای این اتحادیه برای نمایش‌های تلویزیونی، سینمایی و همینطور پخش بدون هیچ توافق جانشینی منقضی شده است. «فران درشر» رئیس این اتحادیه طی کنفرانسی مطبوعاتی و البته پرشور که روز پنجشنبه برگزار شد، در توضیح تصمیم خود برای شروع اعتصاب به تندی از مواضع استودیوهای فیلمسازی انتقاد کرد. او گفت اعضای این اتحادیه قربانی موجودی بسیار حریص هستند. او اضافه  کرد که نمی‌تواند باور کند چه اختلاف و فاصله عمیقی میان خواسته‌ها و توقعات دو طرف مذاکره وجود دارد. اینکه آن‌ها (استودیوهای فیلمسازی) چطور ادعای فقر می‌کنند؛ درحالی که به مدیران خود صدها میلیون‌ها دلار دستمزد می‌‌دهند و این مسئله منزجرکننده است.

بازیگران در اعتصاب هستند- 724press.com

آخرین باری که هر دو اتحادیه بازیگران و نویسندگان اعتصاب کردند، سال  ۱۹۶۰ بود. یعنی زمانی که رونالد ریگان ریاست جمهور ایالات متحده بود. درآن زمان هم یک اختلاف اساسی میان دو طرف اختلاف وجود داشت: دستمزد ناعادلانه. در آن روزها هر دو اتحادیه مذکور (نویسندگان و بازیگران) دست به اعتصاب زدند تا برای فیلم‌هایی که  برای پخش در تلویزیون هم به فروش می‌رسیدند دستمزد دریافت کنند. اما دعوای فعلی بر سر این است که اعضای این اتحادیه  باید برای نمایش و فیلم‌هایی که مجوز پخش آنها در سرویس‌های استریم داده شده است هم دستمزد دریافت کنند. تلاش شرکت‌های رسانه‌ای بزرگ برای تحت مالکیت قرار دادن محتوا در سطح جهانی به جای صدور مجوز به مناطق محلی در خارج از کشور باعث شده است که منبع درآمد عمده بازیگران از دست برود.

به گزارش ۷۲۴پرس، ظهور نتفلیکس و سایر پخش‌کننده‌ها  شیوه کسب و کار این صنعت را در طول دهه‌های اخیر تغییر داده است و این امر اعضای اتحادیه بازیگران را به این باور رسانده  که مدل فعلی سازوکار هالیوود از اساس نابود  و ورشکسته شده است.

براساس گزارش‌های موجود به نظر می‌رسد استفاده از سرویس‌های استریم بسیار کمتر از حد انتظار سودآور بوده‌اند که این امر باعث شده است سرمایه‌گذاران به سمت کاهش هزینه‌ها حرکت کنند. این مسئله به صورت غیرمستقیم  روی اعضای اتحادیه فشار آورده است و همه اینها درحالی است که مدیران استودیوهای فیلمسازی همچنان بدون توجه به وضعیت فعلی حقوق‌های نجومی دریافت می‌کنند. از طرف دیگر رشد روزافزون قابلیت‌های هوش مصنوعی هم باعث وحشت نویسندگان و همینطور بازیگران شده است، اینکه فعالیت آنها می‌تواند به‌وسیله ماشین‌ها جایگزین یا حتی بازآفرینی شود. امری که چندان به مذاق اهالی هالیوود خوش نیامده است.

مردم با پلاکاردهای حمایت از اعتصاب هالیوود- 724press.com

درواکنش به خبر اعتصاب، اتحادیه  تولید کنندگان سینمایی و تلویزیونی که نمایندگی استودیوها در جریان مذاکرات را برعهده دارد اعلام کرد که پیشنهاد آن‌ها برای رفع این مشکل شامل پرداخت‌های مدت‌دار و همینطور مدیریت استفاده از هوش مصنوعی است به شکلی که مشکلی برای بازیگران ایجاد نکند. هرچند که این مسئله با انتقاداتی گسترده همراه بود. به گزارش 724Press، مدیر اجرایی اتحادیه بازیگان گفت طرف مقابل پیشنهاد داده است که  چهره بازیگران پس زمینه یا سیاهی لشکر باید در اولین روز کاری  اسکن شود و این اسکن در اختیار شرکت فیلمسازی قرار گرفته و برای همیشه در مالکیت آنها باشد تا بتوانند تا هر زمان و در هر پروژه‌ای که تمایل دارند از آن استفاده کنند. آن هم بدون رضایت بازیگر مورد نظر و همینطور بدون پرداخت هزینه برای این استفاده ابدی! امری که باعث ناخشنودی بازیگران شده است.

اما آینده این اعتصاب چه خواهد بود؟ رهبران اتحادیه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد زمان بازگشت به میز مذاکره اعلام کردند هر زمان  از این پیشنهاد استقبال می‌کنند. آنها همچنین بر این مسئله صحه گذاشته که می‌توانند برای رسیدن به یک توافق و معامله خوب به چه چیزهایی احتیاج دارند و  از روندی که آنها را به خواسته‌های‌شان برساند به خوبی آگاه هستند.

نماد شهر هالیوود- 724press.com

باید منتظر بود و دید سرانجام این اعتصاب بزرگ و گسترده چه خواهد بود و آیا هالیوود به زودی به روال سابق بازمی‌گردد یا همچنان شاهد توقف پروژه‌های مختلف سینمایی و تلویزیونی خواهیم بود؟ درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. فراموش نکنید دیدگاه‌های ارزشمند خود را در مورد این موضوع یا هر مطلب دیگر با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید، سپاس