با نگاهی کلی به آثار سرگرم‌کننده در مورد آینده، درکنار انبوهی از فناوری‌های جالب و شگفت‌انگیز یک تصویر به شکلی برجسته قابل مشاهده است: انبوهی از وسائل نقلیه که به جای جاده، در مسیرهای هوایی تردد می‌کنند. خدمات تاکسی هوایی دقیقا چنین ایده‌ای را دنبال می‌کند و حالا به نظر می‌رسد دبی هم به زودی به این خدمات مجهز خواهد شد.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Dezeen، استودیو معماری بریتانیایی «فاستر و شرکا» (Foster + Partners)، از طرح مفهومی خود برای ترمینال مخصوصی پرده برداری کرد که قرار است در شهر دبی ساخته شود. این ترمینال یا پایانه قرار است خدمات تاکسی هوایی را در خود جای دهد و به‌همین خاطر دارای سقفی متفاوت، منحنی شکل و معلق است.

طرح مفهومی پایانه تاکسی هوایی دبی- 724press.com

این طرح مفهومی بخشی از یک پیشنهاد برای ساخت شبکه‌های زیرساخت مخصوص برای خدمات تاکسی هوایی است، یعنی جایی مناسب برخاستن و فرود عمودی این وسائل نقلیه متفاوت که قرار است افراد را با سرعت بالا به مکان‌های محبوب و جاذبه‌های گردشگری سراسر دبی انتقال دهد.

براساس پیشنهادهای موجود بهترین محل برای ساخت این پایانه در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دبی است که با سیستم حمل و نقل موجود در محل فرودگاه و مراکز حمل و نقل اطراف آن همچون شبکه مترو دبی ادغام شده تا هم راستا و هماهنگ با هم فعالیت کنند.

فرودگاه و پایانه تاکسی هوایی دبی- 724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس، دیوید سامرفیلد رئیس این استودیوی طراحی در گفتگویی اعلام کرد از ارائه این طرح برای صنعت نوظهور تاکسی هوایی خشنود است؛ طرحی که قرار است نحوه سفر کردن و جابجا شدن مردم را در شهر دبی تغییر دهد. این ترمینال به فرودگاه بین‌المللی و مترو دبی متصل می‌شود تا امکان سفری یک سره و پیشرفته را در سراسر شهر چه برای مسافران بین‌المللی و چه ساکنان خود این شهر فراهم کند.

مطلب مرتبط:  ساخت بزرگ‌ترین آسمانخراش جهان در شهر ریاض عربستان

فرودگاه بین‌المللی دبی یکی از چهار سایتی که برای دخیل شدن در این طرح از سوی شرکت حمل و نقل هوایی پیشرفته و همینطور اداره راه و حمل و نقل دبی پیشنهاد شده است. استودیوی طراحی فوق همچنین اعلام کرد در همکاری با شرکت حمل و نقل هوایی، قرار است تا سال ۲۰۲۶ شبکه‌ای از نقاط مناسب را برای ارائه خدمات تاکسی هوایی توسعه دهند.

فضای داخلی پایانه تاکسی هوایی دبی- 724press.com

طرح‌های ارائه شده این پایانه را روی سکوی مستطیلی شکل و مرتفع نشان می‌دهند؛ جایی که برای برخاستن و فرود هواپیماها ایده‌آل است. ساختمان ترمینال دیگر بخش معرفی شده در این طرح است که در کنار فرودگاه قرار گرفته و به سالن‌های ورود و خروج متصل شده است. این ساختمان دیوارهایی شیشه‌ای دارد تا نمایی پانوراما را از شهر و همینطور فرودگاه به نمایش بگذارد.

سقف معلق در بالا ترمینال نصب خواهند شد که بعضی جاها حالت خمیده داشته و ارتفاعات مختلفی را در سراسر فضای داخلی پایانه ایجاد می‌کند و درعین حال از گرم شدن بیش از حد فضای داخلی هم جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر برای طراحی داخلی هم سعی شده از مواد گرم و طبیعی ایجاد شود تا محیط آرامش‌بخش و راحتی را برای مسافران فراهم کند. نمای بیرونی ساختمان برای برقرار ارتباط بصری مناسب، به ایستگاه متروی مجاور شباهت دارد. درنهایت محوطه‌ای سرسبز هم اطراف ترمینال را احاطه می‌کند.

حاکم امارات و مشاوران در حال بررسی ماکت طرح پایانه تاکسی هوایی- 724press.com

در سال ۲۰۲۰، شرکت آلمانی تاکسی هوایی لیلیوم دستورالعمل‌های طراحی را برای پورت‌های مدولار منتشر کرد که می‌توان آن را به بالای مراکز اداری، پارکینگ‌ها یا مرکز خرید اضافه کرد. شرکت معماری «MVRDV» هم طرحی مشابه را در پیش گرفت. این استودیو حتی با شرکت سازنده‌ی هواپیمای ایرباس صحبت‌هایی داشت تا ببیند چگونه می‌توان هاب فرود هواپیماهای بدون سرنشین مسافربری یا ورتیپورت‌ها را به سیستمی مجهز برای زندگی در کلانشهرهای آینده تبدیل کرد.

در پایان نظر شما در مورد ایده تاکسی هوایی چیست؟ به نظر شما آیا استفاده از این نوع وسائل نقلیه می‌توانند تأثیری روی ترافیک داشته باشند یا به زودی و با گسترش پیدا کردن این ایده شاهد ترافیک هوایی خواهیم بود؟ خوشحال می‌شویم نظرات ارزشمند خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید، سپاس