ما عادت داریم برای تماشای آثار هنری سری به موزه‌ یا نمایشگاه‌های واقع در محیط‌های بسته بزنیم. اما شاید جالب باشد که بدانید یکی از جذاب‌ترین نمایشگاه‌های جهان که صحنه ارائه جذاب‌ترین آثار هنرمندان بنام است، مزرعه‌ای بزرگ و سرسبز در کشور نیوزیلند است. این نمایشگاه که با نام مزرعه گیبس شناخته می‌شود، دیدنی‌های زیادی برای ارائه به هنردوستان دارد که از آن جمله می‌توان به مجسمه معروف نردبان جیکوب اشاره کرد.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از World-Architects، مزرعه گیبس (Gibbs Farm) یک محیط غیرعادی برای نمایش یک مجموعه مجسمه جذاب و قابل توجه است. این مزرعه در اصل املاک اوکلند شمالی در نیوزیلند است که در نزدیکی بندری به نام «کایپارا» قرار گرفته است که به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر نیمکره جنوبی زمین شناخته می‌شود. این بندر به‌اندازه‌ای وسعت دارد که تمام افق غربی این منطقه را به خود اختصاص داده است.

مجسمه های موضوعی پارک مزرعه گیبس-724press.com

از دیگر جذابیت‌های این منطقه عمق کم آب است؛ به‌طوری که در هنگام جذر و مد و پسرفت آب دریا، چندین کیلومتر از بستر دریا مشخص شده و در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد که البته با پیشروی آب دریا دوباره از نظر ناپدید می‌شود. درواقع باید بگوییم همه چیز در این منطقه یا با آغوش باز به سمت دریا می‌دود و یا با ناز و کرشمه عقب می‌کشد و البته که دریا قدرتش را همیشه به رخ کشیده و هر چیزی را با تام توان به سوی خود می‌کشد.

جریان حرکت زمین، حجم قابل توجه آب، لنگرگاه‌های وسیع و بالطبع تنوع قابل توجه عناصر مختلف در این منطقه، هنرمندان را هم عمیقا تحت‌تأثیر خود قرار داده است؛ البته آنها هم اگر چی می‌ترسند اما قصد عقب نشینی نداشته و همیشه به دنبال نمایشی قدرتمندانه‌تر از آثار خود هستند.

شیپور قرمز بزرگ در مزرعه گیبس-724press.com

به‌همین خاطر است که اگر روزی گذرتان به این منطقه افتاد، می‌توان پای پیاده به راه افتاده و در گوشه و کنار این ملک به دنبال آثار جالب توجه بروید و ببینید چگونه هر هنرمند به سبک و سیاق خود  با عناصر و نیروی طبیعت کنار آمده  و خالق اثری جالب توجه شده است.

مطلب مرتبط:  برج مراقبت مارپیچی جدید در دانمارک افتتاح شد

به گزارش ۷۲۴پرس، در طول بیست سال گذشته این مزرعه ویترین شماری از آثار جذاب هنرمندانی همچون گراهام بنت، کریس بوث، دنیل بورن، بیل کولبرت، نیل داوسن، مارییک دی گوی، اندی گلدزورثی، رالف هوتر، آنیش کاپور، راسل موزس، پیتر نیکولز، ریچارد سرا، کنت اسنلسون، لئون ون دن ایکل و ژان وانگ بوده است و البته فهرست اسامی همچنان ادامه دارد.  همچنین بیشتر آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه غیرعادی سفارشی هستند؛ اما  یکی از مجسمه‌هایی که در این ملک به نمایش گذاشته شده است، ظاهری جذاب، گیرا و تأثیرگذار دارد. مجسمه‌ای که از آن با عنوان «نردبان جیکوب» (Jacob's    Ladder) نام برده می‌شود. 

نردبان جیکوب در پارک مزرعه گیبس-724press.com

نردبان جیکاب اثر هنرمند و طراح مطرح بریتانیایی «گری جودا» (Gerry Judah) است که یکی از آثاری است  که جایی در پارک مجسمه سازی مزرعه گیبز در نیوزیلند را به خود اختصاص داده است. ارتفاع کلی این اثر  ۳۴ متر است و در ساخت آن از تعداد فراوانی لوله‌های فولادی مربعی شکل استفاده شده است که در مجموع  ۴۶ تن وزن دارند.

تصویری از مجسمه نردبان جیکوب-724press.com

برای ایجاد طرح کلی این نردبان، این لوله‌های فولادی یکی یکی روی هم چیده شده‌اند؛ درحالی که هرچه نردبان بیشتر به سمت آسمان می‌رود، طول و اندازه هر لایه تغییر کرده و همچنین جای آنها تغییر می‌کند؛ به‌طوری که گویی لایه‌ها درهمان حال که به سمت آسمان می‌روند، روی همدیگر هم چرخیده‌اند و این باعث ایجاد شکل انحنا مانند نهایی کار شده که بر زیبایی و تأثیرگذاری آن افزوده است.

البته این تنها پروژه قابل توجه این هنرمند خوش فکر و شناخته شده در سطح بین‌المللی نیست و دیگر آثار او هم به همین اندازه مورد استقبال و توجه قرار گرفتند. در فرصتی دیگر شما را با دیگر آثار این مجسمه‌ساز خلاق آشنا خواهیم کرد. درپایان از اینکه با ۷۲۴پرس دات کام همراه بودید، سپاس‌گزاریم. فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های ارزشمند خود را در مورد این مطلب یا هر موضوع دیگری با ما درمیان بگذارید.