بیماری‌هایی همچون آلزایمر و زوال عقل را می‌توان بیماری عصر مدرنیته دانست که سالانه زندگی‌های بسیاری را درگیر خود می‌کنند. از این رو محققان و دانشمندان همواره به دنبال راهی برای پیشگیری از بروز این نوع بیماری ‌و درمان آن‌ها هستند. نتایج یک مطالعه تازه اما حکایت از تأثیر مولتی ویتامین روی ابتلا به آلزایمر دارد. در مرور نتایج این تحقیق با ۷۲۴پرس همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline، مطالعه‌ای که نتایج آن به تازگی در مجله آلزایمر و زوال عقل (Alzheimer’s & Dementia) منتشر شده است، نشان داد که مصرف روزانه مولتی ویتامین ممکن است به طریقی به کاهش زوال شناختی کمک کند. این مطالعه روی بیش از دو هزار و دویست نفر افراد بالای ۶۵ سال انجام شده است که یا علائم این دو بیماری را نداشتند یا تشخیص ابتلای آنها تأیید شده بود. به هرکدام از شرکت کنندگان به صورت تصادفی و کورکورانه گروهی اختصاص داده شد.

نمادی از آلزایمرمولتی ویتامین-724press.com

در این آزمایش ۴ گروه در نظر گرفته شده بود که به هر کدام مواد خاصی داده می‌شد. این گروه‌ها شامل موارد زیر بود:

  • مولتی ویتامین
  • مکمل عصاره کاکائو
  • مکمل مولتی ویتامین و عصاره کاکائو
  • دارونما

شرکت‌کنندگان موافقت کرده بودند به مدت سه سال از این مواد به صورت مرتب و روزانه استفاده کنند و هر سال هم آنها را از نظر عملکردهای کلی شناختی، حافظه و بخش اجرایی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دادند.

قرصهای مولتی ویتامینمولتی ویتامین-724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس، در پایان سال دوم محققان موفق به شناخت پاره‌ای از مزایای این تحقیق شدند. در این زمان مشخص شد کسانی که از مولتی ویتامین در برنامه روزانه خود استفاده می‌کردند در مقایسه با دیگر گروه‌ها چه از نظر ذهنی و چه عملکردهای اجرایی وضعیت بهتری داشتند. مولتی ویتامین همچنین مشکلات حافظه را در این گروه تا حدود ۶۰% کاهش داده بود.

مطلب مرتبط:  روش های نوین درمان آلزایمر سالمندان

دکتر کلیفورد سگیل متخصص مغز و اعصاب شاغل در مرکز بهداشت پراویدنس در کالیفرنیا در گفتگویی در این زمینه اعلام کرد تجویز مولتی ویتامین‌ها برای بیماران مبتلا به مشکلات یا ضعف حافظه امری متداول است که خود او به صورت معمول آن را در بخش نورولوژی این مرکز انجام می‌دهد. اما این مطالعه خاص سعی دارد نشان دهد مصرف مولتی‌ویتامین‌ها تاچه حد می‌تواند به بیماران مبتلا به ضعف و از دست دادن حافظه کمک کند. از طرف دیگر نتایج این تحقیق همچنان نشان داد عصاره کاکائو تأثیر چندانی روی مشکلات شناختی ندارد.

ارتباط بین ویتامین‌ها و سلامت مغز

زوال عقلمولتی ویتامین-724press.com

به گفته منابع معتبر مؤسسه ملی سلامت، کمبود ویتامین B12 ارتباطی تنگاتنگ با زوال عقل دارد. بنابراین این امکان وجود دارد که مصرف‌کنندگان مولتی ویتامین‌های حاوی این ویتامین هم از فواید آن بهره‌مند شده باشند.

دکتر لورا بیکر محقق این بررسی و همینطور استاد پزشکی سالمندان دانشکده پزشکی ویک فارست در کارولینای شمالی هم به این مسئله اشاره کرده و اذعان می‌کند که موضوع تأثیرات این ویتامین هنوز یک مسئله حل نشده است. به گفته این پزشک ما هنوز نیازمند انجام تحقیقات بیشتری هستیم که نشان دهند آیا ممکن است مکانیسمی برای بهبود وضعیت بیماران با تکیه بر این ویتامین وجود داشته باشد یا خیر.

ایوت مک‌فارلین متخصص داخلی پالم بیچ هم از این زاویه با دکتر بیکر موافق است. او می‌گوید:

«من معمولا در ارائه توصیه‌های کلی پیرامون مصرف مولتی ویتامین بسیار محتاط هستم. در عوض تمرکز من بیشتر روی کمبودهای قابل اندازه‌گیر ویتامین‌های مشخصی مثل D و B12 استوار است»

حدود ده درصد از شرکت‌کنندگان در این مطالعه در هنگام شروع این تحقیقات به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا بودند که به باور محققان می‌تواند یکی از فاکتورهای خطر برای افزایش خطر بروز زوال عقل باشد.

مصرف مولتی ویتامینمولتی ویتامین-724press.com

در ابتدا این گروه از شرکت‌کنندگان در بررسی‌های نمراتی کمتر از سطح میانگین دریافت می‌کردند، اما با گذشت زمان و استفاده از مولتی ویتامین رفته رفته شاهد بهبود قابل توجه نمرات آنها بودیم. محققان همچنین متوجه شدند افراد مبتلا به بیماری‌های عروقی که در گروه دارونما قرار داشتند اما بهبود چندانی حاصل نکرده و در عوض حتی از نظر میانگین نمرات پسرفت هم کردند.

موارد احتیاطی

اسکن مغزیمولتی ویتامین-724press.com

اگرچه نتایج این تحقیق نشان از بهبودهایی در عملکردهای اجرای افراد است، اما این به معنی زیاده‌روی در مصرف مولتی ویتامین‌ها نیست.

به گزارش 724Press، دکتر سگیل اشاره می‌کند به‌عنوان یک متخصص مغز و اعصبا، نگران مطرح شدن این ادعا در مورد تأثیرات مولتی ویتامین‌ها روی عملکرد و سلامت مغز است. چون این ادعاها با بررسی‌هایی که خود او انجام داده است، همخوانی کامل ندارد. به‌همین خاطر محققان فعال در این پروژه درعین اشاره به تأثیرات مثبت مولتی ویتامین، خاطرنشان می‌کنند که نباید مصرف آن به‌عنوان تنها راه درمان در نظر گرفته شود و افراد باید از داروهای مورد تأیید سازمان غذا و دارو که برای‌شان تجویز شده است هم استفاده کنند. امری که تاحدی موضع دکتر سگیل را تأیید می‌کند.

مطلب مرتبط:  شکر؛ بستر سرطان، دیابت و آلزایمر

دکتر مک فارلین هم معتقد است درمان زوال شناختی رویکردی چند وجهی است. به گفته این متخصص اساس مطالعه فوق بر چندین مکتب فکری استوار است که به مصرف مولتی ویتامین نه تنها برای حفظ عملکردهای شناختی بلکه برای بهبود خلق‌وخو، افزایش انرژی و بالا رفتن حس سرزندگی در افراد توجه دارند. اما بی‌تردید رویکرد جامع‌تری که مسائل دیگر همچون استفاده از رژیم غذایی متعادل، داشتن فعالیت‌های بدنی، خواب خوب، بهداشت، توجه به مسائل پیشگیرانه و همینطور تعاملات اجتماعی را  مد نظر قرار می‌دهد، نتایج قابل قبول‌تری را هم ارائه خواهد داد.

مولتی ویتامین-724press.com

البته ذکر این نکته هم ضروری به نظر می‌رسد که شرکت فایزر بودجه انجام این مطالعه را تأمین کرده است و همینطور این شرکت مولتی ویتامین مورد نظر را در اختیار محققان قرار داده است؛ ضمن آنکه شرکت دیگری هم تأمین عصاره کاکائو را برعهده داشته است. بااین‌حال تحت عنوان تضاد منافع، این مطالعه به این نکته اشاره کرده است که نه مؤسسه ملی بهداشت و نه هیچ کدام از شرکت‌های درگیر در این پروژه روی جمع‌آوری نتایج، مدیریت داده‌ها، تجزیه و تحلیل‌های آماری و نویسندگان این مطالعه دخالت نداشته‌اند.

باید منتظر تحقیقات بیشتر و جامع‌تری پیرامون نقش استفاده از انواع مکمل‌های دارویی و غذایی مثل مولتی ویتامین‌ها باشیم تا درستی مطالعه فوق اثبات شود. درپایان از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم. ما را با بیان نظرات و پیشنهادهای ارزشمند خود یاری کنید.