در دنیای خیال و داستان، کارآگاهان خبره بسیاری به مخاطبان معرفی شدند که هرکدام از هوش و نبوغ خاصی بهره برده و برای حل کردن هر مورد و پرونده‌ای که به آن‌ها ارجاع شده است،  از تیزبینی و هوش خود به شکلی بهره می‌برند. مطمئن هستم همین حالا هم اسم چند کارآگاه برجسته را در ذهن خود مرور کردید. مطمئنم شرلوک هولمز هم یکی از آن‌ها بود، اما آیا می‌دانید او تنها عضو باهوش خانواده نبوده و رقابتی تنگاتنگ با برادر مایکرافت داشت؟

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Startefacts، همیشه بین خواهرها و برادرها رقابت‌های پنهان و آشکار بسیاری وجود دارد، به‌ویژه اینکه کدام یک بهتر از دیگری است؟ البته رقابت کردن در ذات چیز بدی نیست و رقابت‌های سالم حتی می‌تواند اسباب موفقیت تک تک اعضای خانواده را فراهم کند. باور کنید از این نوع رقابت‌ها همه‌جا مشاهده می‌شود، حتی در میان اعضای خانواده یکی از معروف‌ترین و البته برجسته‌ترین کارآگاهان خصوصی دنیای خیال یعنی خانواده هولمز که به هوش و درایت معروف هستند.

شرلوک هولمز و سایه اش روی دیوار- 724PRESS.COM

داشتن یک عضو نابغه در خانواده به‌اندازه کافی می‌تواند نشان از خوش شانسی باشد، اما خانواده هولمز البته اینقدر خوشبخت هستند که دو عوض این چنینی دارند.  (البته اگر فیلم انولا هولمز را در نظر نگیریم که به وجود یک خواهر باهوش هم اشاره می‌کند) اما اگر حتی به دو برادر شناخته شده یعنی شرلوک و مایکرافت هم بسنده کنیم، این سؤال پیش می‌آید که از بین این دو نفر کدام یک باهوش‌تر است؟  اینکه چه کسی ثابت کرده است در هر زمینه هوش و درایت  بیشتری از خود نشان داده است؟ خب، این پرسشی است که قطعا می‌تواند موضوعی عالی برای بحث باشد.

مطلب مرتبط:  خاموشی صدایی ماندگار در عرصه دوبله ایران  (دوبلور شخصیت شرلوک هولمز با بازی جرمی برت)

دراین مورد خاص بیایید نگاهی به مجموعه شرلوک محصول شبکه‌ی BBC داشته باشیم که در سال ۲۰۱۰ منتشر شده و خیلی زود به یک موفقیت بزرگ و جهانی تبدیل شد. این سریال شخصیت‌های فوق‌العاده‌ای را به طرفداران این اثر معرفی کرد، بااین‌حال همچنان تمرکز اصلی آن مثل همیشه روی برادران هولمز یعنی شرلوک و مایکرافت بود که هر دو به‌عنوان افرادی نابغه به تصویر کشیده شدند. البته این دو نفر به روش‌های مختلفی این هوش و نبوغ خود را به نمایش گذاشتند.

شرلوک هولمز، دکتر واتسون و مایکرافت هولمز724PRESS.COM

در دنیای شرلوک شبکه BBC، بندیکت کامبربچ در نقش شرلوک هولمز افسانه‌ای ظاهر شد که عمیقا به تحقیقات جنایی علاقه داشت؛ درحالی‌که برادر بزرگترش مایکرافت درخدمت سرویس مخفی بریتانیا و دولت بوده و اطلاعات به دست آمده از تحقیقات را به آن‌ها منتقل می‌کرد. هردو نفر آن‌ها در زمینه کاری خود متخصص و بسیار باهوش بودند. دراین مجموعه شرلوک اما به نکته‌ای ظریف هم اشاره کرد. اینکه برادرش مایکرافت از او هم باهوش‌تر است، بااین حال او تنبل هم است. مایکرافت هم به نوبه‌ی خود برای مدتی طولانی بر این باور بود که برادرش فردی احمق است! البته این‌‌ نظرات و پیش‌داوری‌ها قبل از درگیر شدن آن‌ها با افراد دیگر بود و پس از آن هر دو نفر به قدرت هوش خود پی بردند.

بنابراین باز هم این پرسش همچنان بی‌پاسخ مانده است که پس باهوش‌ترین کیست؟ پاسخ این سؤال هم البته به نمایشی که شما به تماشایش نشسته‌ای بستگی دارد. دراین مورد خاص اگر این مجموعه متعلق به شبکه‌ی BBC باشد، باید بگوییم شرلوک شخصیت باهوش اصلی است. او در طول سریال بارها برادرش را فریب می‌دهد. به‌‌عنوان مثال  در قسمت سوم فصل سوم او با دادن مواد مخدر به برادرش، فرصتی برای دزدیدن لپ‌تاپ او پیدا کرد.

شرلوک و مایکرافت هولمز724PRESS.COM

درهمین حال مایکرافت هم گاهی از هوش خود برای برتری پیدا کردن روی برادر کوچکترش استفاده می‌کند که البته این بیشتر به خاطر موقعیت خوبی است که او در سیستم دولتی دارد. بااین‌حال او همچنان از شرلوک برای حل کردن چندین پرونده دولتی کمک می‌گیرد که این هم اثبات دیگری بر باهوش‌تر بودن شرلوک است. درواقع مایکرافت منابع بیشتری دراختیار دارد و اگر واقعا خیلی باهوش بود، می‌توانست بدون کمک گرفتن از برادر کوچکترش هم پرونده‌ها را حل کند.

اما همانطور که گفتیم بررسی و مقایسه هوش این دو نفر به اثری بستگی دارد که تماشا کرده‌اید. اما در داستان اصلی شرلوک هولمز اثر سر  آرتور کان دویل، این مایکرافت است که در اکثر مواقع برادرش را فریب داده و در مبارزه هوش و درایت از او پیشی می‌گیرد. او متخصص علم مطلق و در خدمت دولت بریتانیا است. در مورد مسائل مختلف به دولت مشاوره داده و در اکثر موارد بدون آنکه خودش را درگیر یا اصطلاحا دستش را کثیف کند، راه‌حل مشکلات را به آن‌ها نشان می‌داد.

بندیکت کامبربچ در نقش شرلوک هولمز- 724PRESS.COM

بنابراین درپایان باز هم نمی‌توانیم با قطعیت در مورد باهوش‌ترین فرد خانواده هولمز نظر بدهیم و هیچ پاسخ واقعی برای سؤال ما وجود ندارد. پس بهتر است همچنان به این مسئله بسنده کنیم که شرلوک و مایکرافت هولمز هر دو انسان‌های بسیار باهوشی هستند که  به روش خود و در حیطه مسائل مشخص از این هوش و ذکاوت در جهت پیشبرد اهداف‌شان استفاده می‌کنند.

درپایان این مطلب نظر شما در مورد برادران هولمز و میزان نبوغ‌شان چیست؟ شما کدام برادر را باهوش‌تر می‌دانید؟ فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های ارزشمند خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید، سپاس