جیمز کامرون از جمله کارگردانان صاحب سبک و شناخته شده سینمای جهان است که  در سال‌های اخیر با ساخت آثاری موفق و پرفروش همچون آواتار، شهرت بسیاری پیدا کرده است. پس از موفقیت فیلم‌هایی همچون تایتانیک، نابودگر، بیگانه و آواتار، به نظر می‌رسد این کارگردان تمایل دارد کمی هم به دنیای واقعیت سفر کرده و با ساخت فیلمی در مورد بمباران اتمی دو شهر هیروشیما و ناکازاکی، جلوه‌ای دیگر از فجایع بشری را به بینندگان نشان دهد.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از TheFilmStage، حتی پیش از اکران فیلم آواتار: راه آب هم جیمز کامرون ثابت کرده بود که به واقع پادشاه گیشه است. این کارگردان در یکی از مصاحبه‌های خود افشا کرد که فکر می‌کند کارگردانی ۶ فیلم دیگر را هم برعهده خواهد داشت که نیمی از آن‌ها به دنیای ناوی تعلق دارند. او در مورد موضوعات دیگری که ممکن است به آن‌ها بپردازد سکوت کرده و هنوز نام فیلم‌های احتمالی را افشا نکرده است. بااین‌حال او درمورد برنامه‌های خود پس از ساخت فیلم آواتار: راه آب در لفافه به مواردی اشاره کرد که جالب توجه است. درادامه با ما در ۷۲۴پرس همراه باشید تا برنامه‌های آتی این کارگردان و خیز او برای ساخت فیلمی در مورد بمباران اتمی ژاپن را مرور کنیم.

جیمز کامرون-724press.com

جیمز کامرون در گفتگو با «LA Times»، تأیید کرد که در مرحله بعدی قرار است به سراغ ساخت فیلم آواتار ۳ برود. البته تصویربرداری این فیلم از قبل به پایان رسیده است و هم اکنون درحال سپری کردن مراحل گسترده پس از تولید خود است. قرار است این فیلم در سال ۲۰۲۴ اکران شود. سپس آواتار ۴ را داریم که فعلا تاریخ اکران آن را برای سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی‌ کرده‌اند. اما به نظر می‌رسد پس از آواتار ۳ و قبل از ساخت آواتار ۴، جیمز کامرون امیدوار است بتواند اقتباسی از کتاب «آخرین قطار  هیروشیما:  بازماندگان» (The Last Train From Hiroshima: The Survivors Look Back) را بسازد. کتابی به قلم چارلز آر. پلگرینو (Charles R. Pellegrino) که  در سال  ۲۰۱۰ منتشر شده  است و زندگی در دو شهر هیروشیما و ناکازاکی را در زمان بمباران اتمی به تصویر می‌کشد.

این کارگردان برای اولین بار در مورد این پروژه در سال  ۲۰۱۰ و همزمان با انتشار کتاب صحبت کرد. کامرون گفت این موضوعی است که او دوست داشته است در موردش فیلم بسازد و در طول سال‌ها به این مسئله فکر می‌کرده که قرار است این کار را چطور انجام دهد. او اشاره کرد که هنوز هم جوابی برای این مسئله ندارد، اما احتمالا کتاب پلگرینو یکی از منابع متعددی است که او برای جمع‌آوری اطلاعات دقیق در مورد این رویداد تاریخی از آن بهره خواهد برد. به نظر می‌رسد اکنون دیگر کامرون به زاویه مورد نظر خود دست پیدا کرده و برای ساخت این فیلم آمادگی لازم را به دست آورده است. البته  باتوجه به تجربه او در به تصویر کشیدن وقایع تاریخی فاجعه‌آمیز در زیست بوم‌ها، می‌توان فهیمد که چرا او به چنین موضوعی علاقمند شده است.

کتاب آخرین قطار هیروشیما-724press.com

کامرون به تازگی به این مسئله اشاره کرد:

«ما در دنیایی مخاطره‌آمیزتر از چیزی که تصور می‌کردیم، زندگی می‌کنیم. فکر می‌کنم  زمان مناسب برای   ساخت فیلم هیروشیما  فرا رسیده است. این مسئله به مردم یادآوری خواهد کرد که این سلاح‌ها درنهایت زمانی که علیه اهداف انسانی مورد استفاده قرار بگیرند، چه فجایعی را رقم خواهند زد»

چارلز پلگرینو درواقع با تکیه بر صدای بازماندگان حادثه بمباران اتمی دو شهر هیروشیما و ناکازاکی و هیمنطور با استفاده از عمل باستان شناسی، وقایع و پیامدهای رخ داده در ماه اوت را توصیف می‌کند. زمانی که با انفجار بمب هسته‌ای، زندگی مردم ژاپن برای همیشه تغییر پیدا کرد. کتاب آخرین قطار از هیروشیما به خوانندگان فرصت می‌دهد حس بودن در محیط را لمس کنند، اثری که رویدادها را به زیبایی هرچه تمام روایت کرده است.

انفجار اتمی هیروشیما و ناکازاکی-724press.com

سطح دانش علمی نویسنده و برقراری ارتباط نزدیک با بازماندگان بمب اتمی، این اثر را به یکی از جذاب‌ترین و معتبرترین نوشته‌های موجود تاریخی در این رابطه  تبدیل کرده است.

مطلب مرتبط:  نقد و بررسی فیلم آواتار: راه آب، بازگشت شکوهمندانه جیمز کامرون

در مرکز این روایت، شاهد بیان خاطرات عینی کسانی هستیم که از نزدیک این دو انفجار اتمی را تجربه کردند. مردمی غیرنظامی که  به طریقی شانس فرار از هیروشیما به ناکازاکی را پیدا کردند  و انقدر خوش شانس بودند که از انفجار بمب دوم هم جان سالم به در ببرند. به گزارش ۷۲۴پرس، یکی از آن‌ها تسوتومو یاماگوچی است؛ تنها کسی که هر دو مرتبه اثرات کامل فاجعه را تجربه کرده است. او انقدر خوش شانس بود که در زمان انفجار بمب دوم  به شکلی از مسیر انفجار منحرف شده و همراه با چند نفر دیگر در وضعیتی ضد ضربه قرار گرفت که کمک کرد آن‌ها از این حادثه جان سالم به در ببرند، درحالی که کل ساختمان اطراف آن‌ها به واسطه‌ی موج انفجار کاملا نابود و ناپدید شد.

ویرانه های شهر هیروشیما بعد از بمباران اتمی-724press.com

پلگرینو داستان‌های جذاب این ماجرای تلخ را در روایتی مصور به هم پیوند داده و از این طریق  گزارش‌های رسمی موجود در مورد این حادثه را به چالش کشیده است. او دقیقا نشان می‌دهد که در هیروشیما و ناکازاکی چه اتفاقی افتاد و اینکه در واقع چرا این اتفاق افتاد؟ فعلا باید منتظر بود تا اخبار و جزئیات بیشتری در مورد این فیلم منتشر شود تا بهتر با نوع نگاه و شیوه کار جیمز کامرون در خلق این اثر متفاوت آشنا شویم.

درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. فراموش نکنید نظرات و پیشنهادهای خود را در مورد این بخش با ما هم درمیان بگذارید. سپاس