این روزها شاهد تلاش کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برای نشان دادن چشم‌اندازی متفاوت از جلوه‌های شهرنشینی هستیم. ساخت انواع برج و آسمان‌خراش‌های بلند و متفاوت که از تازه‌های دنیای معماری برای هرچه جذاب‌تر بودن بهره برده‌اند، بخشی از این تلاش است. عربستان سعودی هم در سال‌های اخیر چنین مسیری را در پیش گرفته است و تازه‌ترین  جلوه تلاش این کشور، ساخت آسمانخراشی مکعبی شکل  در قالب طرح مرابه است. با ۷۲۴پرس همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Dezeen، دولت عربستان سعودی به‌عنوان بخشی از طرح مرابه (Murabba) در مرکز شهر ریاض، به دنبال احداث آسمانخراشی مکعبی شکل به نام موکاب یا هم مکعب (Mukaab) است که براساس اطلاعات فعلی چهارصد متر ارتفاع دارد. طرح مرابه شامل مجموعه‌ای  ۱۹ کیلومتر مربعی است که قرار است به‌عنوان مرکز شهر جدید ریاض تأسیس شود و این آسمانخراش به‌خصوص هم در شمال غربی مرکز شهر ساخته خواهد شد.

آسمانخراش مکعبی در ریاض- 724press.com

این بنا که همچنین به‌عنوان چهره جدید شهر ریاض توصیف می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های ساخت بشر خواهد بود که تاکنون در جهان ساخته شده‌اند. با وجود ارتفاع چهارصد متری، طبیعی است که این آسمان‌خراش در نوع خود بی‌نظیر باشد. ضمن آنکه به خاطر نوع ساختار و مکعبی بودن آن، از هر طرف  ۴۰۰ متر طول و عرض و ارتفاع دارد که از این نظر هم به‌عنون بلندترین ساختمان این شهر شناخته خواهد شد. براساس ویدیوی تبلیغاتی که هفته گذشته منتشر شد، به نظر می‌رسد این سازه عظیم قرار است بزرگترین ساختمان داخلی شهر در جهان باشد که دست کم بیست برابر حجم ساختمان امپایر استیت را در خود جا می‌دهد.

این بنای مکعبی شکل قرار است در نمایی از فرم‌های مثلثی شکل روی هم قرار بگیرد که برگرفته از سبک معماری مدرن نجدی است. این سازه شامل دو میلیون متر مربع مغازه، جاذبه‌های فرهنگی و توریستی خواهد بود. همچنین یک فضای دهلیز مانند هم دارد که شامل یک برج مارپیچی می‌شود. آسمان خراش موکب بخشی از منطقه‌ی وسیع مرابه را تشکیل خواهد داد که پیش‌تر خبر احداث و توسعه آن از سوی ولیعهد عربستان سعودی محمد بن سلمان اعلام شد.

مطلب مرتبط:  استودیویی ایتالیایی جنگل عمودی دبی را طراحی و اجرا می‌کند

توسعه گسترده‌تر این بخش شامل بیش از صد هزار واحد مسکونی، ۹ هزار  اتاق هتل و بیش از ۹۸۰ هزار متر مربع فضای فروشگاهی و نزدیک یک و نیم میلیون متر مربع فضای اداری است. درکنار آن نزدیک به هشتاد مکان تفریحی و فرهنگی، دانشگاه فناوری و طراحی، سالن سینمای چندمنظوره و همینطور یک موزه هم در این بخش از شهر احداث خواهند شد. به گفته دولت عربستان سعودی، قرار است این پروژه تا سال  ۲۰۳۰ تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.

پروژه مورابای جدید در مرکز شهر ریاض عربستان- 724press.com

البته همانطور که گفتیم این یکی از چندین پروژه بزرگ ساختمانی است که هم اکنون اخبار مرتبط با ساخعت آن‌ها از سوی دولت عربستان سعودی اعلام شده است. به گزارش ۷۲۴پرس، درحال حاضر صندوق سرمایه‌گذاری عمومی این کشور به‌عنوان بخشی از  برنامه چشم‌انداز  ۲۰۳۰ عربستان و برای تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور و توسعه آن به دنبال اجرای چندین پروژه دیگر هم است که شناخته‌ شده‌ترین و درعین‌حال بحث‌برانگیزترین آن‌ها پروژه (Neom) نئوم است. این پروژه همچنین شامل ساخت یک کلان شهر به طول  ۱۷۰ کیلومتر است که البته درهمین مرحله هم به دلیل تأثیرات زیست محیطی و همینطور ادعاهایی مبنی برا نقض حقوق بشر مرتبط با توسعه فضاهای شهر، مورد انتقاداتی قرار دارد.

پیتر فرانکل از اعضای سازمان عفو بین‌الملل به این مسئله اشاره کرده و گفت که شرکت‌هایی که روی پروژه نئوم کار می‌کنند، با یک معضل اخلاقی روبرو هستند و باید در مورد ادامه مشارکت خود در این پروژه تجدید نظر کنند. البته در پاسخ به ادعاهای مطرح شده، مجریان این طرح اعلام کردند کل منطقه مورابا با در نظر گرفتن پایداری زیست محیطی  طراحی شده و با وجود پارک، مسیرهای دوچرخه‌سواری و سایر امکانات رفاهی، امکان بهبود کیفیت زندگی ساکنان منطقه را فراهم خواهد آورد و از این نظر مشکلی برای مردم ایجاد نخواهد شد. این امیدواری وجود دارد که این طرح بتواند با تزریق  ۴۸ میلیارد دلار سرمایه به اقتصاد عربستان، شرایط ایجاد  ۳۳۴ هزار شغل جدید را برای مردم این کشور فراهم کند.

نمای موکب یا مکعب در ریاض- 724press.com

به‌هرحال به نظر نمی‌رسد عربستان قصد توقف این پروژه را داشته باشد و درعین‌حال شاهد برنامه ریزی برای پروژه‌هایی بلندپروازانه‌تر هم هستیم. باید منتظر بود و دید سرانجام این بلندترین و بزرگترین آسمان‌خراش جهان چه خواهد بود و آیا همانطور که در ویدیوی تبلیغاتی دیدیم این چشم‌انداز نهایی این طراح خواهد بود یا خیر؟ درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ما در ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. فراموش نکنید نظرات خود را دراین رابطه و سایر بخش‌ها با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید. سپاس