مجموعه فیلم‌های هری پاتر که براساس کتاب‌هایی به همین نام نوشته جی کی رولینگ ساخته شدند، جزو آثار محبوب سینمایی بودند که مخاطبان بسیاری را در رده‌های مختلف سنی  مجذوب خود کردند. حالا با گذشت چندین سال از ساخت آخرین فیلم از این مجموعه، هواداران با فراغ بال بیشتری به این آثار توجه کرده و نقاط ضعف آن‌ها را معرفی می‌کنند. با ۷۲۴پرس همراه باشید تا ببینیم کدام حذف و  اضافه در این مجموعه، به جذابیت آن ضربه بیشتری زده است؟

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Startefacts، باوجود موفقیت فیلم‌های هری پاتر، برخی از صحنه‌های اشاره شده در کتاب در فیلم حذف شده یا برخی صحنه‌های دیگر به آن‌ها اضافه شدند که اغلب در همان زمان هم مورد انتقاد هواداران این مجموعه قرار گرفتند. به‌هرحال وقتی اثری براساس مجموعه کتاب‌های پرفروش و محبوب ساخته می‌شوند، طبیعی است که خوانندگان با دقت بیشتری به آن‌ها توجه کرده و جزئیات  و نکات متفاوت به تصویر کشیده شده در فیلم را با دقت بیشتری بررسی می‌کنند.

پوستر فیلم هری پاتر- 724press.com

بااین‌حال پرواضح است همیشه نمی‌توان طرفداران را راضی نگه داشت و بالاخره آن‌ها چیزی برای شکایت پیدا خواهند کرد. اما اینکه آیا این شکایت‌ها به واقع درست و منطقی بوده یا بیشتر ناشی از تعصب افراد است، موضوعیست  که به موشکافی بیشتری نیاز دارد. به‌هرحال در ادامه این مطلب با ۷۲۴پرس همراه شوید تا به پنج تغییر انجام شده در فیلم‌های هری پاتر بپردازیم که از دید طرفداران، بدترین تغییرات انجام شده بودند.

مرگ لرد ولدمورت در قسمت دوم فیلم یادگاران مرگ

صحنه نبرد ولدمورت و پاتر- 724press.com

بیایید با آخرین لحظه بزرگ و سرنوشت ساز مجموعه فیلم‌های هری پاتر شروع کنیم. نقطه اوج داستان، همان جایی که بالاخره هری پاتر و دشمن بزرگش لرد ولدمورت رودروی هم قرار گرفتند. نبرد آن‌ها نه تنها سرنوشت دنیای جادوگران را تحت‌تأثیر قرار داد، بلکه برای بقای دنیای ماگل‌ها یا همان مردمان عادی فاقد قدرت‌های جادویی هم مهم بود. بااین‌حال  در فیلم لرد ولدمورت تنها به غباری  تبدیل شد و خب، این پایانی برازنده این شخصیت بزرگ، قدرتمند و البته شیطان صفت نبود. در کتاب‌ شاهد پایانی به مراتب تلخ‌تر بودیم و فیلم  نتوانست همان جاذبه را به مخاطبان نشان دهد.

حضور بارتی کراوچ جونیور در جام آتش

بارتی کراوچ جونیور روبروی اسنیپ،مک گونگال، دامبلدور و هری- 724press.com

کتاب جام آتش یک اثر مهیج  و رمزآلود است و دراین میان شخصیت بارتی کراوچ جونیور نقشی مهم و کلیدی را برعهده دارد. او با جا زدن خود به جای مدآی مودی،  تأثیر زیادی در روند داستان داشت و همین مسئله باعث شد که این داستان به یکی از بهترین قسمت‌های کتاب برای بسیاری از پاترهدها (عاشقان وفادار و همیشگی مجموعه هری پاتر) تبدیل شود.

بااین‌حال حضور بارتی بیچاره در فیلم چندان تأثیرگذار و خیره‌کننده نبوده و به نوعی این شخصیت نتوانست حق مطلب را به درستی ایفا کند. باوجود اینکه دیوید تننت شگفت‌انگیز چیزی در اجرای این شخصیت کم نگذاشت، اما متأسفانه بارتی فرصتی برای شکوفایی کامل  و قرار گرفتن در کانون توجه پیدا نکرد. او فقط برای مدتی کوتاه در فیلم در شکل واقعی خود نشان داده شده و طرفداران را از بابت کاملا ناامید کرد.

The Elder Wand یا عصای جادویی دامبلدور در فیلم یادگاران مرگ قسمت دوم

شکستن عصای دامبلدور به وسیله هری پاتر- 724press.com

عصای جادویی پرفسور دامبلدور یکی از قوی‌ترین آیتم‌های معرفی شده در کل مجموعه فیلم‌های هری پاتر است. در کتاب، هری پس از استفاده از قدرت عصا برای پیشبرد اهداف خود، آن را دوباره داخل قبر دامبلدور می‌گذارد. او می‌داند که این عصا بسیار خطرناک است و بهتر است دور از دسترس باشد. این کار به‌نوعی بیانیه‌ای شاعرانه است، چون نشان می‌دهد قهرمان ما می‌تواند چشم بر جذابیت قدرت مطلق بسته و قید بهره بردن از آن را بزند.

اما در فیلم می‌بینیم هری خیلی ساده با دستان خالی عصا را از وسط به دو نیم کرده و آن را به داخل دره زیر پای‌شان پرتاب می‌کند. برای طرفداران نمادگرایی حاکم بر کتاب‌ها، این اقدام به طرفی وحشتناک آزاردهنده و توهین آمیز بود.

برخورد دامبلدورد با هری در جام آتش

صحنه بیرون آمدن اسم هری پاتر از جام آتش- 724press.com

در جام آتش، پرفسور دمبلدور پس از بیرون آمدن اسم هری از جام آتش، با هری روبرو می‌شود. در کتاب این برخورد با آرامش کامل انجام می‌شود، امری که در فیلم حال‌وهوایی عجیب و غیرمنتظره دارد.

درفیلم پس از بیرون آمدن برگه حاوی اسم هری، پرفسور دامبلدور آشکارا گیج شده است و حتی نزدیک است با لکنت زبان صحبت کند. هیچ چیزی در رفتار او نشان از آرامش و طمأنینه همیشگیش را ندارد. البته مایکل گامبون چیز در ایفای نقش دامبلدور بزرگ کم نگذاشته است اما خب فیلمنامه می‌توانست کمی بیشتر به روایت کتاب وفادار باشد و این برای  مخاطبان فیلم آزاردهنده بود.

شخصیت پرفسور اسنیپ

آلن ریکمن در نقش پرفسور اسنیپ

این برداشت از جهاتی ممکن است برداشتی بحث‌برانگیز در نظر گرفته شود. شخصیت پرفسور سوروس اسنیپ در مجموعه کتاب‌ها به مراتب فریبنده‌تر و البته سنگدل‌تر از چیزی به تصویر کشیده شده است که ما در فیلم‌ها شاهد آن بودیم. بخشی از این مسئله ممکن است به این خاطر باشد که اجرای این شخصیت را آلن ریکمن فقید برعهده داشته و از جذابیت خود برای جلوه دادن بیشتر به این شخصیت استفاده کرده است.

مطلب مرتبط:  دلخراش ترین مرگ ها در آثار سینمایی و تلویزیونی

این مسئله برای علاقمندان مجموعه کتاب‌های هری پاتر تاحدی آزاردهنده بوده است. به خصوص آن دسته که لزوما شخصیت اسنیپ را آنگونه که باید مورد ارج و ستایش قرار نداده و از او به‌عنوان قهرمانی با سرنوشتی تراژیک یاد نمی‌کنند.  از دید این گروهی اسنیپ در کتاب‌ها چیزی ورای آن تصویری است که در فیلم شاهد آن بودیم. هرچند همانگونه که گفتیم در مورد این برداشت خاص، اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد و نمی‌توان با قاطعیت زیاد در این مورد صحبت کرد.

هری پاتر درحال جنگ- 724press.com

درنهایت مدت‌ها از پخش آخرین قسمت از مجموعه فیلم‌های هری پاتر می‌گذرد و این فرانچایز با وجود تمام ایرادات احتمالی و مورد توجه علاقمندان کتاب‌های هری پاتر، محبوب و مورد توجه بود و همواره در تاریخ سینمای جهان به خوبی از آن یاد خواهد شد. درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. نظر شما در مورد فیلم‌های هری پاتری چیست؟ آیا جزو علاقمندان مجموعه کتاب‌های هری پاتر هستید یا تماشای فیلم‌ها برای‌تان به اندازه کافی سرگرم‌کننده بود؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را در این مورد با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید. سپاس