سریال حلقه‌های قدرت محصول آمازون پرایم یکی از محصولات تلویزیونی پرحاشیه سال گذشته میلادی بود. اثری که به‌عنوان پرخرج‌ترین سریال تلویزیونی شناخته می‌شود اما درعین‌حال از سوی بخش وسیعی از طرفداران آثار تالکین مورد انتقادات تندی قرار گرفته و صحنه رویارویی مخالفان و موافقان این اقتباس متفاوت از مجموعه آثار تالکین قرار داشت.  در مرور یکی از دلایل احتمالی این ناکامی در جلب نظر مخاطب با ۷۲۴پرس همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Startefacts، حالا و مدتی پس از پخش آخرین قسمت از فصل اول مجموعه حلقه‌های قدرت    به نظر می‌رسد زمان مناسب برای نگاهی موشکافانه‌تر به این اثر پرخرج و پرحاشیه فرا رسیده است. بسیاری این سریال را از جنبه جلوه‌های ویژه ستودند و آن را کاری قابل تأمل دانستند، این‌درحالی است که طرفداران متعصب دنیای تالکین از همان زمان پخش اولین تیزرهای این سریال، شمشیر را رسما از رو بسته و آن را کاری ناچیز و فاقد ارزش معرفی می‌کردند که حتی از برخی جهات به دنیای تالکین توهین هم کرده است.

سه حلقه قدرت الفها-724press.com

این رویارویی باعث شد که این سریال در زمان پخش با مشکلات متعددی روبرو شده و هرازچند گاهی شاهد شکل‌گیری بحث و جدل میان اعضای تیم سازنده و بازیگران این مجموعه و طرفداران تالکین باشیم که هرکدام دیگری را به متهم می‌کردند. دراین بین اظهار نظرها گاهی منجر به جنجال‌های بزرگی می‌شد که طرفداران همین حالا ناراضی را عصبانی و عصبانی‌تر می‌کرد. به‌عنوان مثال جنجال امتیازدهی این اثر در سایت‌های مختلف فیلم و اتهام پرداخت احتمالا رشوه از سوی سازندگان به منتقدان برای تعریف و تمجید از جمله این مسائل بود.

مطلب مرتبط: چرا طرفداران آثار تالکین در مقابل سریال حلقه‌ های قدرت جبهه گرفته‌اند؟

حالا که مدتی از پخش سریال گذشته است و کمابیش در اردوی هر دو طرف آرامش برقرار است، بدنیست ببینیم آیا این سریال واقعا اثری پر از اشکال و کاستی بود یا طرفداران بیش از اندازه تعصب به خرج داده و با عینک منفی بافی به همه چیز نگاه کرده بودند؟ خب، به نظر می‌رسد دست‌اندرکاران ساخت این سریال از برخی جهات مرتکب اشتباهاتی هم شده‌اند، اشتباهاتی که البته در گذشته قربانیان دیگری هم داشته‌ است که شاید معروف‌ترین آن‌ها سریال محبوب و پربیننده بازی تاج و تخت باشد.

ما قصد نداریم به اندازه طرفداران همیشه ناراضی که  همواره دلیلی برای اعتراض  دراختیار دارند، نگاهی یک سویه به این اثر داشته باشیم، اما خب دراین میان اشتباهاتی هم قابل مشاهده است. در سریال بازی تاج و تخت، طرفداران این مجموعه از اشتباهی مشابه با نام «دستگاه انتقال شخصی لیتل‌فینگر» یاد می‌کردند که البته بعدا شخصیت‌های دیگر این سریال را هم درگیر خود کرد.

لیتل فینگر در سریال بازی تاج و تخت

این مسئله به قدری جدی بود که حتی شاهد ساخت انواع میم با موضوع این مشکل در طول فصل‌های بعدی بازی تاج و تخت بودیم. اما این اصطلاح به چه معنا است؟  این مشکل جایی خود را نشان می‌داد که شخصیت‌های به راحتی دقیقا در همان زمان و مکانی ظاهر می‌شدند که طرح داستانی به حضورشان احتیاج داشت. این مهم نبود که مثلا برای آخرین بار مخاطب این شخصیت را کیلومترها دورتر از مکان مورد نظر دیده بود، شخصیت درهمان لحظه موعود به شکلی غیرمنتظره در مکانی بسیار دورتر حاضر می‌شد تا نقش و مأموریتی که برعهده داشت را به انجام برساند و این خب، مشکل بزرگی بود.

مطلب مرتبط:  سریال خاندان اژدها و رفع یکی از بزرگترین اشتباهات سریال بازی تاج و تخت

به‌عبارت دقیق‌تر، این تمایل به نشان دادن عدم توجه و نادیده گرفتن مسائل مربوط به فواصل فیزیکی ساده، کل طرح داستانی سریال دچار مشکل می‌شد و خب، به نظر می‌رسد سریال حلقه‌های قدرت هم دقیقا از مشکلی مشابه رنج می‌برد.

اره گیون شهر الفها-724press.com

به‌عنوان مثال ماجرای سفر پرماجرای گالادریل در اقیانسو بی‌اندازه وسیع غربی ممکن است بخشی از این مشکل باشد که می‌توان آن را سوءاستفاده‌ای از اتفاقات تصادفی دانست. البته شاید سفر الروند به خازاد دوم یا همان معادن موریا برای بازدید از همسایه‌های دورفش هم کمی سؤال برانگیز باشد، اما به‌هرحال بیننده شاید کمابیش اطلاع داشته باشد که این منطقه در نزدیکی سرزمین‌هایی قرار داشت که الف‌های سرزمین میانه ساکن آنجا بودند.

اما در مورد گالادریل چنین بهانه‌ای قابل توجیه نیست. چون او برای عبور از این اقیانوس وسیع و همینطور بخش‌های بزرگی از سرزمین میانه برای رسیدن به سرزمین‌های جادویی، تنها به چند روز زمان احتیاج داشت که امری بسیار بعید و دور از واقعیت است. تازه پس از این سفر او و هالبراند از سرزمین‌های جنوبی عبور کرده و این بار در قالب یک سواری ساده و معمولی خود را به اره‌گیون رساندند که این هم چیز عجیب دیگری است.

در این سریال بیش از چندین مرتبه به نقشه سرزمین میانه اشاره شده است؛ به‌همین خاطر سازندگان نمی‌توانند وانمود کنند که متوجه نبودند چه کاری انجام می‌دهند. اینکه خیلی ساده بخشی بزرگی از همان نقشه با تمام رودخانه‌ها، کوه و بیابان‌های دورافتاده و بدون مسیر دسترسی مناسب را به سادگی نادیده گرفته و قهرمانان خود را در چشم برهم زدنی از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال می‌دهند!

گالادریل-724press.com

شاید بهتر است اینطور بگوییم که آن‌ها به اندازه کافی به این جهان اهمیت ندادند تا ابعاد آن را متوجه شده و از پرداختن به ایده‌های داستانی تقریبا غیرممکن دست بردارند. البته عده‌ای سعی دارند بگویند این مسئله در مورد سرزمین میانه فیلم‌های پیتر جکسون هم صدق می‌کند که البته صادقانه باید بگوییم این مسئله در آنجا به این اندازه وسیع و غیرقابل چشم‌پوشی نبود.

مطلب مرتبط:  مرور شخصیت هایی که مورد تنفر بینندگان سریال حلقه های قدرت قرار گرفتند

درواقع شاید بهتر است بگوییم علائم دیگر و کمتر آشکاری از این مشکلات در ساخت هر دو مجموعه حلقه‌های قدرت بازی تاج و تخت قابل مشاهده است. گویی سازندگان هر دو مجموعه اغلب به جزئیات کوچک توجه نکردند؛ جزئیاتی که می‌توانست دنیای تصویر شده آن‌ها را واقعی‌تر جلوه دهد. مسائلی مثل جزئیات مربوط به وینترفل و عدم وجود شهری خارج از دیوارهای قلعه خود را نشان می‌داد، در طراحی شهرهای الف‌ها که گویی بیشتر در طراحی و اجرای آن‌ها به زیبایی ظاهری‌شان توجه شده و کسی چندان به معماری و طراحی شهری آن‌ها نیاندیشیده است. همینطور ما شاهد تغییراتی نامحسوس در اطراف کینگز لندیگ هستیم، درحالی که فصل‌ به فصل سریال در حال جلو رفتن بود و کسی به این جزئیات کوچک اهمیتی نمی‌داد.

وینترفل خانواده استارک-724press.com

به‌هرحال هیچ کس نمی‌تواند مدعی ساخت اثری کامل و عاری از هر اشتباهی باشد، اما گاهی توجه به همین نکات کوچک و به ظاهر کم اهمیت می‌تواند جایگاه یک مجموعه را در دل بینندگان خود بالاتر ببرد. درپایان امیدوارم از این مرور  و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. آیا این جزئیات کوچک مورد توجه شما هم قرار گرفت؟ چه اشکالات  دیگری در ساخت این مجموعه توجه شما را به خود جلب کرد؟ خوشحال می‌شویم نظر و تجربه خود را در این رابطه با ما هم درمیان بگذارید.