اگرچه در طول دوران انقلاب صنعتی، توجه به نقش طبیعت در شهرسازی چندان مورد توجه قرار نگرفت، اما این روزها شاهد توجه بیشتری معماران به این مقوله هستیم. توجهی که از جمله دستاوردهای آن ایده  ساخت جنگل‌های عمودی در شهرهای پرتراکم و شلوغ امروزی است. شهر دبی هم از این قاعده مستثنی نیست؛ شهری که این روزها به ‌عنوان مکانی برای ارائه ایده‌های جدید و جذاب شناخته می‌شود. حالا خبرها حاکی از ایده ساخت جنگلی عمودی در شهر دبی است.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Dezeen، استودیوی معماری ایتالیایی «Stefano Boeri Architetti»، قصد دارد مفهوم جنگل عمودی را در قالب طراحی و اجرای یک جفت آسمان‌خراش پوشیده شده با هزاران درخت به نمایش بگذارد که قرار است در شهر دبی ساخته شوند. این پروژه که به تازگی از طرف این استودیو و درجریان کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی «COP27» در شرم الشیخ مصر رونمایی شد، شامل دو برج مخروطی است که یکی  ۱۹۰ متر و دیگری  ۱۵۰ متر ارتفاع دارند. درادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا به بررسی این طرح بپردازیم.

وجود درختان در نمای سازه ای در دبی-724press.com

مسئولان این استودیو اعلام کردند قرار است این دو آسمانخراش در مجموع با  ۲۶۴۰  درخت و همینطور بیش از بیست و هفت هزار درختچه پوشش داده شوند که  قرار است در نمای این  ساختمان‌ها استفاده شده و  با سیستمی از گلخانه‌ها و باغ‌های هیدروپونیک ادغام شود. باغ‌های هیدروپونیک برای رشد گیاهان در شکل عمودی طراحی شده است و به جای خاک، سیستم تغذیه‌ای گیاهان را با استفاده از محلول‌های مغذی و معدنی مبتنی بر آب پیش می‌برد. به گفته استودیو استفانو بوئرنی، این پروژه با ابتکار سرمایه گذاری «Impact One» و برای مجهز کردن شهر دبی به مزایای جنگل‌داری شهری انجام می‌شود. همچنین این پروژه اولین نمونه از مفهوم جنگل عمودی برای منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) با هدف ادغام  امتیازات جنگل‌داری شهری برای رفع مشکلاتی همچون ذرات ریز گردوغبار، تنظیم ریز اقلیم و کاهش اثرات گلخانه‌ای همراه با نوآوری‌های برای مدیریت سیستم آب در اقلیم‌های خشک و همینطور بهینه‌سازی تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر است.

استودیو استفانو از زمان مفهوم‌سازی جنگل‌سازی عمودی و ساخت اولین نمونه آن در شهر میلان در سال ۲۰۱۴، برای ارائه سازه‌هایی که میزبان گیاهان هستند به شهرت رسیده است. از آن زمان تاکنون جنگل‌های عمودی در دیگر نقاط جهان همون آیندهوون، هوانگانگ و همینطور پایتخت اداری جدید کشور مصر طراحی و اجرا شده و همگی آن‌ها دارای گونه‌های گیاهی متناسب با آب‌وهوای مربوط به خود هستند. جنگل‌های عمودی از آسمان خراش‌هایی با نماهای کاشته شده تشکیل شده‌اند که این مفهوم را به‌عنوان راهی برای توسعه مسکونی با تراکم بالا و طبیعت (کاشت درختان) در مراکز شهرها ارائه می‌کنند.

جنگل عمودی استفانو بوری در دبی-724press.com

برج‌های جنگلی عمودی دوبی در تصاویر مربوط در محلی نزدیک به آب و همینطور نزدیک ساختمان «Opus » که معمارانی همچون زاها حدید در طراحی و اجرای آن نقش داشتند، به تصویر کشیده شده است. شکل کلی آن‌ها فضایی رو به گسترش به سمت بالا را نشان می‌دهد که دارای لبه‌هایی دندانه مانند و همینطور برآمدگی‌هایی است که از بالکن‌های ساختمان بیرون زده‌اند. ابعاد آن‌ها رفته رفته از نظر ادازه کاهش پیدا کرده و درمجموع شبیه به آسمان خراشی هستند که به‌وسیله استودیوی هلندی «MVRDV» در شهر آمستردام طراحی و اجرا شده است.

مطلب مرتبط:  طراحی خلاقانه یک رستوران در آسمانخراش شهر مکزیکو سیتی

به‌گفته استودیو استفانی، بخش کلیدی و مهم این پروژه در تصاویر ارائه شده فعلی قابل مشاهده نیست، در واقع امتیاز اصلی این بناها مدیریت چرخه آب و ترکیب منابع انرژی تجدیدپذیر است که برای حفظ طبیعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. این برج همچنین دارای یک سیستم نمک زدایی و بازیابی آب خاکستری است که در کنار سطوح فتوولتائیک  است که به چرخه انرژی پاک در این برج‌ها کمک می‌کند.

جنگل شناور در اسکله ای در میلان-724press.com

استودیو استفانو بوری  با همنام معمار استفانو بوری است، در سال ۲۰۱۱ تأسیس شد و دفتر اصلی آن در شهر میلان قرار دارد. اما همزمان در شهرهای دیگری همچون تیرانا و شانگهای هم فعال است. از دیگر پروژه‌های این استودیو می‌توان به غرفه خانه هانجی در نمایشگاه امسال هنر ونیز و همینطور جنگل شناور در اسکله دارسنا که برای هفته طراحی میلان آماده شده بود، اشاره کرد.

نظر شما در مورد جنگل‌های عمودی چیست؟ آیا این راه را برای تلفیق طبیعت و شهرسازی مدرن مفید و کارآمد می‌دانید؟ فراموش نکنید نظرات خود را دراین رابطه با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.