سریال حلقه‌های قدرت با هزینه‌ای هنگفت تولید شد،  هرچند به نظر نمی‌رسد بودجه ساخت این اثر چندان توجهی را به خود جلب کرده است. حداقل واکنش مخاطبان این مجموعه که مؤید چنین مسئله‌ای است. این سریال حتی پیش از شروع پخش آن از آمازون پرایم، آماج حملات مخاطبان و به‌ویژه طرفداران آثار تالکین بوده است، واکنشی که  با پخش هر قسمت تندتر می‌شود. درادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا منفورترین شخصیت‌های سریال حلقه‌های قدرت  را مرور کنیم.

سریال  جدید آمازون یعنی حلقه‌های قدرت با آنکه قرار بود میراث دار آثار درخشان تالکین و همینطور سه‌گانه  ارباب حلقه‌ها اثر پیتر جکسون کارگردان برجسته نیوزیلندی باشد، اما در عمل به اثر ناخوشایند تبدیل شده است که هر روز نقدهای بیشتری دریافت کرده و با حس دلزدگی مخاطبان مواجه شده است. 

پوستر حلقه های قدرت- 724press.com

طرفداران سه‌گانه ارباب حلقه‌ها، به خصوص شمشیرهای خود را برای دفاع از دنیای خیالی سرزمین میانه از نیام بیرون کشیده و عملا رودروی سازندگان این مجموعه صف‌آرایی کرده‌اند، دنیای که تالکین بسیار در مورد آن در رمان‌های گوناگون خود صحبت کرده است. به‌همین خاطر جای تعجب نیست که اعلام تنفر و انزجار هدفمند طرفداران را در کانال‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم که در واکنشی جدید به صورت مشخص شخصیت‌های سریال را هدف انتقادات تند خود قرار داده‌اند. بااین حساب کدام شخصیت‌ها بیش از همه منفور بینندگان شده‌اند و دلیل این بیزاری چیست؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش در ادامه همچنان همراه ۷۲۴ پرس باشید.

گالادریل جوان

گالادریل- 724press.com

از میان تمام انتقاداتی که سریال حلقه‌های قدرت تاکنون با آن‌ها مواجه شده است، نوک پیکان بسیاری از آن‌ها متوجه شخصیت گالادریل با بازی مورفید کلارک است. گالادریل یکی از شخصیت‌های  تثبیت شده و معروف کتاب‌های تالکین است که  به‌ویژه حضورش در سه‌گانه ارباب حلقه‌ها برجسته‌تر از بقیه است. در این سریال با ما گالادریل جوان‌تری مواجه هستم که  خب، البته چیز عجیبی نیست. چون به‌هرحال حوادث سریال حلقه‌های قدرت به هزاران سال پیش از داستان ارباب حلقه‌ها بازمی‌گردد. اما چه چیز  باعث واکنش تند مخاطبان نسبت به این شخصیت شده است؟

مطلب مرتبط:  زندگینامه مورفید کلارک بازیگر نقش گالادریل در سریال حلقه‌های قدرت

طرفداران آثار تالکین پیش‌تر با نسخه‌ای دیگر از گالادریل آشنا شدند که بازیگر توانای هالیوود کیت بلانشت ایفاگر نقش او بود. آن گالادریل دیگر الف بانویی خردمند، آرام و باوقار بود، بانویی که می‌توانست با لبخندی شیرین منشأ خیر و آرامش باشد و با یک نگاه ترس را به دل افراد بیندازد. او قدرتمند بود، بی‌آنکه نیازی به پوشیدن زره، به دست گرفتن شمشیر و مبارزه در میدان‌های نبرد داشته باشد. حتما به خاطر دارید که حضور گالادریل چقدر در موفقیت فرودو و یاران حلقه تأثیرگذار بود.

اما تصویر او در حلقه‌های قدرت بسیار متفاوت است، او هنوز هم بارقه‌هایی از خرد را از خود نشان می‌دهد، اما شخصیتش اکنون به صورت قابل توجهی تهاجمی‌تر شده و درنتیجه کمتر راضی‌کننده و مقبول است. گالادریل جوان جنگجوی سرسخت میدان جنگ است و انگیزه‌اش برای شکست سائورون و انتقام گرفتن از او  باعث سردی آزاردهنده این شخصیت شده است. تضاد بین این دو تصویر و تفاوت  گالادریل جوان و آن گالادریل دیگر بسیار زیاد است و خب، چنین تفاوتی باعث شده است که طرفداران آثار تالکین، او را به‌عنوان شخصیتی بسیار تلخ و ناخوشایند بشناسند.

همه هارفوت‌ها

هارفوت ها اجداد هابیت ها- 724press.com

این یکی تنها به شخص خاصی اشاره ندارد، درواقع طرفداران به صورت کلی از گنجاندن هارفوت‌ها در این سریال اعلام بیزاری می‌کنند. هارفوت‌ها از اجداد هابیت‌های شایر هستند و خب در این برهه از زمان که سرزمینی به نام شایر هنوز وجود خارجی ندارد، آن‌ها را به شکل مردمانی با زندگی قبیله‌ای می‌بینیم که سرگردان از مکانی به مکان دیگر می‌روند.

البته به حضور آن‌ها در آثار تالکین اشاراتی شده، اما در شرایط فعلی گنجاندن آن‌ها در این سریال باعث ابراز مخالفت بینندگان شده  است که تاحدی به دلیل کمرنگ بودن نقش هابیت‌ها در تاریخ اولیه سرزمین میانه است. به واقع تازمانی که بیلبو بار سفر را نبسته بود و به‌همراه کوتوله‌ها راهی سفری پرفراز و نشیب به کوهستان مه‌آلود نشده بود، این نژاد چندان وزنه قابل تأمیل در توسعه سرزمین میانه نبودند. بااین‌حال به وضوح آن‌ها بخشی برجسته از داستان این جهان خیال‌انگیز داشته و تأثیر حضورشان بر رویدادهای عصر سوم سرزمین میانه مشهود است.

مطلب مرتبط: چرا طرفداران آثار تالکین در مقابل سریال حلقه‌ های قدرت جبهه گرفته‌اند؟

یکی دیگر از مسائلی که باعث بیزاری مخاطبان از هارفوت‌ها شده، ظاهر آن‌ها است. عمده‌ترین دلیل آن‌ها استفاده از بازیگران رنگین پوست برای ایفای نقش آن‌ها است که برجسته‌ترین نمونه آن شخصیت سادوک باروز است که بازیگر و کمدین بریتانیایی لنی هنری ایفای نقش او را برعهده دارد. دیگر مشکل  لهجه نسبتا بحث‌برانگیز آنها دیگر مشکلی است که از سوی برخی از طرفداران آثار تالکین به صورت بالقوه توهین‌آمیز توصیف شده و همین اسباب تنفر آن‌ها را از این قوم  فراهم کرده است.

دیسا

دیسا- 724press.com

شخصیت دیسا دیگر کاراکتر حاضر در سریال حلقه‌های قدرت است که تاحدی به دلیل رنگ  پوست بازیگرش مورد انتقاد قرار گرفته است. دیسا شاهزاده دورفی است که سوفیا نوموته اجرای نقش او را برعهده دارد و همینطور که می‌توان تصور کرد به تصویر کشیدن یک شخصیت خاص بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های قومیت مورد انتقاد و بحث فراوانی قرار می‌گیرد.

بازیگران  و تهیه‌کننده حلقه‌های قدرت  اعتقاد دارند گنجاندن بازیگرانی از پیشینه و نژادهای گوناگون برای بازنمایی انبوه شخصیت‌های  این سریال مناسب است؛ دلیلی که ظاهرا مورد تأیید مخاطبان این مجموعه قرار نگرفته و آن‌ها دیدی متفاوت به این داستان دارند. عمده دلیل آن‌ها توجه به این نکته مشخص است که  تالکین در آثارش برای بازنمایی سرزمین میانه و ساکنانش به سراغ محیطی آشنا و معتبر یعنی سرزمین خودش رفته است. قسمت اعظم شایر نسخه‌ای خیالی از خانه او در آکسفوردشایر است به‌همین خاطر توصیف او در مورد شخصیت‌ها و ویژگی‌ها آن‌ها در آثار تالکین عمدتا همراه با ارائه جزئیات دقیق و گسترده است. به‌همین خاطر طرفداران سنتی آثار تالکین شخصیت دیسا را متناسب با توصیف تالکین از کوتوله‌ها نمی‌دانند و از طرف دیگر ایفای نقش این شخصیت به‌وسیله یک بازیگر سیاه پوست را کاملا کاری غیرمنطقی توصیف می‌کنند.

اما تنها بحث رنگ پوست نیست که بیزاری مخاطبان را از این شخصیت به دنبال داشته است. به نظر می‌رسد در تعدادی از منابع اصلی تالکین به زنان کوتوله اشاره شده که همچون مردان ریش دارند. به‌همین خاطر نشان دادن دیسا بدوی ریش هم به سرعت به دیگر منبع اختلاف میان سریال و نوشته‌‌های  تالکین تبدیل شده و علاقمندان سختگیر دنیای ارباب حلقه‌ها را سخت عصبانی کرد، چون به باور آن‌ها این نشان از بی احترامی و بی‌اعتنایی سازندگان این مجموعه به آثار این نویسنده برجسته بریتانیایی است.  شاید این مسئله برای طرفداران کمتر سختگیر چندان مهم به نظر نرسد، ولی چیزی که واضح است این است  که دیسا به‌عنوان شخصیتی که  عمر حضورش در سریال چندان طولانی نیست اما به  شدت مورد تنفر و بیزاری بینندگان قرار گرفته است.

آروندیر

آروندیر- 724press.com

آروندیر دیگر شخصیتی است که با انتقاداتی مشابه مواجه است. اسماعیل کروز کوردووا ایفای نقش این شخصیت را که سربازی الف ساکن سرزمین‌های جنوبی است را برعهده دارد. آروندیر قرا راست مراقب انسان‌ها باشد، اما واقعیت این است که این وظیفه خطیر را تالکین به او واگذار نکرده است. درواقع در هیچ کدام از آثار تالکین اشاره‌ای به نام یا حضور این شخصیت نشده و او محصول ذهن سازندگان این مجموعه است.

شاید هم همین مسئله باعث شده است که آن‌ها با فراغ بال در مورد ظاهر غیرمتعارف‌تر او در مقایسه با دیگر الف‌ها تصمیم گرفته و او را به گونه‌ای به تصویر کشیدند که انتقاد و بیزاری مخاطبان را به دنبال داشته است. آروندیر تنها الف سیاهی است که تاکنون شاهد حضورش در این مجموعه بودیم و باز هم بنابه همان دلایلی که پیش‌تر در مورد دیسا برشمردیم، بینندگان او را هم تقریری نامناسب از نژادی می‌دانند که نویسنده در آثارش به تفصیل در مورد آن‌ها مطلب نوشته است.

مطلب مرتبط: فهرستی از اشتباهات قابل تأمل در سریال حلقه های قدرت آمازون پرایم

به‌علاوه، آرایش و مدل موهای این شخصیت هم نسبتا امروزی است و درست برخلاف اکثر الف‌هایی است که می‌شناسیم، الف‌هایی با موهایی بلند و رها روی شانه. ای مدل موی کوتاه شاید اشاره‌ای به نگرش مثبت او نسبت انسان‌ها باشد، به‌علاوه او علاقه‌ای آشکار به برانوین دارد که زنی شفا دهنده ساکن دهکده انسان‌ها است. همچنین این مدل ممکن است سبکی تقلیدی از  مدل موی افراد نظامی باشد، مدل مویی که به‌وسیله‌ی لژیون خارجی فرانسوی در دهه‌ی ۱۸۰۰ باب شد. به‌هرصورت ایده آن از هرکجا که آمده باشد فرقی ندارد، این شخصیت تأیید طرفداران آثار تالکین را نداشته و حتی مورد تنفر آن‌ها قرار دارد.

و درنهایت هر شخصیتی که جالب نیست

گیل گالاد- 724press.com

بله، باز هم با یک شخصیت خاص مواجه نیستم اما اکثریت طرفداران به اشکال گوناگون بیزاری خود را از آن‌ها اعلام می‌کنند. بسیاری از آن‌ها جزو شخصیت‌های اصلی این مجموعه  بوده و شماری دیگر شخصیت‌های مجزایی هستند که از سوی بینندگان با القابی همچون خسته‌کننده و کسالت‌بار توصیف می‌شوند. شخصیت‌هایی که چیز چندانی برای عرضه نداشته و توجه بیننده را به خود جلب نمی‌کنند و درنتیجه کمتر محبوب و دوست داشتنی هستند.

درخاتمه به نظر می‌رسد خیالپردازی بیش از حد تیم سازده سریال دیگر دلیلی است که سوای شخصیت‌ها مورد تنفر بینندگان قرار گرفته است؛ به این معنی که توجه به زیبایی شناسی خاص، اصیل و منحصربفرد سرزمین میانه مطلوب تالکین، جای خود را به نمایشی پرزرق و برق داده که به صورت عام برای هر اثر فانتزی مناسب است. به‌عنوان مثال طراحی لباس الف‌ها و همینطور هارفوت‌ها بسیار ضعیف  بوده یا بیش از حد در نمایش آن‌ها اغراق شده است.  به صورتی که این غوطه‌ور شدن بیش از اندازه در تخیلات باعث شده است داستانی که این سریال قرار بود  راوی  آن باشد، به حاشیه رانده شود.

در مورد جلوه‌های ویژه  استفاده شده در سریال حلقه‌های قدرت هم ایراداتی مشابه مطرح شده است. بازهم زرق‌ و برق بیش از اندازه مانع می‌شود مخاطب آزاد و رها در این جهان شناور شده و از حضورش لذت ببرد، درعوض مجبور است با تصاویری خاص مواجه شود که به شکلی بدیهی، ساختگی و غیرضروری هستند. این کاستی‌ها به این معنی است که برخی از طرفداران تقریبا خیلی زود و بلافاصله بعد از تماشای اولین قسمت این مجموعه، از حال‌وهوای آن فاصله بگیرند. البته تیم سازنده سریال شاید به این ناکامی‌ها به‌عنوان راهی خوب برای پرت کردن حواس بیننده و درنتیجه حفظ علاقه او به تماشای ادامه سریال نگاه کرده باشد، اما در عمل این اغراق به ضرر مجموعه تمام شده و باعث دلزدگی بیننده شده است.

هارفوت های حلقه های قدرت- 724press.com

به‌صورت کلی سریال حلقه‌های قدرت هم از سویی مورد توجه قشری از بینندگان قرار گرفته است و هم از سوی  دیگر با اعلان جنگ بخشی دیگر مواجه است که عملا در شبکه‌های اجتماعی از نفرت عمیق خود از این سریال صحبت می‌کنند.

مطلب مرتبط:  شخصیت گالادریل، عامل اصلی خشم مخاطبان سریال حلقه های قدرت

درمجموع مخاطبان فعلی شامل چند گروه خاص هستند: افرادی که چندان آشنایی با آثار تالکین و تاریخ سرزمین میانه ندارند پس واکنش تندی هم به تناقصات مطرح شده از سوی طرفداران تالکین نشان نداده و از تماشای یک اثر فانتزی لذت می‌برند. گروه دیگری هم کتاب‌ها را خوانده و هم به‌سادگی از هر فرصتی با تماشای داستان‌های بیشتر دنیای ارباب حلقه‌ها استقبال می‌کنند و درنهایت طرفداران مصمم، سنتی و وفاداری که هیچ چیز جز احترام کامل به جزئیات اثر نویسنده محبوب‌شان نمی‌خواهند و درنتیجه نفرت خود را نسبت به هر اثری که به این مهم بی‌توجه باشد، ابراز می‌کنند.

حال باید دید  آیا سازندگان این مجموعه می‌توانند تعادل را به کار برگردانده و با بهبود شخصیت‌های موجود با تمام کم و کاستی‌هایشان؛ راهی برای ورود به قلب مخاطب پیدا کنند، یا از همین حالا قافیه را باخته و همچنان برای اقناع افکار عمومی دست و پا خواهند زد؟ قضاوت با شما

درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید، فراموش نکنید نظرات ارزشمند خود را برای بهتر شدن این بخش با ما هم درمیان بگذارید.