معماری، دنیای جالب توجهی است که با هر ایده بکر و خلاقانه می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. اگرچه برای بسیاری تغییرات داخلی منزل عنصر تأثیرگذارتری برای جلب توجه است، اما یک نمای جذاب، دیدنی و خلاقانه هم می‌تواند تأثیری شگرف روی نگاه ما به یک سازه داشته باشد. نمونه‌ای این نمای آجری با طراحی جالب توجه در کشور هند که بی‌شک  از منظر زیبایی شناسی قابل توجه است. در مرور این ایده با ۷۲۴پرس همراه باشید.

صفحه سنگی، آجری چینی‌های مواج و حفره‌دار و چیدمانی فشرده از حجم و فضاهای سبز، نمایی شکیل و چشم نواز را شکل داده‌اند که این خانه در ماوال هند را به مرکز توجه تبدیل کرده است. ایده ساخت این بنا به‌وسیله‌ی پزشکی محلی  ارائه شده است.

خلاقیت درنماسازی خانه در هند- 724press.com

طراح با تفسیر مجدد گونه‌شناسی خانه‌های حیاط دار رایج در این منطقه این ایده را ارائه داده است که به دلیل جذابیت بصری و خلاقیت تنیده شده در تاروپودش در فهرست نهایی بخش خانه‌های روستایی جوایز «Dezeen ۲۰۲۲» جای گرفته است. ایده اصلی کار برای این ایجاد مجموعه‌ای از فضاهای متنوع است که قرار است اقامت دلپذیری را برای ساکنان این خانه رقم بزند.

مطلب مرتبط:  طراحی خلاقانه یک رستوران در آسمانخراش شهر مکزیکو سیتی

ساکنان این خانه که نسل‌ها در یک خانه سنتی سکونت داشتند، به زیستگاهی با پوشش محافظت شده، حیاط‌های داخلی، فضاهای بزرگ و باز بیرونی و کشاورزی عادت دارند. براین اساس بود که آن‌ها به دنبال طراحی خاص با تجلی نوعی از معماری بودند که برای خانواده آن‌ها یک هویت خاص را در نظر گرفته و آن را به‌صورت برجسته به نمایش بگذارد. یکی از ویژگی‌های این عمارت یک پل سنگی است که از محوطه سنگ‌فرش شده باغ شروع شده و درنهایت به یک حوضچه کوچک آب منتهی می‌شود و دسترسی به خانه را فراهم می‌کند. بدنه اصلی خانه هم مجموعه‌ای از سازه‌های بتنی بلوک مانند است که در داخل این پوشش خارجی جای گرفته‌اند.

طراحی خوب فضای داخلی برای تهویه مطبوع- 724press.com

طراحی داخلی خلاقانه- 724press.com

شاید چشم‌نوازترین ویژگی این خانه نمایی از سنگ خاکستری در کنار آجرهایی قرمز رنگ با الگوهایی موج مانند باشد که با سوراخ و دهانه‌های متعدد و نامنظم  تزئین شده‌اند. دهانه‌هایی که قرار است همچون هواکش عمل کرده و به هوا اجازه ورود و خروج را بدهند. به‌این ترتیب نیاز ساکنان برای استفاده از خنک کننده‌های مکانیکی هم تاحدی برطرف شده است.

اما فضای داخلی شکلی صلیب مانند داشته و گوشه‌ها آن به صورت حیاط‌ها باز و کاشته شده درآمده‌اند که آن‌ها در جابجایی هوا میان فضای بیرونی و داخلی خانه نقش داشته و به  تهویه بهتر محیط کمک می‌کنند.   به گزارش ۷۲۴پرس، در طبقه همکف قسمت نشیمن و غذاخوری خانه قرار داد که با درهایی چوبی به یک نشیمن دیگر و استخری کوچک راه دارند. درواقع این بخش از خانه بی‌واسطه میان فضای داخلی و بیرونی خانه ارتباط برقرار کرده است.

طبقه بالا محل قرار گرفتن اتاق‌های خواب است که البته آنها هم به کمک بالکن‌ها از تهویه خوب و مناسبی برخوردار هستند. ضمن آنکه از طبقه بالا دیدی خوب رو به حیاط وجود دارد که چشم‌نواز است. درمجموع محیط داخلی و بیرونی خانه تعامل خوبی میان فضاهای روستایی و شهری ایجاد کرده‌اند.

نمایی از ساختمان آجری در هند- 724press.com

اما در داخل خانه یک راه پله منحنی شکل گچی به رنگ آبی کمرنگ هم وجود دارد که از مرکز خانه به سمت طبقات بالاتر رفته و فضایی مشترک را گرد حیاط سرسبز و کوچک ایجاد می‌کند. درمجموع تمام بخش‌های خانه باتوجه به فعالیت‌های روزمره ساکنان تجهیز و آماده شده‌اند و نقاط مختلف آن نمایش از سنت و مدرنیته در کنار هم را پیش چشم بیننده به اجرا درآورده‌اند که قابل توجه و تأمل است.

مطلب مرتبط:  سبک معماری جالب منازل برزیل و هماهنگی با مناظر متنوع این کشور

فضاهای بسته داخلی، بالکن و فضاهای مشترک همگی در کنار هم سلسله مراتبی جالب را شکل داده‌ و اشکالی از فضاهای بسته، نیمه باز و کاملا باز را ایجاد کرده‌اند که بسته به نیاز ساکنان مورد استفاده قرار می‌گیرند. از بیرون می‌توان حجم‌های مستطیل مانند بزرگی از دیوار را مشاهده کرد که گویی از ساختار خانه بیرون زده‌اند. این فضاها همان بالکن‌های سرپوشیده داخلی هستند که به اتاق‌های خواب راه داشته و به نور و هوا اجازه می‌دهند به سادگی به اعماق خانه نفوذ کنند.

نقشه طبقه همکف یک خانه- 724press.com

نقشه خانه آجری- 724press.com

از طرف دیگر سازندگان برای اجرای این ایده از انواع المان و مصالح سنتی و مدرن استفاده کرده‌اند تا یک بار دیگر تعادل را در این مجموعه به نمایش بگذارند. در کنار دیوارهای بتنی و استفاده از گچ، شاهد استفاده از نجاری مدرن و حکاکی‌های سنتی در بالکن‌های فوقانی هستیم که نشان دهنده اهمیت این پیوند هستند.

نظر شما در مورد تلفیق سنت و مدرنیته در دنیای معماری و طراحی داخلی چیست؟ آیا برقراری این نوع فضاسازی داخلی را می‌پسندید؟ فراموش نکنید ما همچنان مشتاق شنیدن نظرات شما هستیم، پس حتما آن‌ها را با ما در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.