تالکین از جمله نویسندگانی است که آثارش منبع الهام آثار بسیاری بوده و با توجه به آثارش، مجموعه‌های سرگرم‌کننده و حماسی متعددی ساخته شده است که برجسته‌ترین آن‌ها سه‌گانه ارباب حلقه ها و سه‌گانه هابیت هر دو اثر پیتر جکسون است. شاید محبوبیت این آثار یکی از دلایل اصلی ترغیب شرکت آمازون برای ساخت گرانقیمت‌ترین سریال تلویزیونی جهان یعنی سریال حلقه های قدرت شد که  البته این روزها با واکنش‌های تند و خشم‌آلود مخاطبان مواجه شده است.

مطمئن هستم بسیاری از شما خوانندگان عزیز جزو طرفداران ادبیات حماسی و جذاب تالکین و قدرت و خلاقیت او در به‌تصویر کشیدن جهانی رویایی با نژادهای گوناگون و حتی زبان خاص هستید. خب، باید بگویم شما در این مسیر تنها نیستید و میلیون‌ها طرفدار تالکین در گوشه  و کنار جهان زندگی می‌کنند که با عشق به آثار این نویسنده‌ی شهیر انگلیسی توجه کرده و نسبت به هر اثر اقتباسی از آثار او با نکته سنجی خاص واکنش نشان می‌دهند.

آرون، گندالف، آراگورن، فرودو و سم در سه گانه ارباب حلقه های پیتر جکسون- 724press.com

همین مسئله باعث می‌شود که ساخت هر اثر سرگرم‌کننده  که ردی از دنیای تالکین در خود دارد به چالشی سخت تبدیل شود. پیش‌تر پیتر جکسون این مشکلات را پشت سر گذاشته و الحق باید اعتراف کرد که او موفق شد توجه سختگیرترین طرفداران آثار تالکین را هم به خود جلب کند. به‌طوری که سه‌گانه ارباب حلقه‌ها به اثری عمیق و به‌یادماندنی تبدیل شد که لاجرم هر اثر بعد از آن حتی سه‌گانه هابیت اثر همین کارگردان هم با آن مقایسه می‌شود. خب، این مسئله کار سازندگان بعدی را خیلی سخت کرده است، همان اتفاقی که برای سازندگان سریال حلقه‌های قدرت رخ داده و آن‌ها را با واکنش بسیار منفی طرفداران مواجه کرده است. برای اطلاع بیشتر از واکنش بینندگان به این سریال با ۷۲۴پرس همراه باشید.

مطلب مرتبط:  چرا طرفداران آثار تالکین در مقابل سریال حلقه‌ های قدرت جبهه گرفته‌اند؟

شاید این جمله به گوش شما هم خورده باشد: «کتاب‌ها خیلی بهتر هستند» این جمله‌ای مهم به خصوص برای  سازندگانی است که به نظرات طرفداران پروپاقرص و متعصب ادبیات بی‌توجه هستند و همین بی‌توجهی و  اهمال آن‌ها باعث می‌شود که اقتباس سینمایی یک کتاب بسیار دوست داشتنی، به فاجعه‌ای تمام عیار تبدیل شود.

همه شخصیت های سریال حلقه های قدرت- 724press.com

البته پرواضح است که ترجمه سینمایی یک شخصیت ادبی که در میان جملات متولد شده، زندگی کرده و حتی جان می‌دهد خیلی سخت است. بله، این اصلا فرآینده ساده‌ای نیست؛ به ‌ویژه اگر طرف مقابل شما حامیان و نگهبانان متعصبی باشد که به شدت  به هرچیزی که ممکن است جهان داستانی محبوب و مورد علاقه‌ی آن‌ها را تهدید کند، انتقاد می‌کنند. خب، تالکین هم از جمله همین نویسندگان است؛ نویسنده‌ای که کتاب‌هایش به بسیاری از زبان‌های دنیا ترجمه شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. نویسنده‌ای که داستان سرزمین میانه و شخصیت‌های ساکن آن را چنان به رشته تحریر درآورد که قلب میلیون‌ها طرفدار را برای همیشه از عشق لبریز کرده است. پس واکنش‌های این روزهای بینندگان به روند حوادث سریال حلقه‌های قدرت چندان دور از ذهن نبود.

مطلب مرتبط: فهرستی از اشتباهات قابل تأمل در سریال حلقه های قدرت آمازون پرایم

درواقع پیش از پخش سریال و از همان زمانی که تریلرهای این مجموعه یکی پس از دیگری منتشر می‌شدند، این واکنش قابل پیش‌بینی بود. دست بردن عوامل سازنده سریال در آثار تالکین، درگیر کردن جهان این نویسنده با حوادث امروزی و مدرن، وارد کردن شخصیت‌های خیالی عمدتا رنگین پوست و برجسته کردن نقش زنان که گاهی حالتی کاریکاتورگونه به خود می‌گیرد، از جمله مشکلاتی بود که بسیاری از طرفداران همیشگی آثار تالکین به آن اشاره کرده و برمبنای آن این اثر را فاقد ارزش تماشا می‌دانستند. متأسفانه سازندگان این سریال جدید آمازون پرایم اگرچه منبعی بدیع در اختیار داشتند، اما به دلیل درک نادرست و نمایش نادرست‌تر این اثر با خشم عظیم بینندگان سنتی مواجه شده‌اند که به ‌خصوص یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های این سریال را آماج حملات خود قرار داده و آن را از اساس محکوم می‌کنند.

چرا هواداران تااین‌اندازه از سریال حلقه‌های قدرت خشمگین و ناراحت شدند؟

کیت بلانشت در نقش گالادریل- 724press.com

اگر به خاطر داشته باشید، کیت بلانشت با ایفای نقش گالادریل بانوی لوتلورین،  جایی خاص در قلب میلیون‌ها بیننده‌ی سه‌گانه ارباب حلقه‌ها پیدا کرد؛ بینندگانی که او را به خاطر هنرش در به تصویر کشیدن هوش، درایت و البته قدرت پنهان در میان کلمات عمیق این الف زیبارو و جاویدان تحسین می‌کردند. اما این روزها شخصیت گالادریل در سریال حلقه‌های قدرت به پاشنه آشیل این اثر تبدیل شده که به اشکال مختلف زیر ضرب انتقادات تند مخاطبان قرار دارد.

گالادریل سریال حلقه‌های قدرت که نقش آن را مورفید کلارک بازیگر جوان ولزی بازی می‌کند، شخصیت اصلی این مجموعه است. اما این نسخه از یکی از فرمانروایان مشهور الف‌های ساکن سرزمین میانه بسیار متفاوت‌تر از چیزی است که به خاطر داریم. او شباهتی به گالادریل متین و باوقار ارباب حلقه‌ها نداشته و در عوض بیشتر شبیه یک ژنرال جوان، جنگجو و جویای نام به تصویر کشیده شده است. شخصیتی که تمام توجهش معطوف به شکست سائورون شده است و کار تا جایی پیش رفته که حتی گاهی جای او و شخصیت الروند را عوض کرده‌اند تا نقش جنگاوری او را پررنگ‌تر کنند و خب این دست بردن در داستان تالکین هم به مذاق بینندگان خوش نیامده است.

مطلب مرتبط:  زندگینامه مورفید کلارک بازیگر نقش گالادریل در سریال حلقه‌های قدرت

گالادریل اکنون نیروی محرکه اصلی این سریال است و تمرکز کلی مجموعه روی او است؛ بااین‌حال طرفداران پراکندگی منابع سریال را مورد نکوهش قرار می‌دهند. آن‌ها معتقد هستند توصیف گالادریل در آثار تالکین بیشتر شخصیتی قدرتمند و شاید مهیب است، اما او هرگز به‌عنوان یک جنگجو به تصویر کشیده نشده است. بله، اشاره می‌شود که گالادریل در جنگ علیه مورگوت و شکست او نقش داشت ولی این نقش خیلی پررنگ و برجسته نبود. اما در سریال موضعی جسورانه برای این شخصیت در نظر گرفته شده تا او را به چالش بکشند و درنتیجه بسیاری از موارد را نادیده گرفته‌اند تا  به‌نوعی به این نگاه سازندگان بال‌ و پر بدهند.

مورفید کلارک در نقش گالادریل- 724press.com

همین مسئله باعث شده است تا طرفداران تالکین لجندریوم از این برخورد بی‌دقت سریال با آثار تالکین خشمگین شوند. البته این سریال تازه پخش شده است و معلوم نیست در آینده قرار است چند روایت دستکاری شده دیگر از آثار تالکین را شاهد باشیم. برخی از نظر دهندگان در انجمن ارباب حلقه‌های ردیت حتی پا را فراتر نهاده و این پرسش را مطرح کردند که اگر سازندگان به دنبال ساخت سریال براساس داستانی مشخص و تثبیت شده هستند، پس چرا سعی می‌کنند منبعی که خودشان از آن برای ساخت استفاده کرده‌اند را نادیده گرفته و کار را براساس میل شخصی خود ادامه دهند؟ برخی در شبکه اجتماعی توئیتر خشم خود را به شکل علنی‌تری نشان داده و این سریال را اثری کاملا غیرقابل تماشا، ننگی برای منبع و توهینی به حافظه تالکین نامیده‌اند.

واضح است که آمازون اصلا انتظار چنین پاسخی را نداشت، به‌خصوص زمانی که آن‌ها سرمایه‌ای هنگفت را مصرف کردند تا گران‌ترین سریال تاریخ تلویزیون را تولید کنند که درنهایت اینگونه به باد تمسخر و انتقاد گرفته شده است.

الف،دورف و هارفوت در سریال حلقه های قدرت- 724press.com

فقط گذر زمان می‌تواند مشخص کند که آیا تعهد سریال حلقه‌های قدرت به دیگر جنبه‌های جهان سرزمین میانه می‌تواند به آنچنان وزنه سنگینی تبدیل شود که دوباره بینندگان را به تماشای این اثر ترغیب کند یا خیر؟ در شرایط فعالی آن‌ها همچنان درحال دنبال کردن ایده‌های تحریک کننده خود هستند که مطمئنا متعهدترین مخاطبان آثار تالکین را در زمره منتقدان دائمی این سریال جای خواهد داد. درنهایت اگر آن‌ها به نظرات و راهنمایی‌های مهم‌ترین افراد در این فرانچایز توجه نکنند، درنهایت سرانجام خوبی در انتظار این سریال نخواهد بود.

آیا شما هم جزو طرفداران کتاب‌های تالکین هستید؟ فرصت تماشای سریال حلقه‌های قدرت را پیدا کردید؟ به‌نظر شما آیا سریال توانسته در حدواندازه‌های سه‌گانه ارباب حلقه‌ها ظاهر شده و دنیای تالکین را آنگونه که هست، به تصویر بکشد؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.