شنیدن خبر ساخت پیش درآمدی بر مجموعه موفق و جذاب بازی تاج و تخت، موجی از احساسات متضاد را در میان هواداران این مجموع برانگیخت. درحالی‌که گروهی بی‌صبرانه درانتظار نمایش این اثر جدید بودند، گروهی دیگر با دغدغه‌های کوچک و بزرگ خود دست به گریبان بودند که آن‌ها را در مورد  موفقیت سریال خاندان اژدها مردد می‌کرد. درادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا واکنش متفاوت طرفداران را به این سریال مورد بررسی قرار دهیم.

بالاخره پس از مدت‌ها انتظار، شب گذشته شاهد پخش قسمت اول سریال جدید شبکه‌ی HBO بودیم، سریال «خاندان اژدها» (House of the Dragon) که پیش درآمدی بر سریال محبوب «بازی تاج و تخت» (Game of Thrones) دیگر اثر محبوب پخش شده از این شبکه تلویزیونی است. پخش اولین قسمت این نمایش محبوب و مورد انتظار،  سروصدای فراوانی در رسانه‌های اجتماعی به راه انداخت. درواقع از زمانی که ساخت این سریال اعلام شد، انتظارات فراوانی در مورد آن وجود داشت؛ به ویژه از این جهت که قسمت پایانی سریال بازی تاج و تخت نتوانسته بود مخاطبان را راضی کند و این امید وجود داشت که این پیش درآمد قرار است تاحد زیادی این ناکامی را جبران کند. 

دختر شاه ویسریس شاهزاده رینیرا- 724press.com

بااین‌وجود و با توجه به استقبال گسترده مخاطبان از قسمت اول سریال خاندان اژدها، به نظر می‌رسد شاید همه انتظارات مخاطبان برآورده نشده باشد. هرچند بیان چنین مسئله‌ای آن هم تنها پس از پخش یک قسمت از این مجموعه کمی عجیب و غیرعادی به نظر برسد، بااین‌حال شواهد و قرائن موجود دست کم  نشان دارد که برخی از طرفداران آن ارتباط قوی را با این سریال برقرار نکرده‌اند. اما چرا؟

مطلب مرتبط:  سریال خاندان اژدها تصویری جدید از تخت آهنین را به نمایش گذاشت

خب، واضح است که بسیاری از طرفداران دنیای آثار جورج آر. آر. مارتین را با تماشای مجموعه محبوب بازی تاج و تخت تجربه کردند و خب عدم شباهت این سریال با آن چشم‌انداز جذاب و آشنای بازی تاج و تخت آنها را تحت‌تأثیر قرار داده است. همین مسئله و این پیش زمینه ذهنی باعث شده است که به نوعی اعتبار و منحصربفرد بودن داستان این مجموعه جدید تاحدی تضعیف شود. البته این بازخورد تاحدی پیش بینی شده بود؛ به‌طوری که منتقدان از قبل به این نکته اشاره کرده و تذکر داده بودند که این سریال ممکن است برای پیدا کردن جایگاه خود و مستقل شدن از سریال اصلی زمان سختی را پشت سر بگذارد. این مسئله حتی باوجود یکسانی جهان مورد نظر هر دو سریال، قابل درک است.

دیمون برادر ویسریس در سریال خاندان اژدها روی تخت آهنین- 724press.com

نکته دیگر این است که سریال هنوز فرصت کافی برای معرفی شخصیت‌های خود پیدا  نکرده است، یعنی هنوز این نمایش فاقد شخصیت‌هایی است که به صورت مشخص به عنوان افراد خوب و دلسوز شناخته شوند. به گزارش ۷۲۴پرس، این ایرادی است که دست کم برخی از بینندگان را آزرده خاطر کرده است. آن‌ها می‌پرسند هنوز هیچ قهرمانی وجود ندارد که حداقل کمی حس دلسوزی و همدردی از خود نشان دهد؟ خب این هم مشکل دیگری است که وجودش در ابتدای مسیر قابل درک است. به‌هرحال نمی‌توان انگشت روی هیچ محصول تلویزیونی یا سینمایی گذاشت که بدون معرفی یک قهرمان یا شخصیت کلیدی که بتواند حس همذات پنداری را در بینندگان بیدار کند، به موفقیت رسیده باشد. حتی آثاری همچون بریکینگ بد و وراثت هم از این قاعده مستثنی نیستند، هرچند که فرد مورد نظر دارای نقاط ضعف اخلاقی یا فساد رفتاری باشد.

از طرف دیگر برخی طرفداران فعلا ترجیح داده‌اند در محدوده امن خود باقی مانده و فعلا روی این سریال هیچ سرمایه‌گذاری احساسی یا عاطفی  نکنند. علت این مسئله هم مشخص است؛ چون آنها نگران هستند که مبادا این مجموعه هم به سرنوشت بازی تاج و تخت مبتلا شود و درنهایت پایان سریال نتواند به انتظارات آنها پاسخ داده و اشتیاق آنها برای دنبال کردن فصل‌های مختلف را تبدیل به طعم تلخ ناکامی کند. اما این تمام مشکل نیست چون باوجود جلب توجه مخاطبان، از دید گروهی خاندان اژدها پتانسیل قابل توجهی ندارد که بتوان آن را با سری اصلی بازی تاج و تخت مقایسه کرد.

دنریس، جان اسنو و دیگران در سریال بازی تاج و تخت- 724press.com

اما آیا قرار است شاهد تداوم این ناامیدی یا نظرات مأیوس کننده در میان گروهی از بینندگان این مجموعه باشیم؟ خب، واقعیت این است که  این سریال در مقایسه با گیم آف ترونز دنیای چندان وسیعی را به نمایش نمی‌گذارد، بازیگران اصلی معدودی دارد، قرار نیست شاهد خطوط داستانی در هم پیچیده و  البته پیچش‌های داستانی خاصی باشیم و البته که بیشتر وقایع محدود به یک موقعیت مکانی خاص هستند. بیایید قسمت اول این مجموعه را با قسمت اول سریال بازی تاج و تخت مقایسه کنیم؛ درهمان نگاه اول می‌بینیم که این سریال از همان ابتدا با معرفی بازیگران بزرگ در مکان‌های متعدد و بعضا دور و فرهنگ‌های متفاوت پرداخت و داستان‌های گاهی چنان در هم تنیده و گاهی چنان دور از هم بودند که هرگز تصور نمی‌کردیم روزی با هم تلاقی خاصی پیدا کنند. حال‌وهوای حماسی در گیم آف ترونز موج می‌زد ولی اینجا ما تنها چند شخصیت محدود داریم و شاید قرار هم نباشد هیچ کدام به اندازه رینیرا در کانون توجه قرار بگیرد.

مطلب مرتبط:  معرفی سریال خاندان اژدها و دیگر اسپین آف های سریال بازی تاج و تخت

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، یکی دیگر از نگرانی‌های موجود در مورد سطح نمایش خشونت سریال است.  بی‌تعارف همه می‌دانیم که روابط و صحنه‌های مملو از خشونت دو مؤلفه‌ای بودند که موفقیت بازی تاج و تخت را تضمین کرد و اکنون این نگرانی وجود دارد که خاندان اژدها مجبور شود برای حفظ موقعیت خود، از حجم بالاتری از این دو  کانون توجه استفاده کند.

تصویری از یک اژدها در خاندان اژدها- 724press.com

درنهایت تمام این‌ها دغدغه گروهی از مخاطبان قدیمی مجموعه بازی تاج و تخت است که شاید هنوز آن ارتباط خاص را با سریال خاندان اژدها برقرار نکرده باشند. کسانی که نیازمند صبر و بردباری بیشتری هستند تا با  تماشای چند قسمت دیگر، به درستی نظرات خود پی برده یا قبول کنند که تاحدی اشتباه کرده بودند. به‌هرحال باید صبر کرد و دید آیا سریال خاندان اژدها می‌تواند موفقیت مجموعه اصلی را تکرار کند و درهمان حدواندازه بدرخشد یا درنهایت قافیه را به اثر اصلی خواهد باخت.

درپایان نظر شما در مورد دیدگاه‌های مطرح شده در این مطلب چیست؟ آیا این نگرانی‌ها دغدغه شما هم هستند؟ به نظر شما خاندان اژدها می‌تواند به اندازه بازی تاج و تخت محبوب قلب هواداران باشد یا درنهایت در این جنگ شاید نابرابر، مغلوب شود؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.