سه‌گانه ارباب حلقه‌ها  اثر پیتر جکسون در زمان اکران خود، با استقبال قابل توجهی روبرو شد؛ اما هابیت نتوانست آن موفقیت بی‌نظیر را تکرار کند و حالا زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که براساس آن‌ها به نظر می‌رسد سریال حلقه‌های قدرت هم برای رسیدن به موفقیت و جلب نظر مخاطبان، با مسیری ناهموار روبرو خواهد بود. برای بررسی دلایل این نگرانی و واکنش تند طرفداران سنتی آثار تالکین  به این مجموعه، با ۷۲۴پرس همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Startefacts، این یک اصل اثبات شده است که ارائه یک چیز کاملا جدید به طرفداران آثار کلاسیک همیشه کاری سخت بوده و هست؛ این مسئله شاید پیشاپیش نشان دهد چرا طرفداران آثار نویسنده شهیر انگلیسی جی. آر. آر. تالکین این اندازه نسبت به سریال حلقه‌های قدرت محصول جدید آمازون پرایم، جبهه گرفته و به اشکال مختلف نارضایتی خود را بروز می‌دهند.

هارفوت ها-724press.com

این سریال که اسپین آف سه‌گانه ارباب حلقه‌ها اثر پیتر جکسون در نظر گرفته می‌شود، از همان ابتدا به بحث داغ محافظ طرفداران سنتی و پروپاقرص آثار تالکین تبدیل شد. کسانی که به خاطر عشق عمیق‌شان به مجموعه کتاب‌های اصلی و همینطور دقت بالای‌شان برای بررسی دقیق هر اقتباس انجام شده از این آثار شهرتی قابل توجه به دست آورده‌اند.

مطلب مرتبط: فهرستی از اشتباهات قابل تأمل در سریال حلقه های قدرت آمازون پرایم

به نظر می‌رسد این سریال به هیچ طریقی نتوانسته رضایت این مخاطبان سنتی را به دست آورده و انتقادات زیادی در مورد آن مطرح شده است. هرچند دربین تمام این انتقادات شاید پررنگ‌ترین آن مربوط به حضور بازیگران رنگین پوست در جهان حماسی تالکین است که باتوجه به پیشینه الهام تالکین کاری نه چندان عاقلانه بوده است. این حرکت خود به تنهایی باعث داغ شدن بحث‌های مختلفی در مورد سریال حلقه‌های قدرت شده است، اینکه آیا دنیای ارباب حلقه‌ها چیزی برای اثبات حضور افراد با رنگ پوست متفاوت را پوشش داده است یا خیر؟

اورکسها در سریال حلقه های قدرت-724press.com

بااین‌حال این تنها نکته‌ای نیست که خشم مخاطبان را برانگیخته است و در کنار آن‌ طرفداران انتقادهای دیگری را هم علیه این سریال مطرح می‌کنند و کار به جایی رسیده است که بسیاری از آن‌ها اعلام کردند تماشای این سریال را تحریم کرده و حتی برخی اشتراک سرویس آمازون پرایم را هم قطع کردند.

مطلب مرتبط:  آخرین جزئیات سریال حلقه های قدرت

بااین‌حساب چه مسائلی باعث  ایجاد چنین واکنش تندی میان مخاطبان شده است؟ همان کسانی که باوجود برخی از انتقادات نسبت به ارباب حلقه‌های پیتر جکسون، همچنان آن را شاهکاری جالب توجه دیده و طرفدار این سه‌گانه هستند؟ در ادامه این مطلب با ما در ۷۲۴پرس دات کام همراه باشید تا ببینیم دلایل مخاطبان چیست و آمازون مرتکب چه اشتباهاتی شده  که با چنین واکنش تندی مواجه شده است؟

در ابتدا باید به این نکته کلیدی اشاره کنیم  که طرفداران آثار تالکین معتقد هستند مجموعه  حلقه‌های قدرت نه براساس هیچ کدام از آثار تالکین، که براساس تخیل ناب سازندگان شکل گرفته است. درنتیجه تیم سازنده داستان این سریال   را براساس مسائل مدرن  پیش برده و از دید آن‌ها به نوعی به تالکین و حماسه خاطره‌انگیز او بی‌احترامی کردند.

ایسیلدور-724press.com

به‌عنوان نمونه یکی از این طرفداران تالکین در شبکه اجتماعی توئیتر نوشته است:

«حلقه‌های قدرت حتی در مورد آثار تالکین نیست؛ این کاملا یک فن تخیلی است که سازندگان آن را براساس هیچ ساخته‌اند.

آن‌ها حق استفاده از کتاب سیلماریلیون یا تاریخچه سرزمین میانه را ندارند؛  پس فقط هابیت و ارباب حلقه‌ها را به‌عنوان منبع در اختیار داشتند و این بسیار ناچیز است»

درنتیجه طرفداران تالکین اینگونه استدلال می‌کنند که با توجه به کمبود منابع، بعید است این اسپین آف بتواند روح واقعی آثار تالکین را به نمایش بگذارد. بنابراین بسیاری از مردم حتی از پذیرش این مجموعه به‌عنوان بخشی از جهان ارباب حلقه‌ها سر باز می‌زنند.

از این بدتر توجه به این نکته است که باتوجه به شواهد موجود به نظر نمی‌رسد این نمایش آماده جنگیدن برای کسب جایگاهی خاص برای خود باشد. به‌تازگی سازندگان اعلام کردند حلقه‌های قدرت در تلاش برای رقابت با اثری محبوب همچون تریلوژی ارباب حلقه‌های پیتر جکسون نیست. این نکته به ویژه از این نظر حائز اهمیت است که برخلاف این سریال، سه‌گانه جکسون محبوب طرفداران تالکین بوده و از سوی آن‌ها به‌عنوان اثری چشمگیر ستایش می‌شود.

سرزمین میانه-724press.com

به عبارت دیگر منطقی این است که این سریال تازه سعی کند با کاری که جکسون در آثار خود انجام داد، رقابت کند. اما این تسلیم باعث می‌شود بی‌میلی آنها برای محبوب بودن، طرفداران تالکین را ناامید و سرخورده کرده و باعث واکنش منفی آن‌ها نسبت به این مجموعه شود. برای درک بهتر این نگاه مخاطبان بد نیست به این توییت توجه کنید:

«چرا نمی‌خواهید در مسابقه شرکت کنید؟

اگر سعی می‌کردید با پیتر جکسون رقابت کنید، مجبور بودید بهترین نمایش ممکن از سرزمین میانه را ارائه دهید»

از سوی دیگر به نظر می‌رسد زمانی که نوبت نمایش تبلیغات این سریال برای آن دسته از مخاطبانی می‌رسد که شاید این اثر را دوست داشته باشند هم این تیم بازاریابی سریال حلقه‌های قدرت است که شکست می‌خورد. این استدلال از سوی طرفداران آثار تالکین مطرح شده است:

«یک نفر باید کل تیم بازاریابی حلقه‌های قدرت را اخراج کند. من هرگز چیزی ندیده‌ام که برای مخاطبان تا به این  اندازه بد تبلیغ شده باشد»

به‌گفته منتقدان هم حلقه‌های قدرت استراتژی بازاریابی اشتباهی را در پیش گرفته است:

«آنها به شکلی بد برای این مجموعه بازاریابی می‌کنند؛  شبیه به  اینکه دیزنی سعی کند یکی از فیلم‌های مارول را به بازار عرضه کند و این چیزی نیست که مورد توجه مردم قرار بگیرد»

حلقه‌های قدرت که  قرار است در تاریخ دوم سپتامبر سال جاری میلادی پخش شود،  یک بار دیگر بینندگان را به سرزمین میانه خواهد برد. البته این بار توجه بر عصر دوم سرزمین میانه است، یعنی هزاران سال قبل از آنچه در سه‌گانه‌های هابیت و ارباب حلقه‌ها شاهد آن بودیم.

گالادریل در زره-724press.com

از سوی دیگر به نظر می‌رسد شخصیت پردازی سریال هم نتوانسته توجه مخاطبان را جلب کند. از آنجایی که بازه زمانی این مجموعه با آثار جکسون متفاوت است؛ پس خبری از دیدار مجدد با چهره‌ها و اسامی آشنا نیست و در این بین تنها دو شخصیت الروند و گالادریل رابط بین این مجموعه و خاطرات قدیمی مخاطبان هستند. دراین بین شخصیت پردازی این دو کاراکتر از دیگر مسائلی است که به نظر می‌رسد به دغدغه‌ی اصلی طرفداران تبدیل شده است.

مطلب مرتبط:  زندگینامه مورفید کلارک بازیگر نقش گالادریل در سریال حلقه‌های قدرت

 در یکی از اولین تصاویر منتشر شده سریال حلقه‌های قدرت، ما گالادریل را پوشیده در زرهی کامل می‌بینیم که به‌عنوان فرمانده مورد ستایش قرار می‌گیرد. این تصویر کاملا مخالف چیزی است که ما از گالادریل زیبا، عاقل و با درایتِ ارباب حلقه‌های پیتر جکسون به خاطر داریم. الروند هم متفاوت از تصویری است که از او در تریلوژی ارباب حلقه‌ها دیدیم؛ الفی که به نظر می‌رسد بسیار جاه طلب و بلندپرواز است. از طرف دیگر به نظر می‌رسد خط زمانی آثار تالکین هم در این مجموعه دچار تغییراتی شده که این مسئله هم به ناخشنودی مخاطبان دامن زده است.

حلقه یگانه-724press.com

به‌هرحال زمان چندانی تا پخش این سریال باقی نمانده است و باید منتظر بود و دید آیا این مجموعه می‌تواند توجه هواداران سنتی آثار تالکین را به خود جلب کند یا همچنان شاهد ناراحتی و ابراز خشم آنها از این سریال خواهیم بود. نظر شما در مورد این سریال چیست؟ به نظر شما آیا این مجموعه  می‌تواند موفقیت سه‌گانه ارباب حلقه‌ها را تکرار کند؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما در ۷۲۴پرس درمیان بگذارید.