هنگامی که  در مورد رستورانی واقع در یک آسمان‌خراش می‌شنویم، احتمالا به فضایی با مبلمان مدرن و چشم‌اندازی گسترده رو به محیط اطراف فکر می‌کنید. این تصویری کاملا قانع‌کننده از چیزی است که انتظار داریم ببینیم؛ هرچند گاهی خلاقیت طراحان می‌تواند حتی بر فراز یک آسمانخراش هم محیطی سنتی را تداعی کند؛ دست کم این کاری است که طراحان و معماران خوش ذوق محلی در شهر مکزیکو سیتی انجام داده‌اند.

سه نکته در مورد رستورانی واقع در بالای آسمانخراشی در شهر مکزیکو سیتی جلب توجه می‌کند: پنجره‌هایی سراسری که تقریبا تا سقف رسیده‌اند، درختانی سرسبز که شاخ و برگ خود را این سو و آن سو گسترانده‌اند و البته طراحی داخلی یک فضای سنتی که یادآور حس غذاخوری‌های محلی واقع در حیاط‌های سنتی مکزیکی است. ایده‌های بکر و خلاقانه که به وسیله شرکتی محلی به نام «Sordo Madaleno Arquitectos» طراحی و اجرا شده‌اند و از قضا توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند.

رستوران سبز در آسمانخراشی در مکزیکو سیتی- 724PRESS.COM

این رستوران که «لینگ لینگ» (Ling Ling) نام دارد؛ رستورانی آسیایی است که در طبقه پنجاه و ششم آسمان خراش «Chapultepec Uno» در خیابان «پاسو دلا ریفورما» (Paseo de la Reforma) واقع شده و منظره‌ای تقریبا  ۳۶۰ درجه‌ای از محیط اطراف را به نمایش می‌گذارد. مالک رستوران از شرکت فوق خواسته بود تا فضای داخلی هزار متر مربعی را از نو بازسازی کرده و حس ناهارخوری واقع در یکی از حیاط یا تراس‌های بزرگی که به‌عنوان نمونه‌ای از معماری مکزیکی جا افتاده‌اند را تداعی کند.

دست‌اندرکاران این شرکت در گفتگویی اعلام کردند رویکردی رسمی نسبت به فرآیند طراحی داشته و سعی کردند از عناصر ساختاری و روش‌های خلاقانه پیاده کردن آنها برای کمک به محو کردن مرز میان معماری و طراحی داخلی استفاده کنند. یکی دیگر از نکات برجسته طراحی آنها تعبیه فضایی در قلب رستوران است که از آن با نام تراس یاد شده و با ساختاری شبیه به سبک رواق پوشانده شده است.

رستوران با دید 360 درجه- 724PRESS.COM

فضای داخلی شیک رستورانی در آسمانخراش- 724PRESS.COM

یکی دیگر از امتیازات جالب توجه این رستوران، حضور طبیعت در گوشه گوشه آن است. درواقع فضای داخلی رستوران مملو از درختان است که شاخه‌هایشان روی میزها سایه انداخته و این طرف و آن طرف رستوران جا خوش کرده‌اند. از طرف دیگر گیاهانی هم در کنار ستون‌ها قرار داده شده و به دور آنها پیچیده‌اند و خود را به سقف رسانده‌اند و از آنجا به پایین آویزان شده‌اند که باعث می‌شود حالتی شبیه به جنگلی سرسبز را به مهمانان و مشتریان رستوران  یادآور شوند.

مطلب مرتبط:  نکات مهم و کلیدی برای یک طراحی داخلی جذاب

البته همه‌ی بخش‌های رستوران دارای سقفی بلند و طاق‌دار نیست؛ درعوض سقف برخی از قسمت‌ها همچون سالن داخلی و اتاق ناهارخوری  دارای سازه‌هایی ساخته شده از چوب‌ به شکل طاق است که در اندازه مرسوم پیاده شده‌اند. این فضاهای غارمانند حال و هوایی صمیمی‌تر داشته و با نورپردازی ملایم روشن شده‌اند که برجذابیت آنها افزوده و باعث شده است که به مکانی دنج برای دور هم جمع شدن اعضای خانواده یا دوستان تبدیل شوند.

استفاده از درختان در محیط داخلی رستوران- 724PRESS.COM

رستوران با طراحی داخلی شیک در مکزیکو سیتی- 724PRESS.COM

به گزارش ۷۲۴پرس، طراحان خلاق این شرکت معماری به جزئیات کار هم توجهی خاص نشان داده‌اند؛ به‌عنوان مثال پالت رنگی استفاده شده برای فضای داخلی رستوران با الهام از حضور طبیعت با سبزی پرشور هماهنگ شده است تا فضای داخلی با این اشتیاق حضور طبیعت در محیط داخلی رستوران، تطابق پیدا کرده و بر جذابیت محیط افزوده شود.  

این توجه به طبیعت البته مختص به این رستوران خاص نیست و رستوران‌های سرسبز دیگری هم در گوشه و کنار جهان ساخته شده‌اند که از آن جمله می‌توان به نارنجستان شهری (urban orangery) اشاره کرد که به وسیله  استودیو طراحی  «Space Copenhagen» اجرا شده و تلاقی میان رستوران و فضای حیاط مانند است. همچین در نقطه دیگری از شهر مکزیکو سیتی، استودیوی معماری «architecture studio Taller ADG» هم از نبوغ طراحان خود بهره برده تا یک ناهارخوری مسقف جذاب را اجرا کند که یادآور غذاخوری‌های قدیمی سبک ایتالیایی است.

فضای رستوارن با سقف چوبی طاق مانند- 724PRESS.COM

به پایان این مطلب رسیدیم. نظر شما در مورد پیوند میان طراحی داخلی و استفاده از طبیعت چیست؟ به نظر شما چنین فضاهایی تداعی کننده طبیعت است یا حالتی مصنوعی و  غیر واقعی دارد؟ آیا این نوع طراحی توجه شما را هم به خود جلب می‌کند؟ ما در ۷۲۴پرس دات کام همچنان مشتاق شنیدن نظرات شما عزیزان هستیم، پس حتما آنها را با ما هم درمیان بگذارید.