یکی از امتیازات انکارناپذیر معمار یا طراحان خوش ذوق، قدرت نبوغ و نوآوری آنها برای هماهنگ کردن پروژه‌های ساختمانی با فضا و چشم‌اندازی است که پیرامون آنها واقع شده است. اینکه بتوانید بین محیط داخلی خانه با فضای بیرونی ارتباط برقرار کرده و نوعی یکپارچگی را به نمایش بگذارید. این مسئله به ویژه در مورد مناطقی که دارای چشم‌اندازهای محیطی گوناگون هستند، جلوه بیشتری دارد. دراین مجال با ۷۲۴پرس در مرور سبک معماری جالب کشور برزیل همراه باشد.

برزیل یکی از بزرگ‌ترین کشورهای جهان است که به صورت تقریبی نیمی از خشکی آمریکای جنوبی را به خود اختصاص داده است. عمده چشم‌انداز این کشور را جنگل‌‌های آمازون تشکیل داده است و در کنار آن ای کشور دارای رشته کوه‌های ناهموار، خط ساحلی قابل توجه و چندین شهر بزرگ است. جغرافیای غنی این کشور به‌نوعی در معماری آن هم منعکس شده است که چه از نظر سبک و چه از نظر المان‌های استفاده شده متفاوت است. گویی درحال پاسخگویی به چالش‌های محیطی پیش روی این کشور همچون مشکلات تغییرات اقلیمی و آب و هوایی و معضل جنگل زدایی است.

دراین مجال به بررسی فهرستی از خانه‌ها با معماری جالب توجه خواهیم پرداخت که سعی کرده‌اند با نگاهی به این مسائل، چشم‌اندازی متفاوت از دنیای طراحی و معماری را به نمایش بگذارند. از خانه‌هایی که برای بودن در دل جنگل آماده شده‌اند تا عمارتی مناسب مناطق کوهستانی و حتی یک سازه فولادی که در شهر سائوپائولو ساخته شده است. دراین مرور با ۷۲۴پرس همراه باشید.

خانه‌ای در سامامبایا (Samambaia)

خانه جنگلی در برزیل-724press.com

این خانه محصول خلاقیت و ذوق معماری برزیلی رودریگو سیمائو است که عنوان بنیان‌گذار استودیو معماری سیمائو را هم یدک می‌کشد. خانه‌ای با سقفی بلند به همراه یک استخر مدور که البته برای اقامت خود معمار و اعضای خانواده‌اش طراحی و آماده شده است.

این خانه جذاب دارای دیوارهای شیشه‌ای است که روی سازه‌ای ساخته شده از فولاد مستحکم کربنی قرار گرفته‌اند. این دیوارها تا نوک سقف منحنی شکل خانه امتداد یافته و  باعث می‌شوند که افراد ساکن خانه دیدی مناسب و وسیع به مناظر پیرامون خود داشته باشند. درمجموع این خانه یک سازه منحنی شکل عظیم با سقفی بزرگ و قابل توجه است. البته قسمت سقف خانه ابتدا آسفالت شده و سپس روی آن را تخته کوبی کردند.

خانه جنگلی-724press.com

خانه سامامبایا دارای سه سطح مجزا است: نیم طبقه، طبقه همکف و یک زیرزمین. درهای شیشه‌ای طبقه همکف همگی از نوع کشویی هستند که رو به سمت یک فضای عرشه مانند باز می‌شوند. این بخش با تخته چوب‌هایی به ضخامت هفت سانتی‌متر پوشیده شده است. نکته جالب اینکه این چوب‌ها به نوعی بازیافتی بوده و آنها را از پروژه تخریب یک بنای دیگر تهیه کرده‌اند. این ضا همچنین به‌شکل یک اتاق نشیمن واقع در فضای باز هم عمل می‌کند؛ جایی که اعضای خانواده دور هم جمع شده و وقت بیشتری را با هم می‌گذرانند.


Casa Thomé Beira da Silva

صفح چوبی با الگوی شورون-724press.com

یک صفحه چوبی با طرح‌ شورون (chevron)،  نمای بیرونی این خانه جذاب را شکل داده است. سازه‌ای که طراحی و ساخت آن را شرکت برزیلی مارکوس بتولدی آرکویتتوس برعهده داشته است.

هدف طراحان این بنا  از اجرای این پروژه شکل دادن به یک فضای نشیمن منعطف بود که به صورت یکپارچه بین محیط داخلی و فضای بیرونی خانه ارتباط و همپوشانی ایجاد کند. اتاق نشیمن وسیع خانه توسط یک راه پله چوبی مارپیچ مانند به نیم طبقه فوقانی راه دارد. از طرف دیگر درهای کشویی مخفی هم وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان فضای نشیمن باز را به فضاهای دیگری همچون یک اتاق غذاخوری رسمی، اتاق پذیرایی و اتاق خانوادگی تقسیم کند.

طراحی داخلی با پلنهای چوبی-724press.com

ساختار اصلی خانه متشکل از سازه‌ای قاب مانند از جنس فولاد سیاه رنگ است که با پالت‌های چوبی و دیوارهای سنگی که در دو طرف خانه واقع شده و فضاهای نشیمن را دربرگرفته‌اند، کامل شده است. در نیم طبقه فوقانی سه اتاق خواب قرار دارند که هرکدام دارای سرویس بهداشتی و تراس مخصوص به خود هستند. این سه اتاق همگی مشرف به اتاق نشیمن  بوده و از طرف دیگر به دیدی به سمت خیابان دارند. این درحالی است که در انتهای این راهرو اتاق خواب اصلی خانه واقع شده است؛ تنها  اتاقی که به سمت غرب قرار گرفته و مشرف به استخر و چشم‌انداز جنگل بکر و طبیعی اطراف خانه است.

مطلب مرتبط:  ظاهر متفاوت مرکز اطلاعات گردشگری در پرتغال

درنهایت به نظر می‌رسد یکی از اهداف مهم معماران ایجاد یک چیدمان منعطف بود که بین فضای داخلی و بیرونی منزل پیوند ایجاد کرده و  بدون دردسر آنها را در کنار هم و به صورت یکپارچه نشان دهند که به نظر می‌رسد در انجام این امر موفق بوده‌اند.


Casa Azul

ایده طراحی خانه در جنگل-724press.com

خانه   Casa Azul به وسیله شرکت معماری برزیلی به نام «Studio MK27» طراحی و اجرا شده است. خانه‌ای ساخته شده از بتن که در دل جنگل‌ها بارانی برزیل  واقع شده و طراحی آن به گونه‌ای است که به خوبی با مناظر اطرافش ادغام شده و درکنار آن  از دیدی جذاب و رویایی  رو به اقیانوس اطلس برخوردار است.

این خانه از دو حجم مستطیل شکل تشکیل شده که با فاصله‌ای کم روی هم قرار گرفته‌اند. یکی از این دو بخش (بخش فوقانی) دارای درهای شیشه‌ای کشویی است که هر دو طرف را پوشانده و باعث بهبود تهویه متقابل در فضای داخلی می‌شوند. دیگری فضای نشیمنی زیرین با پلن باز است که نمای پانورامایی از اطراف را به نمایش می‌گذارد. فضایی که با دیوارهای بتنی احاطه  و کف آن با تخته‌های چوب پوشیده شده است.

فضای باز و مرتبط با طبیعت در برزیل-724press.com

این خانه جذاب نمونه‌ای درخور توجه از این نکته است که چطور معماری می‌تواند عنصری پایدار داشته و به محیط اطراف خود احترام بگذارد و در کنار آن یکپارچگی بین فضاهای ساخته شده و محیط اطراف را هم حفظ کند.


House in Cunha

نمای پشتی خانه کونا-724press.com

این خانه در منظره‌ای متفاوت از چیزی که تابه‌حال شاهد آن بودیم واقع شده است. خانه  کونا در شهری کوهستانی به همین نام قرار گرفته است؛ سازه‌ای  با دیوارهایی به رنگ قرمز که از خاک سرخ کوبیده شده ساخته شده‌اند و بسته به فصل، در تضادی دلنشین با محیط سرسبز اطراف خود  جلوه‌گری می‌کنند؛ به‌طوری که شاید بتوان گفت خانه گاهی با مناظر اطراف خود ادغام شده و نمی‌توان بین آن‌ها تضادی مشاهده کرد.

فضای بیرونی خانه کونا-724press.com

 این خانه محصول نبوغ طراحان استودیو  معماری «Arquipélago Arquitetos» در شهر سائوپائولو است. این اقامتگاه با سقف مسطح به گونه‌ای طراحی شده است که  با شیب ملایم محل قرارگیری خود هماهنگی پیدا کند. استودیو طراح این ملک گفت هدف آن‌ها در اجرای این پروژه این بود که واقعیت اصلی ساخت و ساز در یک مکان منزوی با طبیعی بکر، وحشی و دورافتاده را به نمایش گذاشته و بین سازه و محیط اطراف هماهنگی ایجاد کنند.

همچنین در اطراف خانه چندین دیوار خاکی با کمی فاصله از خانه هم ساخته شده است تا سازه را در برابر بادهای شدیدی که در این منطقه می‌وزند، محافظت کند.  خانه دارای سه اتاق خواب و دو سرویس بهداشتی در یک سمت و یک آشپزخانه اوپن به همراه اتاق نشیمن در سمت دیگر است. خود فضای نشیمن دارای یک اجاق هیزمی و همینطور یک شومینه است. قسمت پشت خانه دارای دیوارهای شیشه‌ای است که  باعث می‌شود روشنایی همه اتاق‌ها با نور طبیعی تأمین شود.


خانه یوگا

فضای بیرونی خانه یوگا-724press.com

دیگر شرکت برزیلی فعال در حوزه معماری و طراحی شرکت «Superlimão» است که با ساخت این خانه به نام خانه یوگا، نبوغ و خلاقیت خوبی از خود نشان داد. آنها راه پله را به قسمت جلوی این خانه بزرگ منتقل کردند تا فضای کافی برای استودیوی یوگا، فضای کار مشترک و  اتاق خواب فراهم شود. ساختار فولادی و نمای بیرونی ساختمان همگی به رنگ قرمز هستند؛  درحالی‌که فضای داخلی دارای پالت رنگی متفاوت ی بوده تا حس خوشایندی را به ساکنان منتقل کنند.

فضای داخلی خانه یوگا-724press.com

قدمت ساختمان اصلی به دهه‌ی  ۱۹۹۰  برمی‌گردد؛ در آن زمان این خانه  در یکی از مناطق لوکس و مجلل شهر سائوپائولو به نام ویلا مادالنا  ساخته شده بود. اما حالا این شرکت این بنا را برای برگزاری کلاس‌های یوگا از نو بازسازی و آماده کرده است. این پروژه باید دارای یک اتاق بزرگ برای برگزاری کلاس‌ها بود؛ همچنین قسمت پذیرایی در طبقه همکف و یک استودیو در طبقه بالا دیگر بخش‌های این ساختمان است. برای ایجاد این همه فضا در داخل خانه، تیم معماران راه پله را به جلوی منزل منتقل کرد؛ این کار به بازدیدکنندگان امکان می‌دهد دسترسی جداگانه به فضای طبقه همکف یا سالن یوگان در طبقه فوقانی داشته باشند.

مطلب مرتبط:  دنیای معماری: کابینی کوچک در طبیعت نیوزیلند

درپایان این مطلب، نظر شما در مورد ایده طراحان و معماران این پروژه‌ها چیست؟ شما چه سبک معماری را ترجیح می‌دهید؟ به نظر شما هماهنگ کردن ایده‌های معماری با چشم‌اندازهای طبیعی تاچه اندازه حائز اهمیت است؟ فراموش نکنید نظرات خود را ما در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.