سه‌گانه‌ی ارباب حلقه‌ها اثر پیتر جکسون، یکی از مجموعه‌های جذاب و تماشایی دنیای سینما است که مورد توجه میلیون‌ها نفر در گوشه و کنار جهان قرار گرفت. قدرت قلم نویسنده شهیر  جی. آر. آر. تالکین،  در کنار هنر کارگردان پرآوازه پیتر جکسون باعث خلق جهانی شد که هر بیننده‌ای را مفتون خود می‌کرد. این علاقه به اندازه‌ای بود که ساخت سریالی براساس آثار تالکین هم در دستور کار قرار گرفت که با عنوان ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت شناخته می‌شود.

بعید است  به دنیای  آثار حماسی علاقمند  باشید و چیزی در مورد سه‌گانه جذاب و باشکوه ارباب حلقه‌ها اثر پیتر جکسون، کارگردان مطرح هالیوود ندانید. تریلوژی که در زمان پخش خود با استقبال فراوان مخاطبان و ستایش منتقدان روبرو شده و نامزد جوایز سینمایی متعددی شد. این مجموعه با اقتباس از اثری به همین نام نوشته جان روئل رونالد تالکین یا آنگونه که معروف است: جی آر. آر. تالکین ساخته شد که در مورد دنیایی فراتر از شناخت ما است. دنیایی مملو از موجودات باستانی و اساطیری، مخلوقات زشت پنهان در دل تاریکی، جادوگران افسانه‌ای و انسان‌هایی که برای بقا در این دنیا، سخت در تلاش هستند.

نمایی از فضای سریال حلقه های قدرت- 724press.com

محبوبیت این مجموعه به اندازه‌ای بود که پس از آن جکسون به سراغ ساخت سه‌گانه‌ی دیگری از آن با عنوان هابیت رفت و پس از آن هم این روزها اخباری از ساخت سریالی از همین مجموعه به گوش می‌رسد که با عنوان «ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت» (The Lord of the Rings: The Rings of Power) شناخته می‌شود. این مجموعه که محصول شرکت آمازون است، درحال سپری کردن مراحل ساخت و آماده‌سازی است و مدت زیادی هم تا زمان پخش آن باقی نمانده است.

مطلب مرتبط: معرفی سریال خاندان اژدها و دیگر اسپین آف های سریال بازی تاج و تخت

به نظر می‌رسد روند ساخت این سریال سرعت گرفته و قرار است یک بار دیگر مخاطب را  به دنیای وسیعی رمان‌های کلاسیک ارباب حلقه‌ها و حماسه‌ی جذاب پیتر جکسون که به آن عشق می‌ورزد، بازگرداند. هرچند دورنمای ساخت مجموعه‌های این چنینی گاهی برخی از مخاطبان را نگران می‌کند که شاید دامنه مورد توجه تیم سازنده به اندازه‌ای وسیع باشد که مجموعه برای  رسیدن به نتیجه نهایی، در بازه زمانی طولانی آماده شود. از این نظر باید گفت که جایی برای نگرانی وجود ندارد. چون اگرچه قرار است شاهد ماجراجویی‌هایی زیادی  بوده و با شخصیت‌هایی جدید ملاقات کنیم، اما مجموعه حلقه‌های قدرت برنامه مشخص داشته به  شخصیت‌های   خاصی می‌پردازد؛  به‌عبارتی قرار نیست خیلی در بطن ماجرا پیش برود.

شخصیت های سریال حلقه های قدرت- 724press.com

این‌گونه که از شنیده‌ها برمی‌آید، سریال حلقه‌های قدرت تنها پنج فصل خواهد داشت، درنتیجه برخلاف آنچه این روزها به آن عادت کردیم، قرار نیست با مجموعه‌ای طولانی  مواجه شویم که گویی سر پایان گرفتن ندارد. البته از آنجایی که فرانچایز ارباب حلقه‌ها، دنیایی وسیع با زوایای پنهان و آشکار بسیاری دارد، طبیعی است که تیم سازنده را برای ساخت پروژه‌هایی عظیم وسوسه کند. اما براساس مصاحبه اخیر با مجله امپایر، مشخص است که تیم سازنده به دنبال ساخت چنین نمایشی نیست.

اورکس- 724press.com

شرکت آمازون حق پخش نمایشی ۵۰ ساعته را خریداری کرده است که با داستانی بزرگ شروع و ظاهرا به پایانی روشن و چشمگیر ختم خواهد شد. داستانی که ظاهرا می‌توان آن را در قالب پنج فصل به نتیجه دلخواه رساند و چیز بیشتری برای گفتن باقی  نمی‌ماند. آنها حتی از همین حالا هم می‌دانند که قرار است آخرین شات آنها از این سریال، چه صحنه‌ای باشد. درنتیجه به نظر می‌رسد مخاطب قرار است با داستانی فوق‌العاده منجسم و مجموعه‌ای با خط روایی مشخص روبرو شود. از طرف دیگر آنگونه که از اخبار مشخص است،  به جای هابیت‌های همیشگی این بار ما با نژادی دیگر از آنها به نام هارفوت‌ها (پشمالوها) آشنا خواهیم شد.

عصر دوم سرزمین میانه تالکین- 724press.com

البته اجازه ندهید این دورنما در مورد مجموعه‌ای پنج فصلی و به دقت برنامه‌ریزی شده، شما را به اشتباه بیندازد که قرار نیست بازهم شاهد سریالی مملو از ماجراهای حماسی باشید. نه، اینگونه نیست، برعکس به نظر می‌رسد حلقه‌های قدرت دوباره قرار است  مخاطب را به دلی داستانی مهیج با حضور الف‌ها، کوتوله‌ها، هارفوت‌ها و مخلوقات دنیای تاریکی همچون ارکس‌ها برده و رویدادهایی مهم از تاریخ سرزمین میانه را مرور کند که به ویژه به داستان ساخت حلقه‌های قدرت و ظهور ارباب تاریکی یا همان سائورون ختم می‌شوند.

مطلب مرتبط:  ۱۵ فیلمی که شما را به سفر تشویق می‌کند

دراین بین مخاطب از قبل با نژادهایی همچون الف و دورف آشنایی دارد، اما داستان هارفوت‌ها متفاوت است. آنها نامی کمتر شناخته شده برای طرفداران معمولی سه‌گانه ارباب حلقه‌ها هستند، اما اگر اهل مطالعه آثار اصلی تالکین باشید حتما نام آنها به گوش‌تان خورده است. هارفوت‌ها  اجداد هابیت‌ها هستند و به‌همین خاطر ملاقات با آنها چندان هم عجیب نیست و مخاطب حسی آشنا نسبت به آنها خواهد داشت. درواقع در بازه زمانی مد نظر این سریال، هیچ هابیتی وجود نداشته است.

شخصیت سریال حلقه های قدرت- 724press.com

درعصر دوم سرزمین میانه، این هارفوت‌ها بودند که حضوری چشمگیر داشتد. به گفته یکی از بازیگران این مجموعه، هارفوت‌ها قبیله‌ای کوچ نشین هستند که با تغییرات آب و هوا و بسته به حاصلخیز بودن زمین و محصول برداشت شده، جابجا می‌شدند. آنها کاروان‌هایی بزرگ را شکل داده و اینگونه از نقطه‌ای به نقطه دیگر نقل مکان می‌کردند. موجوداتی باهوش در امر مخفی کاری و مخفی ماندن به خصوص از دید دیگران، به ویژه از این نظر که ممکن بود به خاطر جثه کوچک‌شان به وسیله‌ی موجودات بزرگ‌تری همچون انسان‌ها به دردسر بیفتند. 

البته باز هم نباید اجازه داد این جثه کوچک  شما را به اشتباه بیندازد. چون هارفوت‌ها، این مخلوقات سنتی دنیای تالکین، به طرزی باورنکردنی شجاع بوده و در زمان ماجراجویی طیفی کامل از احساسات و عکس‌العمل‌ها را به نمایش می‌گذارند. دورنمایی که باعث می‌شود مخاطب اشتیاق بیشتری برای تماشای این سریال داشته باشد. نکته دیگر در مورد سریال این است که به نظر می‌رسد قرار است رنگین پوستان هم جایی در این سریال فانتزی و خیال‌انگیز را به خود اختصاص دهند و این مسئله ممکن است برای گروهی هیجان‌انگیز باشد.

سریال حلقه های قدرت شرکت آمازون- 724press.com

درمجموع با توجه به اطلاعاتی که تابه‌اینجا دراختیار داریم، به نظر می‌رسد این سریال برداشتی تازه از داستان ارباب حلقه‌ها است   که به دنبال تقلید صرف از سه‌گانه اصلی یا بازآفرینی فضایی  آشنای    سریال‌هایی مشابه همچون بازی تاج و تخت نیست. تیم سازنده همچنین به دنبال رقابت با هیچ سریال فانتزی دیگری نبوده و قرار است دنیای مخصوص خود را به نمایش بگذارد که به درون مایه‌ی آثار تالکین وفادار است. تالکین تنوع لحن را دوست داشت، او از تلفیق موضوعات مختلف با هم لذت می‌برد، از کنار هم قرار دادن دوستی، شوخی طبعی و هوی و هوس که مجموعه‌های دیگری همچون هری پاتر هم به خاطر آن مورد توجه قرار گرفتند. اما در کنار آن تالکین در خلق پیچیدگی‌های داستانی  با توجه به موضوعاتی همچون سیاست، تاریخ و اسطوره‌ها هم استاد بوده و داستانی عمیق را به رشته تحریر درآورده است. 

ارباب حلقه ها: حلقه های قدرت- 724press.com

به‌هرحال باید تا زمان پخش سریال (۲ دسامبر) منتظر بمانیم تا بهتر با حال‌وهوای این اثر تازه آشنا شویم و ببینیم آیا این نسخه جدید هم می‌تواند همچون سه‌گانه پیتر جکسون قلب مخاطبان و دوست‌داران آثار تالکین را تسخیر کرده و نامی ماندگار از خود برجای بگذارد  یا خیر. درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. نظر شما در مورد این سریال تازه و برداشت جدید از آثار تالکین چیست؟ دورنمای این محصول جدید را چگونه می‌بینید؟ فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما هم درمیان بگذارید.