پینوکیو  شخصیتی شناخته شده است، همه ما بالاخره با کتاب یا یکی از تولیدات سینمایی یا تلویزیونی که با اقتباس از این داستان کلاسیک ساخته شده‌اند، آشنایی داریم. چه پینوکیو و جیرجیرک یا پینوکیو و جینا اردک کوچولوی سخنگو، بالاخره این پسرک چوبی و دماغی که با هر بار دروغ گرفتن بلند و بلندتر می‌شود، برای ما خاطره‌ای آشنا است. هرچند ظاهرا گیرمو دل تورو قرار است مخاطب را با روایتی متفاوت از این داستان کلاسیک، شگفت‌زده کند.

کارگردان پرآوازه سینما گیرمو دل تورو، مدت‌ها قبل وعده داده بود ساخت فیلمی در سبک استاپ موشن از داستان محبوب و شناخته شده پینوکیو  را در دستور کار دارد، وعده‌ای ک ظاهرا سرانجام محقق شد. برای اولین بار این مسئله در مورد ساخت این داستان کلاسیک، در جشنواره فیلم انیمیشن «Annecy» فرانسه مطرح شد؛ هرچند که از آن زمان تاکنون چندین مرتبه  تهیه و اکران این فیلم به تعویق افتاده بود.

گیرمو دل تورو- 724press.com

دریکی از اولین واکنش‌های دل تورو به بازسازی این شخصیت کلاسیک، و در گفتگو با مجله ونیتی‌فر (Vanity Fair) اشاره‌ای به این موضوع کرد که اسباب شادی طرفداران را فراهم آورد. او همچنین توضیحاتی هم در مورد نگاه خود به این کلاسیک محبوب کودکانه صبحت کرده و به صورت ضمنی تأیید کرد که از هنجارهای قابل قبول در مورد این پسرک چوبی و داستان اصلی آن فاصله گرفته است.

پینوکیو عروسک خیمه شب بازی- 724press.com

دل تورو معتقد است که شباهت‌هایی میان داستان پینوکیو و فرانکشتاین وجود دارد؛  به همین‌خاطر او تلاش کرده است تا در این فیلم تازه، این شباهت‌ها را به شکلی نشان دهد. او می‌گوید هم فرانکشتاین و هم پینوکیو کودکانی هستند که از جهانی دیگر به دنیای ما پرتاب شده‌اند، هر دو پدری داشتند که خالق آنها بود، پدری که از آنها انتظار داشت خود به تنها با جهان روبرو شده و خوب و بد را تشخیص دهند. اینکه مفاهیمی همچون اصول اخلاقی، عشق، زندگی و دیگر موارد ضروری را به تنهای درک کنند. دل تورو همچنین اشاره می‌کند که این دو تمایلی برای تغییر کردن  ماهیت خود را نشان می‌دهند، به‌عنوان نمونه پینوکیو همواره آرزو دارد پسری واقعی باشد.

شخصیت جیرجیرک در فیلم پینوکیو

به‌هرصورت باید انتظار فیلمی جذاب و متفاوت را داشته باشیم، به خصوص از این جهت که این اقتباس از جمله اقتباس‌هایی است که دل تورو در طول پانزده سال گذشته به دنبال زنده کردن آن بود. به گزارش ۷۲۴پرس، به جز دل تورو، مارک گوستافسون هم در کارگردانی این اثر مشارکت دارد و هنرمندانی همچون دیوید بردلی (پدر ژپتو)، گریگوری مان (پینوکیو)، ایان مک‌گرگور (جیرجیرک)، کریستوف والتز (کنت ولپ)، ران پرلمن (مانگیا فوکو) و فین ولفهارد (کندلویک) در این انیمیشن جذاب به عنوان صداپیشه حضور خواهند داشت.

مطلب مرتبط:  همه آنچه باید در مورد آواتار ۲ بدانید

برخلاف دیگر اقتباس‌هایی که تاکنون با الهام از این داستان تهیه و اکران شدند، فیلم دل تورو قرار نیست در دنیای فانتزی روایت شود، بلکه داستان در کشور ایتالیا و در بحبوحه‌ی ظهور دیکتاتورها و فاشیسم  و به عبارت بهتر، در بازه زمانی میان دو جنگ جهانی رخ می‌دهد. زمانی که شهروندان کشور همچون عروسک‌های مطیع و گوش به فرمان رفتار می‌ردند، اما پسرک چوبی راهی متفاوت را در پیش می‌گیرد. اینجا نافرمانی فضیلت اصلی شخصیت پینوکیو است که علاقه‌ای ندارد به اصطلاح همرنگ جماعت شده و در صف درکنار دیگران قرار بگیرد.

پینوکیو ساخته گیرمو دل تورو- 724press.com

این نگاه جدید به شیوه‌ی روایت داستان در اقتباس  این کارگردان، شاید نقطه‌ی عطفی در ساخت اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی از داستان پینوکیو باشد. جایی که به آن صورت خبری از موجودات سخنگو و جادویی نیست و دنیایی که صحنه نمایش داستان است، تاحدامکان به دنیای واقعی و جهانی که ما می‌شناسیم، شباهت دارد. برداشت دل تورو از داستان پینوکیو، توجهی خاص به رابطه میان پدر و پسر دارد. دراینجا ژپتو که در کار منبت کاری روی چوب است، پس از مرگ پسرش کارلو دچار بیماری اضطراب می‌شود. اما زمانی که پینوکیو وارد زندگیش می‌شود، بی آنکه خودش متوجه شود بهبود پیدا میکند، به عبارت دیگر حضور پینوکیو باعث پر شدن خلاء روحی و جای خالی پسر از دست رفته‌اش می‌شود.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. فراموش نکنید نظرات خود را در مورد این انیمیشن متفاوت با ما و دیگر دوستان‌تان درمیان بگذارید.