این روزها بحث ارتباط بین معماری و طراحی فضای داخلی  و مبلمان اهمیتی دوچندان پیدا کرده است؛ به ویژه در مورد پروژه‌هایی که درراستای نیازهای درحال تغییر و کاهش مداوم فضاهای زیست شهری ایجاد شده است. سبک زندگی مدرن و زندگی شهرنشینی باعث شده است که محدودیت‌ها تشدید شده و زندگی خانگی در عصر معاصر را دشوار کند. اما با کمی خلاقیت درکنار طراحی عناصر متحرک و منعطف می‌تواند عملکرد خانه‌های کوچک را بهبود بخشید.

زندگی شهری به اشکال گوناگون، زندگی مردم عصر مدرن را تغییر داده است. به دلیل فقدان فضای کافی، اغلب شاهد ساخت آپارتمان‌هایی کوچک هستیم که زندگی در آن برای ساکنان توأم با سختی و مشکلات است. اما یک طراحی خلاق درکنار بهینه‌سازی ذره ذره فضاهای موجود و دردسترس می‌تواند تاحدی این مشکلات را برطرف کند.

قفسه و کابینت‌ های چوبی- 724press.com

شکل و توجه به هندسه فضای موجود در کنار ارتباط با جلوه‌های بصری و مکان قرارگیری تأسیسات ساختمان همگی درکنار هم می‌تواند فضای داخلی را به گونه‌ای متحول کند، که حتی کوچکترین فضاهای موجود بتوانند جوابگوی نیاز ساکنان باشند. نمونه‌اش آپارتمانی که درادامه به بررسی آن و امتیازات متعددش خواهیم پرداخت. دراین مرور با ۷۲۴پرس همراه باشید.

دو معمار خوش فکر به نام‌های خوان آلبرتو آندراده و ماریه خوزه واکسونز، به‌تازگی پروژه‌ای جذاب را با مخاطبان به اشتراک گذاشتند که به ویژه برای  ساکنان آپارتمان‌های کوچک مناسب است. آنها برای ارائه این طرح یک آپارتمان کوچک را در کیتو واقع در اکوادور انتخاب کردند و آن را با ساخت کابینت‌های چوبی سفارشی  به مکانی جالب توجه تبدیل کردند که بیشترین استفاده را از فضای موجود برده است.

میز وتختخواب تاشو- 724press.comچ

این آپارتمان استودیویی که مساحت آن ۲۷٫۵ متر مربع است، نیازمند برخورداری از فضاهای گوناگون همچون آشپزخانه، فضاهایی برای انبار کردن، اتاق رختشویی، تخت/اتاق خواب، کتابخانه، میز کار/میز ناهارخوری و کمد است. این دو معمار تصمیم گرفتند با ساخت این کابینت‌ها سفارشی، آپارتمان را مجهز به تمامی فضاهای فوق کنند.

خلاقیت در طراحی داخلی آپارتمان کوچک- 724press.com

کابینت‌های فوق شامل ویژگی‌های مختلفی است از جمله یک تختخواب تاشو که می‌توان آن را هنگام نیاز باز کرده و با پایین آمدن تخت، قفسه‌ای پشت و کناری آن مشخص  می‌شود. از طرف دیگر روی دیوار، امکاناتی خاص هم تعبیه شده است که استفاده از کابینت‌های فوقانی را راحت کرده است، یک نردبان فلزی مشکی که به صاحب آپارتمان اجازه می‌دهد به راحتی بالا رفته و از فضاهای ذخیره‌سازی فوقانی و همینطور کابینت‌های بالایی آشپزخانه استفاده کند.

طراحی اتاق نشیمن در آپارتمان کوچک- 724press.com

اما سوی دیگر اتاق و در مجاورت دیوار کناری، محوطه‌ای کوچک قرار دارد که با قرار دادن یک کاناپه ساده و چند صندلی، مبدل به یک اتاق نشیمن ساده و دنج شده است. در کنار این اتاق نشیمن کوچک اما جذاب، یک کمد مخفی قرار گرفته است که  به صورت کشویی باز و بسته می‌شود و حاوی چندین فضای و کشوهای مختلف برای گذاشتن البسه و کیف و کفش است. 

طراحلی داخلی و طراحی مبلمان- 724press.com

طراحی داخلی آپارتمان کوچک در اکوادور- 724press.com

درست در کنار این کمد هم یک کابینت با در منحنی قرار گرفته است که آن هم  به نوبه‌ی خود، یک فضای دیگر برای گذاشتن لوازم ضروری را دراختیار صاحبخانه قرار می‌دهد. درنهایت آشپزخانه کوچک این آپارتمان هم در راهرو قرار گرفته است. جایی که یک در کابینت  تاشو وجود دارد که با باز کردن آن مهمترین بخش‌های آشپزخانه یعنی میز، سینک، اجاق گاز و یک عدد مایکروویو تعبیه شده در دیوار قابل مشاهده است.

مطلب مرتبط:  دنیای معماری: کابینی کوچک در طبیعت نیوزیلند

نظر شما در مورد این آپارتمان کوچک، فضاسازی داخی و طراحی مبلمان و فضاهای ذخیره‌سازی آن چیست؟ به نظر شما آیا این راهکارها می‌تواند زندگی در آپارتمان‌های تنگ و کوچک امروزی را قابل تحمل‌تر کند؟ آیا شما هم تجربه زندگی در آپارتمان‌های کوچک را دارید؟ خوشحال می‌شویم نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.