تقریبا یک ماه دیگر قرار است یکی از پرزرق و برق‌ترین مراسم اهدای جوایز دنیای سینما برگزار شود، هرچند اقدامات دست‌اندرکاران برگزاری مراسم از همین حالا سروصدای زیادی به پا کرده است. آنها که در طول چند سال اخیر با افت تعداد بینندگان مواجه بودند، تلاش دارند به هرشکل ممکن این دوران سخت را پشت سر گذاشته و دوباره به اوج بازگردند. اما آیا تلاش آنها برای جلب مخاطبان موفق خواهد بود یا بالعکس، نتیجه عکس خواهد داشت؟

درحالی که در چند سال گذشته، مراسم جوایز آکادمی اسکار شاهد افت رتبه در زمینه جذب مخاطب بود، به نظر می‌رسد امسال دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم درحال مبارزه‌ای سخت برای حفظ تعادل و بازگشت به دوران اوج هستند. هرچند اقدامات مدنظر آنها در همان ابتدای امر با نارضایتی بخشی از شرکت‌کنندگان مواجه شده است. درادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید.

مجسمه های اسکار- 724press.com

برگزار کنندگان مراسم اسکار اعلام کردند درنظر دارند مراسم اهدای هشت جایزه اسکار را به صورتی متفاوت پخش کنند؛ به این معنی که این هشت جایزه به صورت زنده در مراسم ماه آینده اعلام نمی‌شوند و البته در کنار آنها یک جایزه جدید هم امسال به فهرست جوایز اضافه شده که براساس رأی مردم اهدا خواهد شد. 

مطلب مرتبط:  معرفی نامزدهای اسکار ۲۰۲۲

به گزارش ورایتی قرار است از میان ۲۳ رشته مختلفی که جوایز اسکار به آنها اختصاص دارد، قرار است این موارد به این شکل جدید به برندگان اهدا شوند:

  • بهترین مستند کوتاه
  • بهترین تدوین فیلم
  • بهترین گریم و آرایش مو
  • بهترین موسیقی متن
  • بهترین طراحی تولید
  • بهترین انیمیشن کوتاه
  • بهترین لایو اکشن  کوتاه
  • بهترین  صداگذاری

مراسم اهدای این جوایز به صورت جداگانه آماده و در قالب برنامه تلویزیونی تدوین شده و بعدا در طول مراسم اصلی پخش خواهند شد. این اقدام اسکار اما ظاهرا نتیجه عکس داشته  و بازتاب این کوتاه‌تر شدن مراسم موجی از نارضایتی را به راه انداخته است. از سوی دیگر خبر اهدای یک جایزه براساس رأی طرفداران از طریق توئیت یا رأی گیری در یک سایت خاص هم باعث جلب توجه مخاطبان شده است.

تلماسه،شاه ریچارد،قدرت سگ- 724press.com

به عنوان نمونه به برخی از توییت‌های زیر توجه کنید که در واکنش به این اخبار از سوی طرفداران منتشر شده است:

« تصور کنید برنده جایزه اسکار شده‌اید اما از پخش تلویزیونی مراسم کنار گذاشته شده‌اید تا راه برای رسیدن فیلم سیندرلا در بخش جایزه طرفداران باز شده باشد!»

یا این توییت:

«بله، می‌توانید انتخاب بهترین‌ها در رشته‌های تدوین، طراحی تولید، صدگذاری، گریم و آرایش را از مراسم اسکار زنده کنار بگذارید، اما تنها در صورتی که کل نمایش را در یک برداشت ثابت پخش کنید. از یک صحنه خالی، بدون صدا و درکنار آن هیچ کدام از مجریان هم نمی‌توانند آرایش کرده یا به موهای خود برسند»

میزان خشم و ناراحتی طرفداران از این اقدام اسکار به وضوح مشخص است، به عنوان نمونه به این توییت توجه کنید:

« این واقعا نهایت توهین به هنر فیلمسازی است. بدون حضور موسیقی متن، آرایش و گریم، تدوین، طراحی تولید و صداگذاری  هیچ چیز باقی نمی‌ماند. چرا این مراسم را تحریف می‌کنید؟ آیا قصد دارید بزرگانی همچون جو واکر، هنک کورین و مایرون کرستین را به صورت تدوین شده به مخاطب نشان دهید؟»

آمار بینندگان اسکار در طول چند سال گذشته درحال سقوط آزاد بوده است. به گزارش خبرگزاری AFP این نمایش سال گذشته کمی بیش از ده میلیون بیننده داشته است که ۶۵% کمتر از تعداد مخاطبان مراسم بزرگترین جوایز هالیوود در سال  ۲۰۲۰ بود! در سال  ۲۰۱۸ پیشنهادی ارائه شد تا یک شاخه خاص را به فیلم محبوب مخاطبان اختصاص دهند تا به فیلم‌های پرفروش احترام گذاشته شود، پیشنهادی که به دلیل واکنش‌های منفی لغو شد.

تام هالند- 724press.com

امسال اما شاهد اضافه شدن این ایده به مراسم اسکار هستیم که اگرچه به عنوان یک شاخه اصلی مراسم معرفی نشده است، اما به طرفداران دنیای سینما اجازه می‌دهد به فیلم‌هایی همچون مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست و زمانی برای مردن نیست رأی دهند، فیلم‌هایی که ظاهرا در زمان اعلام نامزدهای مراسم اسکار، چندان مورد عشق و توجه قرار نگرفتند.

مطلب مرتبط:  زوج های خوش شانس مراسم اسکار امسال چه کسانی هستند؟

مراسم جوایز اسکار امسال در تاریخ  ۲۷ مارس (یکشنبه، ۷ فروردین ۱۴۰۱) برگزار خواهد شد و به روال سابق دالبی تئاتر لس انجلس به عنوان خانه سنتی، محل برگزاری این مراسم است. در مراسم اسکار شاهد پیشتازی فیلم قدرت سگ به کارگردانی جین کمپیون و بازی تحسین شده بندیکت کامبربچ هستیم که با دوازده نامزدی در رشته‌های مختلف در صدر فهرست قرار دارد.

بندیکت کامبربچ- 724press.com

به‌هرحال باید منتظر بود و دید آیا تلاش‌ها برگزارکنندگان نتیجه‌ای مطلوب را به دنبال خواهد داشت، یا اسکار همچون روال سال‌های اخیر با افت بیشتر مخاطبان مواجه خواهد شد. نظر شما در مورد این تغییرات چیست؟ شما دلایل افت مخاطب اسکار را در چه چیزهایی می‌بینید؟ فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما در ۷۲۴پرس درمیان بگذارید.