هیأت داوران مراسم جوایز آکادمی اسکار در هفته جاری و پس از مدت انتظار، بالاخره فهرست نامزدهای خود را در رشته‌های گوناگون معرفی کرد. صرفنظر از مسائل جانبی، یکی از دغدغه‌های جدید برگزار کنندگان این مراسم، کاهش اقبال مخاطبان و افت شدید تعداد بینندگان پخش تلویزیونی اسکار است. امری که سال گذشته اسکار را هم درگیر خود کرده بود و به همین دلیل آنها به دنبال راهی برای تغییر این شرایط بودند. امری که به نظر می‌رسد به کمک سرویس خدمات استریمینگ تاحدی  محقق شود.

همانگونه که حتما مطلع هستید، مراسم جوایز آکادمی اسکار در مورد تجلیل از بهترین فیلم‌های سال است.  البته این رویداد هم همچون دیگر رویدادهای پرزرق و برق صنعت فیلمسازی، گوشه چشمی هم به جذب مخاطبان دارد تا از این طریق هم منافع شبکه میزبان برنامه یعنی ABC  تأمین شود و درکنار آن بحث منافع مالی و تجاری سینما هم درمیان است.

سرویس پخش ویدیو-724press.com

اما سال گذشته میلادی این مراسم با ریزش مخاطبان قابل توجهی روبرو شد که می‌توانست به صورت جدی روی این بخش از منافع تجاری و مالی اثرگذار باشد. اینجا است که دست‌اندرکاران دنیای فیلم سعی کردند از ضرب‌المثلی قدیمی الهام گرفته و خودشان هم برای تغییر شرایط همت کنند؛ چراکه از قدیم گفته‌اند خداوند به کسانی کمک می‌کند که خودشان هم به خودشان کمک کنند.

مطلب مرتبط:  معرفی نامزدهای اسکار ۲۰۲۲

باتوجه به اتفاقات سال گذشته که البته از برخی جهات ناشی از وضعیت بد دنیای سینما در دوران پاندمی کرونا تأثیر پذیرفته بود، امسال آکادمی علوم و هنرهای تصویری متحرک تحت فشاری مضاعف بود تا رتبه‌بندی مخاطبان خود را افزایش داده و از تکرار ناکامی جلوگیری کند. به همین دلیل به نظر رسید بهترین کار نامزد کردن آثار سینمایی است که  حضوری موفق را تجربه کرده و افراد بیشتری به تماشای آنها تمایل نشان دادند. بااین‌حال و با وجود افزایش تعداد این فیلم‌ها به  ۱۰ فیلم، باز هم تعداد کمی از رقبای اصلی شرکت کننده در مراسم اسکار که اسامی‌شان صبح روز سه شنبه جاری معرفی شد، در این گروه جای می‌گیرند. به ویژه اگر معیار سنجش نمایش این آثار در سالن‌های سینما و بالطبع اقبال مخاطبان به آنها درنظر گرفته شود.

جیمز باند و مرد عنکبوتی-724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس، قبل از اعلام اسامی نامزدها،  تهیه کننده انگلیسی کاسیان الوز (Cassian Elwes) که با تولید فیلم‌هایی همچون «گل‌گرفته»  (Mudbound) و «پیشخدمت» (The Butler) شناخته می‌شود، در توئیتی اعلام کرد که برای جوایز انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا موسوم به «Producers Guild of America Award»، نادیده گرفتن دو فیلم فوق‌العاده که به نوعی ناجی صنعت فیلم بودند، به نوعی کوته نگری است.  این تهیه‌کننده در اصل به دو فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (Spider-Man: No Way Home) و اثر جیمز باندی جدید یعنی فیلم زمانی برای مردن نیست (No Time to Die) اشاره می‌کند که موفق به جلب توجه مخاطبان شدند.  

مطلب مرتبط:  تاریخ سازی دنزل واشنگتن در جوایز آکادمی اسکار ۲۰۲۲

اگر این نظریه را قبول کنیم، پس باید پذیرفت که در سال‌های آینده مراسم جوایز اسکار به شدت متکی به فیلم‌هایی خواهد بود که به صورت عمده از طریق سرویس‌های خدمات استریمینگ در اختیار مخاطبان قرار گرفتند. این مسئله چه در مراسم گلدن گلوب 2022 و چه در اسامی نامزدهای اسکار 2022 هم قابل مشاهده است؛ کافی است به اسامی دو اثر موفق شبکه نتفلیکس یعنی دو فیلم به بالا نگاه نکن و قدرت سگ نگاهی داشته باشیم که این دومی بیشترین تعداد نامزدی جایزه اسکار امسال را هم به خود اختصاص داده است.  درکنار آن با اپل را با فیلم کودا (Coda) داریم و همچنین دو فیلم شاه ریچارد (King Richard) و تلماسه (Dune) از وارنرمدیا که به صورت همزمان هم در سینماها و هم در شبکه «HBO Max» به نمایش درآمدند.

دنیل کریگ و تام هالند-724press.com

بااین‌حال و درکنار فیلم‌های فوق دو اثر موفق دیگر هم در این امر تأثیری بسزا داشتند که البته باز هم آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفتند. فیلم جدید از فرانچایز مرد عنکوبتی درحال حاضر به عنوان چهارمین اکران بزرگ باکس آفیس آمریکا  در تمام دوران شناخته می‌شود که تنها برای بخش بهترین جلوه‌های ویژه نامزد دریافت جایزه شده است. درکنار آن آخرین حضور دنیل کریگ در نقش مأمور 007 هم در سه رشته بهترین ترانه، صداگذاری و جلوه‌های ویژه نامزد اسکار است.

البته ذکر این نکته ضروری است که نمی‌توان روی این مسئله که فیلم‌های پرطرفدار برای همیشه کلید افزایش رتبه پخش مراسم اسکار و جذب مخاطب هستند، مانور داد؛ حتی باوجود این نکته که دست برقضا پربیننده‌ترین پخش تلویزیونی مراسم اسکار تاکنون همان سالی است که تایتانیک جوایز اسکار را درو کرد! بنابراین شاید باید از این زاویه به داستان نگاه کرد که این حقیقتی انکارناگذیر است که فیلم‌های موفق در گیشه می‌توانند به شکلی گسترده به بالا رفتن آمار مخاطبان کمک کنند و دراین بین هم نمی‌توان از نقش تأثیرگذار سرویس‌های خدمات استریمینگ و پخش آنلاین غفلت کرد که به صنعت فیلمسازی برای عبور از این دوران سخت ناشی از شیوع کووید 19 کمک فراوانی کردند.

سرویس خدمات استریمینگ-724press.com

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس لذت برده باشید. به نظر شما در سال‌های پیش رو نقش کدام یک در افزایش رتبه‌بندی مراسم اسکار پررنگ‌تر خواهد بود: توسعه سرویس‌های استریمینگ یا حضور آثار موفق و پربیننده؟ خوشحال می‌شویم شنونده نظرات و دیدگاه‌های شما عزیزان باشیم.