به نظر می‌رسد مراسم اسکار امسال مبدل به صحنه‌ی تاریخ سازی یکی از هنرپیشگان نام آشنا و مطرح دنیای هالیوود  شده است. اگر اهل دنیای سینما باشید حتما با نام دنزل واشنگتن آشایی دارید، بازیگری که با ایفای نقش در قالب شخصیت‌هایی نمادنی همچون مالکوم ایکس شناخته شده است. او تاکنون بارها مهمان فرش قرمز مراسم اسکار در سال‌های مختلف بود و امسال هم برای دهمین بار نامزد دریافت این جایزه شده است.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از CNN، دنزل واشنگتن به تاریخ سازی ادامه می‌دهد؛ این بازیگر که به دلیل بازی در فیلم‌هایی همچون روز تمرین (Training Day) و مالکوم ایکس (Malcolm X) شناخته می‌شود، برای دهمین بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده است. امسال او با فیلم تراژدی مکبت (The Tragedy of Macbeth) نامزد دریافت این جایزه شده است؛ نامزدی که او را مبدل به اولین بازیگر سیاه پوستی کرده است که بارها کاندید دریافت این جایزه شده است. به این ترتیب او هم این رکورد را در تاریخ مراسم اسکار شکست و همینطور رکورد قبلی خود در این زمینه را هم ارتقا داد.

دنزل واشنگتن-724press.com

بله او رکورد قبلی خود را شکست؛ چرا که تاقبل از اعلام نامزدهای  مراسم اسکار در روز سه ‌شنبه، دنزل واشنگتن  ۹ بار نامزد دریافت جایزه شده بود و نهمین نامزدی این جایزه مربوط به سال  ۲۰۱۸  است. نامزدی  اسکاری که آن را به خاطر بازی در فیلم  «رومن جی. ازریل، وکیل دادگستری» (Roman J. Israel, Esq) دریافت کرد.

مطلب مرتبط:  معرفی نامزدهای اسکار ۲۰۲۲

البته ذکر این نکته هم ضروری است که واشنگتن اگرچه بارها نامزد دریافت این جایزه شده است، اما  در طول بیست سال گذشته، موفق به دریافت این جایزه نشده است. این هنرپیشه تنها دو مجسمه اسکار طلایی رنگ را در ویترین افتخارات خود دارد که یکی را برای بازی در فیلم «افتخار»  (Glory) در سال  ۱۹۹۰ و دومی را برای بازی  در فیلم روز تمرین در سال  ۲۰۰۲ دریافت کرده است.

از طرف دیگر واشنگتن  با نامزدی امسال، او اکنون از سال ۱۹۸۰ تاکنون در هر دهه نامزد دریافت جایزه اسکار بوده است. او اولین بار در سال ۱۹۸۸ برای بازی در فیلم «آزادی را فریاد کن» (Cry Freedom.) نامزد این جایزه شده بود. باتوجه به حال وهوای سال‌های اخیر که در مورد تبعیضات نژادی به پا شده است، به نظر می‌رسد اسکار هم از نظر تاریخی چندان با بازیگران سیاه پوست مهربان نبوده است.

سیدنی پواتیه و دنزل واشنگتن-724press.com

هرچند سیدنی پواتیه (Sidney Poitier) اولین سیاه پوستی بود که نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شده و آن را در سال ۱۹۶۴ از آن خود کرد. پس از او ما دنزل واشنگتن را داریم که در سال ۲۰۰۲ موفق به تکرار این موفقیت شد و همینطور هالی بری که برای بازی در فیلم «مهمانی هیولا» (Monster's Ball) محصول سال ۲۰۰۲ هم موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شد.

به هرحال باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا برگزار کنندگان مراسم اسکار تحت فشارهای جدیدی که دامن بسیاری از رویدادهای سینمایی پرزرق و برق را گرفته است، یک بار دیگر این جایزه را به بازیگری سیاه پوست اهدا می‌کند یا خیر؟ امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ماهم درمیان بگذارید.