مدت زمان طولانی است که ایالات متحده در کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس پایگاه‌های نظامی برپا کرده است. در این مطلب به بیان وضعیت نیروهای نظامی این کشور در بخش‌های مختلف خاورمیانه خواهیم پرداخت.

روز دوشنبه، کشورهای عرب همچون عربستان سعودی، امارات متحده عربی، یمن و مالدیو اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را به طور کامل با کشور قطر قطع کرده‌اند. این حرکت، بزرگ‌ترین بحرانی است که جهان عرب طی این سال ها شاهد آن بوده است و دونالد ترامپ هم بلافاصله طی چند توییت به بیان کنایه‌هایی علیه قطر پرداخت. ترامپ با پیوستن به کشورهای حوزه ی خلیج فارس، قطر را متهم به تامین کمک‌های مالی افراط گرایان کرد. وی در خصوص دیدار اخیر خود با مقامات سعودی گفت که نتیجه ی آن اکنون مشاهده می‌شود و رویدادهای روز دوشنبه نشانه هایی از «پایان به وحشت از تروریسم» است.

بر خلاف توییت‌های ترامپ و ادعاهای وی مبنی بر تامین مالی گروه های تروریستی توسط قطر، کشور قطر بزرگ‌ترین پایگاه ایالت متحده آمریکا در خاورمیانه در جنگ با داعش است. به طوری که پایگاه هوایی العدید که در ۲۰ مایلی جنوب غربی دوحه قرار دارد، میزبان ۱۰,۰۰۰ نیروی نظامی ارتش ایالات متحده است. ضمن این که قطر بیش از ۱ میلیارد دلار برای ساخت این پایگاه هوایی هزینه داده است و باند ۱۲۰۰ فوتی (۳۶۶ متر) آن پذیرای بیش از ۱۲۰ فروند هواپیما است. مرکز عملیات هوایی ایالات متحده در این مکان واقع است و به آمریکا این امکان را می دهد که بر سراسر عراق، سوریه و افغانستان تسلط هوایی داشته باشد.

از این رو، وقایع روز دوشنبه مقامات پنتاگون و وزارت امور خارجه ی آمریکا را در برابر یک معمای دشوار قرار داد. در پی خنثی کردن توئیتر شدیداللحن ترامپ، وزارت دفاع این کشور سعی کرد تا به شیوه ای دیپلماتیک از قطر در خصوص میزبانی نیروهای ایالت متحده و تعهد در امنیت منطقه قدردانی کند. در روز سه شنبه، هیثر نوئرت سخن گوی وزارت امور خارجه گفت:

ما می دانیم که قطر تلاش های زیادی در خصوص جلوگیری از تامین مالی گروه های تروریسم انجام داده است، اما اقدامات بیشتری لازم است تا در این خصوص اعمال کند.

به دنبال حمایت آمریکا از مبارزان کرد و عرب در مبارزه با داعش در رقه، پایگاه العدید، بیش از گذشته برای ایالات متحده در خاورمیانه جنبه‌ی حیاتی پیدا کرده است.

تصویر اینفوگرافی زیر به بیان سطح قدرت نیروها و تجهیزات آمریکایی در کشورهای خاورمیانه می پردازد. این آمار بر اساس گزارش های خبری و جدیدترین شاخص های قدرت نظامی آمریکا و وزارت دفاع این کشور ارائه شده است. اهمیت قطر در خصوص اقدامات نظامی آمریکا در منطقه واضح و روشن است و این کشور بزرگ‌ترین تمرکز نیروهای نظامی آمریکایی پس از کویت را دارد. قدیمی‌ترین مقر حضور نیروهای آمریکایی هم مربوط به بحرین است که محل استقرار ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا است. ۷۰۰۰ نفر از اعضای نیروی ارتش آمریکا در بخش های راه‌اندازی نیروی دریایی یا در نزدیکی پایگاه هوایی شیخ عیسی حضور دارند.

اینفوگرافی توزیع نیروهای نظامی آمریکا در خلیج فارس