دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد. در این میان عده‌ای از نامزدها برای شرکت در این انتخابات اقدام به اعلام کاندیداتوری کرده‌اند و عدهای دیگر هم فقط احتمال ثبت نام‌شان مطرح است.

اسامی نامزدهای قطعی:

حمیدرضا بقایی

خبر کاندیداتوری حمیدرضا بقایی که در دولت دهم سمت معاون اجرایی محمود احمدی نژاد را به عهده داشت، هیاهوی زیادی در رسانه‌ها به راه انداخت. سابقه‌ی بازداشت وی در سال ۹۰ به اتهام بعضی تخلفات به اتهامات علیه او دامن زد. وی در مصاحبه‌ای عنوان کرده است که راه احمدی‌نژاد را ادامه خواهد داد.

محمدمهدی زاهدی

زاهدی که هم اکنون نماینده‌ی مردم کرمان در مجلس است، پیش از این در سمت وزیر علوم در دولت احمدی‌نژاد مشغول به کار بود. وی در دی ماه ۹۵ اعلام کرد که در انتخابات ۹۶ جزو کاندیداها خواهد بود. زاهدی در آبان ماه ۹۲، دکتر فرجی دانا، وزیر علوم دولت یازدهم در مجلس را مورد فحاشی و تهدید قرار داد.

سید محمد غرضی

غرضی که در انتخابات ۹۲ هم با شعار دولت ضد تورم اعلام نامزدی کرد، این بار هم قصد دارد که دوباره وارد میدان شود. تعداد آرای وی در انتخابات ۹۲ کم‌تر از ۵۰۰ هزار رای بود که وی را در جایگاه آخرین کاندیدا قرار داد.

مصطفی کواکبیان

کواکبیان نماینده‌ی اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است. وی در جریان انتخابات دهم از حامیان میرحسین موسوی بود. وی اعلام کرده است که با شعار «دولت اخلاق» وارد عرصه‌ی انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد. هر چند که کواکلیان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ از طرف شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

عبدالحسن مقتدایی

مقتدایی نماینده‌ی پیشین مردم آبادان در دوره‌ی سوم و چهارم مجلس شورای اسلامی بود. وی تا اردیبهشت ۹۵ استانداری خوزستان را برعهده داشت که بنا به گفته‌ی خودش توسط حسن روحانی برکنار شد.

سید مصطفی میرسلیم

میرسلیم در دولت هاشمی رفسنجانی در سمت وزیر ارشاد مشغول به فعالیت شد. دبیرکل حزب موتلفه در اجلاس سراسری این حزب، اعلام کرد که سیدمصطفی میرسلیم کاندیدای نهایی حزب موتلفه اسلامی برای انتخابات ۹۶ است. در بین احزاب اصول‌گرا، موتلفه اولین حزبی بود که کاندیدای خود را معرفی کرد.

سعید یاری

سعید یاری، دبیرکل سازمان دفاع از منافع ملی هم در روز ۷ بهمن برای دوازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد.

 

در این میان چهره‌های مطرح دیگری هستند که احتمال کاندیداتوری آن‌ها به اشکال قوی یا ضعیفی وجود دارد که در ادامه به معرفی برخی  از آن‌ها خواهیم پرداخت.

اسامی نامزدهای احتمالی:

حسن روحانی

البته در ایران سابقه نداشته است که رییس جمهوری برای دور دوم کاندیدا نشود؛ با این حال حسن روحانی هم در این خصوص صحبتی نکرده و اعلام کاندیداتوری را زود دانسته است.

محمدباقر قالیباف

محمدباقر قالیباف که در حال حاضر به عنوان شهردار تهران مشغول به کار است، پیش از این در انتخابات‌های نهم و یازدهم هم اعلام کاندیداتوری کرده است. با این حساب هنوز مشخص نیست که پس از عملکرد نه چندان مطلوب شهرداری تهران و وقوع حادثه‌ای چون پلاسکو، وی بخواهد که در این دوره وارد جریان انتخابات شود.

 علی مطهری

احتمال ورود علی مطهری که از جنجالی‌ترین نماینده‌های مجلس شورای اسلامی است هم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ وجود دارد. شنیده‌ها حاکی بر آن است که وی یکی از گزینه‌های انتخابی جبهه مستقلین و اعتدالگرایان است.

دیگران:

محمدرضا عارف، غلامحسین الهام، مهرداد بذرپاش، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، اسحاق جهانگیری، علی شمخانی، رستم قاسمی، الیاس نادران و علی نیکزاد از جمله اشخاصی هستند که احتمال کاندیداتوری آن‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ مطرح است.