شاید پیش از این هم اسم دانه چیا به گوش‌تان خورده باشد. بسیاری از افراد از دانه‌ی چیا در تهیه انواع اسموتی و نوشیدنی استفاده کرده یا آن را روی سالاد می‌پاشند. اما شاید کمتر کسی به خواص ارزشمند روغن دانه چیا توجه کرده باشد که شاید از برخی زوایا خواص کمتری از دانه آن داشته باشد، ولی به دلیل برخورداری از حجم بالایی از انواع اسیدهای چرب مغذی، تأثیری چشمگیر روی سلامت ما به ویژه بهبود کیفیت پوست و مو دارد. در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا با خواص روغن چیا آشنا شویم.

با تشکر ویژه از خواص مفید و ارزش غذایی بالا در کنار فواید بالای پوستی، روغن چیا در سال‌های به محبوبیتی روزافزون دست پیدا کرده که مورد اقبال عمومی قرار گرفته است. دانه چیا از گیاهی به نام «Salvia hispanica» به دست می‌آید.

این دانه غنی از انواع آنتی اکسیدان‌ها، چربی‌های مفید و انواع گوناگونی از ویتامین‌، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی است. با فشردن و له کردن این دانه، روغن دانه چیا استخراج می‌شود که خود یک ماده ارزشمند و مفید است. این روغن بسیار مغذی طلایی رنگ و شفاف بوده و طعمی آجیلی دارد. از جمله آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن چیا می‌توان به پلی فنول و کارتنوئیدها اشاره کرد ک هر دو روی سلامت پوست و سلول‌ها تأثیراتی ارزشمند دارند.

یکی از استفاده‌های متداول این روغن در صنعت مراقبت از پوست بوده و از آن به عنوان یک ماده‌ی مفید با خواص ضد پیری قوی در ساخت انواع محصولات پوستی استفاده می‌شود. همچنین این روغن جایگزینی مفید برای روغن زیتون است و در آشپزخانه‌های سراسر جهان در طبخ انواع مواد خوراکی به کار می‌رود.

در ادامه با ما در ۷۲۴پرس همراه باشید تا ببینیم چه چیز این روغن را تا این حد مقبول و محبوب کرده است و استفاده از روغن چیا چگونه می‌تواند روی سلامت کلی بدن ما تأثیر داشته باشد.

استفاده از روغن چیا ممکن است باعث جلوگیری از پیری زودرس پوست شود

دانه چیا- 724press.com

روغن دانه چیا به دلیل برخورداری از مقادیر بالای اسیدهای چرب، یکی از گزینه‌های محبوب و مورد توجه استفاده شده در انواع محصولات مراقبتی پوست است. این روغن به ویژه غنی از امگا ۳ البته در شکل آلفا لینولئیک اسید (ALA) است، درکنار آن روغن چیا حاوی امگا ۶ و مقادیر کمتری از دیگر چربی‌های مغذی و مفید همچون اسید اولئیک (oleic acid) و اسید استئاریک (stearic acid) است.

به جز کاربردهای موضعی، رژیم غذایی سرشار از این چربی‌های مفید می‌تواند باعث حفظ سلامت غشای پوستی و بهبود کیفیت بافت پوست شود؛ از سوی دیگر استفاده از این روغن از پوست شما در مقابل خطرات اشعه ماورای بنفش محافظت کرده و با آبرسانی بهتر پوست باعث کاهش خطوط و چروک‌های ریز پوستی می‌شود. بنابراین با نگاهی کلی به این خواص می‌توان به سادگی متوجه شد استفاده از روغن دانه چیا چه به صورت مصرف خود دانه یا استفاده از محصولات مراقبت پوست حاوی روغن چیا تاچه حد روی ظاهر پوست شما تأثیر گذاشته و شما را جوان‌تر نشان می‌دهد.

مطلب مرتبط: معرفی خوراکی هایی که زندگیتان را نجات می دهند

اما در مصرف این روغن هم باید نکات ایمنی را رعایت کرد. به عنوان نمونه کاربرد موضعی این روغن می‌تواند اثراتی مفید روی کیفیت پوست در افراد دارای پوست خشک یا افراد دارای پوست مختلف داشته باشد؛ درحالی که در افراد دارای پوست چرب ممکن است باعث بسته شدن منافذ پوستی شود. یعنی روغن چیا در این افراد بیشتر در نقش کومدوژنیک (comedogenic) یا ترکیبی جوش زا درآمده و ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود.

بنابراین شاید بهتر باشد به جای استفاده از روغن خالص دانه چیا روی پوست خود، از محصولات مراقبت پوست حاوی این روغن استفاده کنید تا احتمال هرگونه تحریک پوستی یا مشکلات دیگر را تاحدامکان کاهش دهید.

روغن دانه چیا باعث کاهش خشکی پوست می‌شود

روغن چیا724press.com

پوست سالم که دارای رطوبت کافی باشد، اغلب حاوی لایه‌ای غنی از لیپید یا همان چربی است که می‌تواند به حفظ رطوبت پوست کمک کند. اما اگر این لایه به هردلیلی دچار مشکل شده یا چربی کمی داشته باشد، رطوبت پوست کاهش یافته و درنهایت منجر به خشکی پوست می‌شود و این خشکی هم همانگونه که می‌دانید یکی از عوامل ایجاد چین و چروک پوستی است.

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم روغن دانه چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ است. به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، مطالعات انجام شده نشان داده‌اند این دو چربی مفید می‌توانند با بازگشت سد رطوبتی پوست کمک کنند. این مسئله به ویژه در افرادی که دارای پوستی خشک بوده یا از بیماری‌هایی همچون اگزما (atopic dermatitis) و پسیوریازیس (صدفک) رنج می‌برند، حائز اهمیت است.

در یک مطالعه کنترل شده تصادفی، دو گروه از شرکت‌کنندگان دارای پوست خشک -پنج نفر با پوست سالم و پنج نفر با مشکل خارش پوست ناشی از بیماری کلیوی مرحله آخر یا دیابت- به مدت هشت هفته مورد بررسی قرار گرفتند. آنها باید در این مدت به صورت مرتب از روغن دانه چیا ۴% روی پوست خود استفاده می‌کردند. در پایان مطالعه، در هردو گروه نشانه‌های خوبی از بهبود خشکی پوست مشاهده شده و مسائلی همچون تحریک پوست و خارش آن تا حد قابل توجهی درمان شده و درعین حال پوست آبرسانی بهتری داشت. 

این بررسی اگرچه به صورت محدود انجام شد، اما به خوبی از فواید استفاده از روغن دانه چیا روی پوست خشک پرده برداشت و نشان داد این روغن می‌تواند کمکی مناسب برای درمان خشکی پوست و مشکلات ناشی از آن باشد. اما برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر، بلافاصله بعد از حمام رفتن و دوش گرفتن، روغن چیا را روی پوست خود بمالید. چراکه در این زمان پوست قابلیت جذب آب و رطوبت بیشتری را دارد.

مطلب مرتبط: ۶ نکته برای حفظ زیبایی پوست و مقابله با پیری

روغن چیا می‌تواند باعث کاهش وزی مو شود

دانه چیا، دانه کتان- 724press.com

شاید شما هم از مشکل موهای وز شده رنج برده باشید، مهمترین عامل در بروز این مشکل کمبود رطوبت در لایه خارجی مو است که از آن با عنوان کوتیکول یاد می‌شود. در این حالت به دلیل کمبود رطوبت، کوتیکول خشن و متورم شده و درنتیجه مو حال وز پیدا می‌کند.

از آنجایی که روغن چیا سرشار از انواع مختلف اسیدهای چرب مفید است، می‌تواند به کاهش این حالت کمک کند. این اسیدهای چرب به ساقه مو نفوذ کرده و باعث حفظ رطوبت کوتیکول می‌شوند و درنهایت این امر باعث نرمی، لطافت و حفظ رطوبت مو می‌شود. از طرف دیگر هیدارته کردن و آبرسانی مناسب مو باعث سفت نگه داشته شدن ساقه مو شده از شکستگی آن جلوگیری می‌کند؛ درنتیجه موهای شما مدت بیشتری سلامت و شادابی خود را حفظ خواهند کرد. برای گرفتن بهترین نتیجه مقداری روغن چیا را روی موهایی که کمی مرطوب هستند یا حتی روی موهای خشک خود بمالید.

اگرچه در برخی از وبسایت‌ها اشاره شده است که روغن دانه چیا به دلیل داشتن مقادیر بالای پروتئین می‌تواند باعث رشد مو شود، اما بدنیست بدانید چنین چیزی صحت ندارد. درواقع چیا دارای مقداری بسیار کمی پروتئین است؛ اما می‌توانید از دانه چیا در کنار دیگر مواد غذایی غنی از پروتئین در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنید تا از خواص آنها روی رشد مو بهره‌مند شوید.

استفاده از روغن چیا باعث درخشندگی مو می‌شود

کپسول روغنی و دانه چیا- 724press.com

موهای سالم معمولا نرم و درخشان هستند؛ هرچند که این مسئله ممکن است مقداری بسته به نوع بافت طبیعی موی شما متغیر باشد. اما وقتی مو خشک و آسیب دیده باشد، نور آن تأثیری که باید را روی مو ندارد؛ در نتیجه موهای شما حالتی تیره و نه چندان جذاب پیدا می‌کند. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، برای رسیدن به درخششی طبیعی و سالم، مهم است که از آبرسانی موهای خود به میزان کافی اطمینان حاصل کنید. به جز کمک به درخشندگی مو، هیدراته بودن مو باعث کاهش آسیب‌دیدگی ساقه یا شکنندگی مو هم می‌شود.

روغن دانه چیا به جز محصولات پوستی، در بسیاری از محصولات مراقبتی مو هم به صورت معمول استفاده می‌شود. به دلیل برخورداری از اسیدهای چرب، این روغن می‌تواندبه خوبی به ساقه‌ی مو نفوذ کرده و به رطوبت و حفظ درخشندگی آن کمک کند.

استفاده از روغن چیا می‌تواند باعث بهبود سلامت قلب شود

یک قاشق دانه چیا- 724press.com

روغن دانه چیا سرشار از اسید آلفا لینولئیک یا همان امگا ۳ گیاهی است، ماده‌ای مغذی که بدن شما قادر به تولید آن نیست و حتما باید آن را از طریق منابع غذایی به دست بیاورد. از سوی دیگر این ماده خود به تولید دو چربی امگا ۳ دیگر هم کمک می‌کند: اسید ایکوز اپنتانوئیک (eicosapentaenoic acid) که به اختصار آن را  (EPA) می‌نامیم و دیگری اسید دوکوزا هگزانوئیک (docosahexaenoic acid) که آن را (DHA) هم می‌نامند. این دو ماده هم در حفظ و بهبود سلامت قلب نقشی مؤثر دارند.

از آنجایی که دو روغن محبوب که در تهیه انواع سالاد استفاده می‌شوند (روغن زیتون و روغن گیاهی) هردو دارای مقادیر پایینی امگا ۳ هستند، پس شاید یکی از بهترین گزینه‌های برای جایگزینی آنها با روغنی غنی از امگا ۳، استفاده از روغن دانه چیا باشد. توجه داشته باشید این روغن دارای نقطه دود پایین است؛ بنابراین بهتر است از آن برای پخت و پز استفاده نشود.

درحالی که نتایج برخی از مطالعات انجام شده نشان دادند مصرف دانه چیا ممکن است باعث کاهش میزان کلسترول، کاهش اندازه دور کمر (کاهش چربی شکمی) و پایین آمدن ریسک ابتلا به بیماری قلبی باشد، اما هنوز مدارک مستدلی که نشان دهند روغن چیا هم چنین خواصی دارد، ارائه نشده‌اند. شاید عمده دلیل این مسئله حذف فیبر در طول فرآیند روغن گیری است؛ چرا که مصرف فیبر تأثیرات زیادی روی مدیریت وزن و بهبود سلامت قلب دارد.

نکته بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که روغن دانه چیا منبع غنی از کالری است که می‌تواند ناخواسته باعث افزایش وزن شود. پس مهم است که در مصرف آن جانب تعادل را نگه دارید. بنابراین در کنار مصرف روغن چیا می‌توانید از دیگر منابع امگا ۳ هم کمک بگیرید تا ضمن حفظ تناسب اندام، از سلامت قلب خود هم پشتیبانی کنید.

کمک به حفظ سلامت مغز

تأثیرات مثبت دانه چیا- 724press.com

مطالعات متعدد انجام شده نشان دادند همه اشکال امگا ۳ یعنی اسید آلفا لینولئیک، اسید دوکوزا هگزانوئیک و اسید ایکوز اپنتانوئیک می‌توانند تأثیرات مثبت و محافظت کننده‌ای روی مغز و عملکردهای عصبی داشته باشند. این امر می‌تواند باعث کاهش ریسک بروز مشکلاتی همچون سکته، آلزایمر، افسردگی و سایر اختلالات عصبی در انسان شود.

اگرچه هنوز هیچ مطالعه‌ای به صورت مستقیم رو تأثیر روغن دانه چیا روی بهبود سلامت مغز انجام نشده است و هنوز برای تأیید این مسئله نیازمند تحقیقات بیشتری هستیم، اما از آنجایی که این روغن حاوی انواع مختلف امگا ۳ است، ممکن است تأثیراتی مشابه روی حفظ سلامت مغز انسان داشته باشد.

کاهش التهاب در بدن و بهبود دردهای مفصلی

کپسول روغن امگا 3- 724press.com

فعالیت‌هایی همچون دوچرخه سواری، شنا یا حتی یک راهپیمایی ساده روی مفاصل شما فشار وارد می‌کند، امری که ممکن است به درد مفاصل یا ایجاد التهاب منجر شود. دراین میان خوردن مواد غذایی غنی از امگا ۶ بدون استفاده از مکمل امگا ۳ ممکن است حتی این التهاب را بدتر کند. شاید همین مسئله باعث می‌شود مصرف مکمل‌های غذایی با کیفیتی که در آنها نسبت امگا ۳ به امگا ۶ به درستی رعایت شده باشد را پراهمیت‌تر جلوه می‌دهد.

اما مادر طبیعت همچون همیشه نیاز ما را به بهترین شکل ممکن برطرف کرده و هدیه‌ای طبیعی و ارزشمند به ما داده است. روغن دانه چیا دقیقا همان چیزی است که به آن نیاز داریم. کافی است شروع به مصرف آن در برنامه غذایی روزانه خود کنید تا به تغییر سطح انرژی و بهبود سلامت مفاصل خود پی ببرید.

سخن پایانی

روغن دانه چیا از دانه آن استخراج می‌شود، این روغن سرشار از انواع مختلف چربی‌های مغذی همچون امگا ۳ و امگا ۶ است که هردو تأثیراتی ارزشمند روی بهبود سلامت انسان دارند. وجود این میزان چربی باعث حفظ رطوبت، کاهش التهابات پوستی و جلوگیری از خشکی پوست و مو و در یک کلام باعث بهبود سلامت پوست و مو می‌شود. البته برای گرفتن بهترین نتیجه بهتر است حتما از محصولات مراقبت پوست و مو حاوی روغن دانه چیا استفاده کنید.

مطلب مرتبط: مواد غذایی غنی از امگا ۶ کدامند؟

از سوی دیگر وجود امگا ۳ با بهبود سلامت قلب و مغز هم درارتباط است و براساس پاره‌ای از مطالعات انجام شده به نظر می‌رسد مصرف دانه چیا یا حتی روغن آن برای سلامت این دو عضو حیاتی مفید هم باشد. درنهایت اگر قصد اضافه کردن روغن چیا به برنامه غذایی روزانه خود را دارید، حتما در مصرف آن دقت کنید. روغن چیا منبعی غنی از کالری است و مصرف بیش از اندازه آن ممکن است باعث ایجاد مشکل اضافه وزن شود.

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از مرور آن و همراهی با ما لذت برده باشید. آیا با دانه چیا، روغن آن و خواص ارزشمندش آشنایی داشتید؟ شما ترجیح می‌دهید مواد مغذی را چگونه به بدن خود برسانید؟ فراموش نکنید تجربیات و دیدگاه‌های خود را ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.