کسی نیست که رویای داشتن موهای بلند، پرپشت و سالم را نداشته ‌باشد.  موی سالم  مشخصاتی همچون محکمی، ابریشمی و نرم بودن را دارا است. موی پرپشت، موی فریبنده‌ی درخشاني است که  باعث می‌شود مرتب و آراسته بنظر بیایید و  بیشتر افراد تلاش مي‌كنند تا چنین موهایی داشته ‌باشند.

«آیا موهای ابریشمی بلندی می‌خواهید؟» جمله‌ای است كه اغلب برای اهداف تبلیغاتی در آگهی‌های تجاری برای محصولات مو و مراقبت از مو بطور اغراق‌آمیزي بيان مي‌شود. با این حال مي‌توان گفت موی رویایی شما هنوز هم در زندگی واقعی دست يافتني ‌است. در اين مطلب اشاره‌اي به برخی از روش‌های ثابت و موثر برای حفظ موهای سالم خواهيم‌كرد.

۱. پیراستن و اصلاح‌کردن مو

موهای خود را به طور منظم توسط یک آرایشگر حرفه‌ای یا متخصص مد، اصلاح و پیرایش کنید. مدت زمان توصیه ‌شده برای اصلاح موهای کوتاه باید بین ۴ تا ۸ هفته و براي موهای معمولی و بلند بین ۶  تا ۱۲ هفته باشد. اگر رفتن به آرایشگاه جزو اولویت‌های شما نیست، با کمی تمرین آن را در خانه انجام دهید. تمام چیزی که براي اصلاح نیاز دارید، یک قیچی است!

مرتب کردن مو به رشد بهتر آن کمک می‌کند. ممکن است اين نظريه غیر عملی بنظر بیاید ولی کاملا درست است. پیرایش منظم به حذف موهای آسیب دیده و موخوره کمک می‌كند و باعث رشد بیشتر مو از ریشه می‌شود. پیرایش قسمت‌های انتهایی مو باعث نرم‌تر شدن و انعطاف‌پذیرتر شدن مو می‌شود و  در نتیجه از شکنندگی مو جلوگیری می‌کند.

۲. شستشو با شامپو و استفاده از نرم‌کننده

 حتما برای تمیز نگه‌داشتن پوست سر خود از شامپو استفاده کنید. در زمان شستشوی مو با شامپو، حتما به پوست سر خود بیشتر توجه داشته ‌باشید. همچنین با توجه به بلندی موی خود میزان استفاده از شامپو را تنظيم کنید. استفاده‌ی بیش از حد از شامپو  باعث خشکی مو یا از بین رفتن چربی ضروری مو که مسئول حفظ رطوبت و درخشندگی مو است، می‌شود. ميزان نیاز مو به شستشو، به بافت و جنس مو بر‌می‌گردد. اما به طور معمول برای هر فرد شستشو‌ی مو با شامپو، یک تا دو بار در هفته مناسب است. پس از شستشو با شامپو با استفاده از یک نرم‌کننده‌ با کیفیت بالا، رطوبت از دست رفته را به مو بازگردانيد. قبل از استفاده از نرم‌کننده، موهای خود را با حوله خشک کنید و توجه داشته‌ باشيد كه نرم‌کننده را فقط به نوک موهای خود بزنيد و از زدن آن به ریشه‌ی مو خودداري‌كنيد.

۳. رژیم غذایی مناسب

این روش احتمالا موثرترین و مهم‌ترین روش برای سالم نگه‌داشتن مو است. ویتامین‌ها، پروتئین و آهن موجود در مواد غذایی مشخص، برای رشد مو بسیار ضروری هستند. سلول‌های مو برای رشد به این مواد مغذی نیاز دارند. همچنین اين مواد به درخشندگی طبیعی مو كمك شاياني خواهند كرد. پیشنهاد می‌کنیم موادغذایی حاوی آهن غنی ‌شده مانند ماهی، لوبیا، سویا و سبزیجات را در برنامه‌ی غذایی روزانه خود بگنجانيد. همچنین باید منابع غنی از پروتئین، مانند شیر، نخود و عدس را نیز مصرف کنید. آب فراوان بنوشید، این کار باعث می‌شود پوست، ناخن و البته موهای سالم‌تری داشته‌باشید.

۴. استفاده از روغن برای مو

این روش یک روش معمول برای افزايش رشد موها و روشی کاملا سنتی برای حصول اطمینان از داشتن موهای سالم است. اين روش به واسطه‌ی تنظیم کردن مقدار چربی تولید شده توسط غدد چربی در پوست سر، باعث حفظ رطوبت پوست و مو می‌شود. سعی کنید به طور منظم از روغن نارگیل، بادام و یا کمی روغن زیتون برای پوست سر و موهای خود استفاده کنید. اگر موهای شما نازک یا صاف هستند از روغن‌های ضروری مانند روغن نارگیل قبل از استفاده از شامپو به موهای خود بزنید يا اگر موهای وز کرده و خشک دارید زما نيكه مویتان خیس است، برای حفظ رطوبت، روغن را به موهاي خود بماليد. از آنجا که مو تمايل بسياري به خشک و شکننده شدن را دارد، روغن ماليدن به حفظ رطوبت مو و محافظت از شکنندگی کمک می‌کند.

۵. شانه زدن مو با دقت فراوان

موها  نیاز به رسیدگی با دقت زیاد دارند. از یک برس با دندانه‌های درشت برای شانه کردن موهای خود استفاده کنید. موهای خیس، كه در مقایسه با موهای خشک  بسیار ضعیف‌تر  هستند، باید به آرامی شانه کرد. هنگام شانه زدن مو از کشیدن  بیش از حد آن بپرهيزيد، چون این‌کار باعث شکستگی حین شانه زدن مي‌شود. موی خود را روزانه و ترجیحا دو بار در روز و از پایین به بالا شانه کنید.