لاغر شدن و رهایی از چاقی معضلی است که خیلی از افراد به خصوص خانم‌ها درگیر آن هستند. با وجود این که روش‌های لاغری چندان هم پیچیده نیست اما افراد دنبال رو‌های آسان‌تری غیر از ورزش و رژیم‌های غذایی هستند.  یکی از ادعاهای مطرح شده در زمینه‌ی رسیدن به لاغری، مصرف ویتامین است. در این مطلب به بررسی صحت این موضوع خواهیم پرداخت.

کاهش وزن آسان نیست!

اگر کاهش وزن به آسانی تهیه مکمل غذایی بود، مطمئنا همه ما مثل نی باریک و قلمی می‌شدیم!  می­‌توانستیم  روی مبل بنشینیم و در حالی که برنامه تلویزیونی محبوب خود را تماشا مي‌کنیم، مکمل غذایی تمام کارها را انجام ­دهد. در واقع، خوش‌تیپ شدن کار ساده‌ای نیست!

بیایید نظر متخصصین در مورد ویتامین‌ها و رابطه آنها با کاهش وزن را بدانیم.

ادعاهای بزرگ، شواهد کم

زمانی که برای خرید مکمل به داروخانه مي‌روید و نگاهی به قفسه مکمل‌ها می‌اندازید، بر روی بیشتر محصولات عبارت مشتری پسند « مفید برای کاهش وزن» را حتما مشاهده خواهید کرد. به عنوان مثال برخی افراد ادعا می‌کنند که مکمل‌های ویتامین B12، کلسیم، امگا3 و چای سبز باعث کاهش وزن مي‌­‌شوند. تنوع این ادعاها از «سریع تر کردن سوخت وساز بدن» و « تغییر یافتن سریع چربي در بدن» تا « وادار کردن سلول‌ها برای چربی سوزی» متغیر است. هر چند دانشمندان شواهد کمی برای پذیرفتن این ادعاها پیدا کرده‌اند.

ویتامین B12

اینکه شما مکمل ویتامین B12 را به صورت قرص مصرف کنید یا به صورت تزریقی، نباید انتظار داشته ‌باشید که این مکمل سوخت و ساز بدن را افزایش دهد و باعث سوختن چربی شود. با توجه به اطلاعات کلینیک مایوو هیچ گونه مدارك و شواهدي دال بر اینکه این ویتامین منجر به کاهش وزن شود، وجود ندارد.

 بدن برای تقویت عملکرد سیتم عصبی و سلول‌های خونی و همچنین برای ساخت DNA به ویتامین B12 احتیاج دارد. برای دریافت میزان روزانه B12، سازمان مکمل‌های غذایی (ODS)  توصیه می‌کند در رژیم غذایی روزانه، موادغذایی كه حاوی ويتامين B12 هستند را بگنجانيد. به عنوان مثال در وعده صبحانه خود غلات سبوس‌‌دار غنی‌شده، برای نهار ساندویچ ماهی‌تن و برای شام تخم‌مرغ بخورید. جگر گاو و گوشت صدف نیز منبعی سرشار از این ویتامین هستند. اگر فردی هستید که سابقه کم‌خونی دارید یا فقط سبزیجات مصرف می‌كنید یا به تازگی زایمان کرده‌اید، بدن شما به مقدار بیشتری از این ویتامین احتیاج دارد.

ویتامین D

بدن انسان برای جذب کلسیم و استحکام استخوان‌ها به ویتامین‌D نیاز دارد. ولی متخصصین به این موضوع معتقد نیستند که مصرف این مکمل باعث کاهش وزن خواهدشد.

یکی از مقالات منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان مي‌دهد که زنان یائسه‌ای که دچار اضافه وزن هستند با مصرف مقدار کامل از این مکمل، نسبت به زنانی که این مکمل را مصرف نکرده­اند، وزن‌شان بیشتر کاهش یافته‌ است. اما تحقیقات بیشتری برای تعیین درستی این نتایج لازم است و باید تاثیرات این مکمل بر روی سایر افرادی که دچار افزایش وزن هستند نیز مورد آزمایش قرار بگیرد.

تا زمانی‌که به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنیم، بهتر است مقدار ویتامین‌D توصیه شده توسط ODS را با مصرف محصولات لبنی کم‌چرب، آبمیوه‌ها و غلات دریافت کنید. همچنین روغن ماهی‌هايي همچون شاه ماهی، ماهی خال‌مخالی و ماهی‌تن حاوي مقادیری از ویتامینD هستند. از دیگر روش‌ها برای جذب ویتامینD، در معرض نور خورشید قرار گرفتن ‌است تا بدن بتواند این ویتامین را بسازد. برای دریافت نورخورشید، بهتر است پیاد­ه‌روی یا انجام ورزش منظم را در برنامه روزانه خود بگنجانید، اما به یاد داشته‌باشید که قرار گرفتن بیش از حد در معرض نورخورشید عوارضی چون افتاب سوختگی و سرطان پوست را درپی‌خواهد ‌داشت.

اسید­چرب امگا3

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مصرف امگا3 منجر به کاهش وزن می‌شود. اما کلینیک مایوو هشدار می‌دهد که برای نتیجه‌گیری بسیار زود است!

با این‌حال، اسیدهای چرب امگا برای اضافه شدن به برنامه‌غذایی بسیار خوب و مفید هستند. به گفته انجمن قلب آمریکا این اسید چرب، قلب و عروق خونی را از آسیب و بیماری محافظت می‌کند. ماهی سالمون، ماهی خال‌مخالی، شاه ماهی، ماهی قزل‌آلای دریاچه‌ای، ساردین‌ها و ماهی‌های تن منبع غنی از این مواد مغذی هستند. خوردن این نوع ماهی‌ها را دو بار در هفته به عنوان بخشی از برنامه­ی‌غذایی سالم در نظر بگیرید. سعی کنید به جای سرخ کردن ماهی آن را کبابی کنید یا بپزید.

کلسیم

آیا مکمل‌های کلسیم به کاهش وزن کمک می‌کنند؟ بايد بگوييم كه اکثر شواهد و مدارک به پاسخ «خير»  اشاره می‌کنند. برخی از طرفداران این نظریه ادعا می‌کنند که کلسیم موجب کاهش چربی در سلول‌ها می‌شود. برخی دیگر بیان می‌کنند که این مکمل ممکن است به توانایی بدن در جذب چربی از غذاهای مصرفی مداخله کند. اما بر اساس گفته‌های  ODS، بیشتر آزمایش‌های بالینی هیچگونه ارتباطی بین مصرف کلسیم و کاهش وزن را نشان نمی‌دهند.

بدن برای حفظ سلامت استخوان‌ها، عضلات، اعصاب و رگ‌های خونی نیاز به کلسیم است. برای رسیدن به هدف پیشنهادی ODS، غذاهای غنی از کلسیم مانند محصولات لبنی کم‌چرب، سبزیجات برگ سبز تیره و توفو را مصرف کنید. این غذاها گرچه حاوی چربی کمي هستند اما حاوی مواد مغذی بالایی هستند و علاوه ‌بر این، به کاهش وزن شما هم کمک می‌کنند.

چای سبز

اگر چه نوشیدن یک فنجان چای سبز در کنار مطالعه‌ی یک کتاب خوب، برای کاهش وزن بسیار وسوسه‌انگیز است ولی به­ طور قطع پیاده‌روی تند یا دوچرخه‌سواری برای سوزاندن چربی، بهتر و بیشتر جواب خواهد داد.

چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به محافظت از قلب کمک شایانی می‌کنند. اما با توجه به تحقیقاتی که در پایگاه داده‌های سیستماتیک در کاچران صورت گرفته ‌است، به نظر می‌رسد احتمال کاهش وزن با مصرف مکمل‌های چای سبز، کم و داده‌ها از نظر آماری ناکافی باشد.

عاقلانه پول خود را هزینه کنید!

خرج کردن پول برای خرید ویتامین‌ها یا مکمل‌های دیگری که ادعا می‌کنند به کاهش وزن کمک خواهند­کرد، معمولا بیشتر موجودی کیف پول شما را کم می‌کنند تا اندازه دور کمر شما را! به جای خرید این محصولات، در یک باشگاه ورزشی عضو شوید، یک جفت کفش ورزشی جدید برای پیاده‌روی بخرید یا مجموعه‌ای از ابزار باغبانی را تهیه کنید. باغبانی ورزش بسیارخوبی است، مطمئن باشید در حین کاشت نهال، بیرون کشیدن علف‌های هرز و یا حتی هنگام آبیاری سبزیجات مغذی که کاشته‌اید، حتما کالری خواهید­ سوزانید. در وقت نهار از سبزیجات خانگی خود در کنار موادغذایی کم پروتئین و غلات کامل استفاده کنید. بهترین روش برای کاهش وزن می‌تواند انجام ورزش بیشتر، استفاده از موادغذایی کم کالری حاوی موادمغذی غنی باشد.