سرویس اجتماعی

۵ کشوری که عجیب و غریب‌ترین قوانین طلاق را دارند

عجیب و غریب‌ترین قوانین طلاق

با این حال، به طور شگفت‌انگیزی چند کشور وجود دارد که طلاق در ان‌ها همچنان غیرقانونی بوده و از لحاظ فرهنگی به شدت محکوم است. در ادامه به معرفی این کشورهایی خواهیم پرداخت که در آن‌ها طلاق گرفتن با قوانین عجیب و غریبی همراه است:

طلاق در کشورهای دیگر

۱. فیلیپین

به طور کلی، طلاق در فیلیپین غیرقانونی است. البته طبق قانون فیلیپین، برخی از مسلمانان فیلیپین می‌توانند طلاق بگیرند. دیگر شهروندان فیلیپینی هم که با افراد خارجی ازدواج کرده‌اند و در کشور محل اقامت همسر جدا شده‌اند، طلاق آن‌ها قانونی بوده و می‌توانند دوباره ازدواج کنند. اما فیلیپینی‌هایی که همسر خارجی‌شان تابعیت فیلیپین دارد، همچنان در کشور خود متاهل محسوب می‌شوند. با این حال، تمام فیلیپینی‌ها چنین گزینه‌هایی ندارند و برای گرفتن طلاق قانونی باید مسیر طولانی و پر هزینه‌ای را دنبال کنند. طلاق قانونی در فیلیپین تنها در صورتی امکان پذیر است که مواردی چون سوء استفاده‌ی فیزیکی، اعتیاد به مواد مخدر یا الکل، همجنس‌گرایی، خیانت یا ترک همسر اثبات شود. ابطال ازدواج حتی پیچیده‌تر از طلاق است. در این حالت افراد باید، تقلب در ازدواج یا مشکل توانایی ذهنی طرف مقابل را ثابت کنند!

۲. مالت

طلاق در مالت غیرقانونی است. ۹۸ درصد مردم این کشور کاتولیک هستند و از سال ۱۹۶۰، طلاق در این کشور غیرقانونی اعلام شده است. البته در آن زمان، طلاق در کشورهای کاتولیک دیگری نظیر ایتالیا، پرتغال، اسپانیا و ایرلند هم غیرقانونی بود. بنابراین مالت در این زمینه منحصر به فرد محسوب نمی‌شد. تا این که تا سال ۱۹۹۷، حق طلاق در دیگر کشورهای اروپایی آزاد اعلام شد. با این حال مالت هنوز طلاق را قانونی اعلام نکرده است.

در مالت، بر خلاف فیلیپین، طلاق از فرد خارجی حتی اگر دارای تابعیت مالتی باشد، امکان‌پذیر است. در قانون مالت فقط سه دلیل برای جدایی وجود دارد: رابطه‌ی نامشروع، مشکل روانی و خشونت رفتاری که منجر به آسیب رساندن به همسر یا فرزندان شود.

۳. شیلی

شیلی یکی از آخرین کشورهایی است که طلاق را در سال ۲۰۰۵ قانونی اعلام کرد با این حال نفوذ قانون‌گذاران محافظه‌کار کاتولیک، روند طلاق را در این کشور طولانی و دشوار ساخته است. در شیلی هیچ شرطی برای طلاق وجود ندارد و تنها مواردی چون خیانت، سوء استفاده یا ترک همسر می‌تواند باعث طلاق شود. ضمن این که یک دوره‌ی جدایی بین یک تا سه سال برای گرفتن طلاق لازم است.

۴. مصر

با این که مصر در سال ۲۰۰۰ طلاق را قانونی اعلام کرد، اما زنان مصری همچنان از حمایت قانونی برابر و مناسب برخوردار نیستند. قبل از قوانین جدید، زنان مصری فقط در صورت اثبات سوء استفاده‌های جسمی و روحی همسر خود می‌توانستند اقدام به طلاق کنند.

اکنون زنان مصری می‌توانند بدون اثبات این موارد اقدام به طلاق کنند اما باید از تمام حقوق مالی و دارایی خود بگذرند و تمام هزینه‌هایی که شوهر برای ازدواج متقبل شده است را بازپرداخت کنند. زنان مصری برای جلب حمایت قانون نیاز به اثبات این دارند که همسرشان به ان‌ها آسیب فیزیکی رسانده است و برای اثبات این ادعا هم نیاز به شاهد عینی دارند! این در حالی است که مردان مصری در خصوص طلاق، حق بدون قید و شرط دارند و حتی برای طلاق دادن همسر خود نیازی به مراجعه به دادگاه هم ندارند!

۵. ژاپن

اکثر طلاق‌ها در ژاپن نسبتا ساده هستند. زوج‌ها کافی است صفحه‌ای را امضا کرده و مهر بزنند و بدون مراجعه به دادگاه می‌توانند طلاق بگیرند. با این حال، هیچ گونه توافقی برای نگهداری از کودکان در قوانین ژاپن وجود ندارد. اغلب کودکان، پس از طلاق هر از گاهی به دیدار پدر یا مادر خود می‌روند.

یکی دیگر از جنبه‌های عجیب و غریب قانون خانواده در ژاپن این است که زنان باید شش ماه صبر کنند تا پس از طلاق بتوانند ازدواج کنند. اگرچه مردان چنین محدودیت‌هایی ندارند. از طرفی، زنان ژاپنی برای تغییر نام خانوادگی خود که از همسرشان گرفته‌اند، باید روندهای قانونی پیچیده‌ای را دنبال کنند.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید