وقتی وارد یک طبیعت وحشی می‌شوید، همیشه احتمال رویارویی با یک گیاه سمی وجود خواهد داشت. هر چند بزرگسالان احتمالا بی‌تفاوت از کنار آن‌ها عبور کنند، اما کنجکاوی کودکان در این خصوص می‌تواند خطرآفرین باشد. در این مطلب، ۷۲۴ پرس به نقل از برایت سایت، گیاهان خطرناکی را معرفی می‌کند که نه تنها در طبیعت وحشی بلکه در داخل باغچه‌ی شما هم می‌توانند رشد کنند. پس گوش به زنگ باش باشید!

۱۱. آلاله‌ی خزنده Buttercups

محل رویش گیاه: مناطق معتدل نیم‌کره‌ی شمالی. این گیاه در باتلاق‌ها و مناطق مرطوب رشد پیدا می‌کند.

گونه‌های متعددی از آلاله‌ی خزنده وجود دارد و بسیاری از آن‌ها سمی هستند.

علت خطرناک بودن: این گیاه حاوی شیره‌ی گزنده است که می‌تواند باعث ایجاد تاول بر روی پوست شود. تماس گیاه با غشاهای مخاطی، مشکلاتی چون سرفه و گرفتگی حنجره را به وجود می‌آورد. چنانچه شیره‌ی سوزناک گیاه با چشم برخورد کند، می‌تواند باعث بروز کوری ناگهانی شود.

۱۰. شوکران آبی Cowbane

محل رویش گیاه: اروپا، آسیا و آمریکای شمالی. این گیاه در مکان‌های مرطوب مانند باتلاق‌ها و لبه‌ی رودخانه‌ها رشد پیدا می‌کند.

شوکران آبی بویی شبیه به بوی هویج دارد. با این حال فریب این تشابه را نخورید چرا که شوکران آبی یکی از سمی‌ترین گیاهان موجود در کره‌ی زمین است. تشخیص این گیاه از نوع گونه‌های بی خطر آن، کار راحتی نیست. برای این که از آسیب این گیاه در امان بمانید، از لمس گیاهانی شبیه به شوکران آبی در مناطق مرطوب جلوگیری کنید.

علت خطرناک بودن: این گیاه می‌تواند باعث تهوع، تشنج و افسردگی بیماران قلبی شود. ضمن این که امکان وقوع مرگ را هم می‌توان جزو خطرات آن به حساب آورد. ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم از ریشه‌ی این گیاه می‌تواند باعث کشتن یک گاو شود!

۹. آقطی Elder

محل رویش گیاه: مناطق مرطوب نیم‌کره‌ی شمالی و استرالیا

رایج‌ترین نوع این گیاه ابعاد بزرگی داشته و سیاه رنگ است. تمام قسمت‌های گیاه آقطی سمی محسوب می‌شود. چنانچه حتی دست شما با این گیاه برخورد کرد، بهتر است که دست‌های خود را بشویید. با این حال، ساقه‌های سیاه و پخته شده‌ی این گیاه کاملا بی خطر بوده و می‌توانید از ان‌ها برای تهیه‌ی نوشیدنی و کیک استفاده کنید.

علت خطرناک بودن: آقطی می‌تواند باعث ضعف، سردرد، درد شکمی و گاهی اوقات تشنج شود. ضمن این که می‌تواند باعث وقوع نارسایی قلبی و تنفسی هم بشود.

۸. خرزهره Oleander

محل رویش گیاه: در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری. در سراسر جهان از این گیاه برای تزئین اتاق نشیمن استفاده می‌شود.

خرزهره، واقعا یک گیاه خائن است که در کنار سمی ‌بودنش، با عطر گل‌های صورتی و سفیدش، افراد را جذب خود می‌کند.

علت خطرناک بودن: گیاه خرزهره حاوی کاردیاک گلیکوزید است که می‌تواند ضربان قلب شما را تغییر داده و باعث تهوع، سردرد، ضعف و حتی مرگ شود. بنا بر روایت افسانه‌ها، یک بار سربازان ناپلئون از شاخه‌های این گیاه به عنوان هیزم استفاده کردند تا بر روی آن گوشت کباب کنند. صبح روز بعد، هیچ کدام از آن‌ها از خواب بیدار نشدند!

۷. تاج‌الملوک یا گرگ کش Aconite

محل رویش گیاه: اروپا، آسیا و آمریکای شمالی. با توجه به رنگ‌های زیبای بنفش، آبی و زرد، این گیاه را برای مقاصد تزئینی پرورش می‌دهند. تاج‌الملوگ بلند بوده و ظاهر چشم‌گیری دارد.

در دوران باستان، از این گیاه برای زهرآگین کردن تیرها استفاده می‌شد. حتی زنبورها هم در اثر گرده‌افشانی این گیاه می‌توانند مسموم شوند.

علت خطرناک بودن: تاج‌الملوک بسیار سمی است. این گیاه می‌تواند باعث بروز آریتمی قلبی، بی‌حسی، تاری دید و حتی مرگ شود.

۶. تاتوره Jimsonweed

محل رویش گیاه: مناطق شمالی و مرکزی آمریکا، اروپا و جنوب روسیه.

تعجبی ندارد که تاتوره شبیه سیب‌زمینی یا گوجه‌فرنگی است. چرا که از خانواده‌ی آن‌ها محسوب می‌شود. این گیاه دارای میوه‌های کپسولی شکل است که حاوی دانه‌های سیاه داخل خود هستند. گل‌های سفید این گیاه بوی بدی می‌دهند!

علت خطرناک بودن: تاتوره شامل ترکیب آلکالوئیدها است که باعث تپش قلب، گیجی و هذیان می‌شود. در موارد شدید، تاتوره ممکن است به مرگ یا عفونت منجر شود. کاهنان قدیم از این گیاه در مراسم مذهبی خود استفاده می‌کردند.

۵. هوگ وید Hogweed

محل رویش گیاه: مناطق معتدل اوراسیا. گونه‌ای از این گیاه هم در ایالات متحده رشد می‌کند.

هوگ وید یک گیاه غول پیکر و جالب توجه است. با این حال باید مراقب باشید که کنار آن از خود عکس نگیرید!

علت خطرناک بودن: بعضی از گونه‌های این گیاه حاوی فورانوکومارین‌ها هستند که باعث ایجاد تاول‌های دردناک در زیر نور آفتاب می‌شوند. چنانچه دست شما با این گیاه برخورد پیدا کرد، آن را شسته و به مدت دو روز، از پوست دست‌تان در برابر نور خورشید محافظت کنید.

۴. فربیون Spurge

محل رویش گیاه: همه جا. این گیاه در همه‌ی نقاط جهان، حتی منازل ما هم رویش پیدا می‌کند.

تعداد زیادی از گونه‌های این گیاه به دسته‌ی افوربیا تعلق دارند. آن‌ها اغلب با هم دیگر تفاوت‌های زیادی دارند: برخی از آنها مانند کاکتوس و برخی شکل گل مانند دارند. به کودکان خود آموزش دهید که هیچ گاه گیاهان ناشناخته را لمس نکنند حتی اگر آن گیاهان در داخل گلدان‌های شما رشد کنند.

علت خطرناک بودن: شیره‌ی برگ‌های این گیاه می‌تواند باعث تب و ورم شود.

۳. ریواس Rhubarb

محل رویش گیاه: اروپا، روسیه و ایالات متحده آمریکا

در بسیاری از کشورها (از جمله ایران!) برای تهیه‌ی سالاد و سس‌ها از گیاه ریواس استفاده می‌شود. حتی بعضی‌ها دوست دارند که ساقه‌های ترش مزه‌ی ریواس به صورت خام بخورند.

علت خطرناک بودن: همه‌ی افراد نمی‌دانند که برگ و ریشه‌ی گیاه ریواس به علت داشتن مقادیر زیاد ترکیب اگزالیک اسید خطرناک است. این مقدار بالای اسید می‌تواند باعث بروز سوزش در چشم و گلو شود. ضمن این خطر ابتلا به سنگ کلیه، تهوع و اسهال را هم به دنبال دارد.

۲. بلادونا Belladonna

محل رویش گیاه: شمال آفریقا، اروپا، جنوب روسیه، آسیای صغیر و بخش‌هایی از آمریکای شمالی

بلادونا شبیه بوته‌ای از شاتوت و گل‌های صورتی رنگ است. این گیاه شامل آتروپین (نوعی آلکالوئید) است که می‌تواند باعث تنگی مردمک چشم شود. در قرون وسطی، از این گیاه برای جذاب‌تر کردن چشم‌ها استفاده می‌کردند. امروزه، از موادی  شبیه به این ماده در فرآیند عمل جراحی چشم استفاده می‌شود.

علت خطرناک بودن: بلادونا می‌تواند باعث مسمویت خفیف، تپش قلب، خشکی و سوزش دهان شود. مسمومیت شدید حاصل از این گیاه در مواردی می‌تواند به مرگ هم منجر شود.

۱. کرچک Castor Bean

محل رویش گیاه: در مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیری و معتدل. به دلیل ظاهر غیر معمول کرچک، آن را به عنوان گیاه تزئینی پرورش می‌دهند.

با توجه به این که کرچک گیاهی سمی معرفی شده است، پس جای تعجب دارد که از روغن کرچک به وفور استفاده می‌شود. در حالی که نیازی به نگرانی نیست. عملیات حرارتی در تهیه‌ی روغن کرچک، سموم موجود در این گیاه را از بین می‌برد.

علت خطرناک بودن: احتمالا کرچک خطرناک‌ترین گیاه موجود است! کرچک حاوی ترکیبات بسیار سمی ریسین و ریشین است. دانه‌های این گیاه کشنده بوده و تنها خوردن ۴ تا ۷ دانه‌ی کرچک می‌تواند افراد را به کام مرگ بفرستد! از آنجا که ریسین باعث از بین بردن بافت‌های بدن می‌شود، دوزهای پایین‌تر آن می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سلامت بدن وارد کند.

ونوس مگس خوار Venus flytrap

ونوس مگس خوار گیاهی نیست که بتواند به راحتی شما را بکشد. با این حال ظاهر عجیب آن می‌تواند سوژه‌ی فیلم‌های ترسناک باشد! مگر نه؟