شنا در حین این که ورزش مفرح و لذت‌بخشی محسوب می‌شود، اما یادگیری آن برای همه ساده نیست. حتی خیلی از افراد حرکات شنا را اشتباه یاد می‌گیرند و همین امر باعث می‌شود که بهره‌ی کافی از این ورزش مفید نبرند. در این مطلب به بیان اشتباهات رایج  افراد در خصوص شنا خواهیم پرداخت.

برای تناسب اندام، شاید شنا کردن اولین انتخابی نباشد که به ذهن شما می‌آید اما گزینه‌ی مفیدی است. شنا کردن نه تنها باعث می‌شود که در هر ساعت ۴۰۰ کالری مصرف کنید بلکه متابولیسم بدن را بدون فشار آوردن به مفاصل و تعرق بیش از حد افزایش می‌دهد. با این حال، برای این که از مزایای شنا بهره ببرید، باید حرکات آن را درست انجام دهید. چنانچه یک شناگر کاملا مبتدی هستید و می‌خواهید که مهارت شنای خود را بهبود بدهید، در این مطلب راهکارهایی به شما پیشنهاد می‌کنیم. به این منظور اشتباهاتی را که شناگران مبتدی در هنگام انجام حرکات شنا انجام می‌دهند را بازگو می‌کنیم:

اشتباه ۱: نفس خود را نگه می‌دارید

در ابتدای یادگیری شنا، به بسیاری از ما آموزش داده می‌شود که قبل از فرو رفتن در آب، یک نفس عمیق بکشیم و آن را نگه داریم. در صورتی که با این کار اکسیژن مورد نیاز را هدر داده‌ایم! این طور به ماجرا نگاه کنید: چنانچه بخواهید ۵ کیلومتر بدوید آیا نفس خود را حبس می‌کنید؟ معلوم است که نه. چون با این کار عضلات شما اکسیژن مورد نیاز را از بین می‌برند.

چگونه این اشتباه را انجام ندهیم؟ ابتدا در زمین خشک امتحان کنید. یک نفس عمیق از دهان خود بکشید و به آرامی آن را از طریق بینی بیرون بدهید. بیرون دادن آهسته‌ی نفس از بینی باعث می‌شود که تنفس خود را بهتر حفظ کنید. گام بعدی تنفس داخل آب است. پس از این که نفس گرفتید، سر خود را داخل آب فرو برده و به آرامی نفس خود را از بینی بیرون بدهید. سپس صورت خود را از سطح آب بیرون آورده و دوباره این حرکت را انجام دهید.

اشتباه ۲: برای نفس گرفتن سر خود را از آب بیرون می‌آورید

البته چنین حرکتی اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. ممکن است بگویید اگر سر خود را از آب بیرون نیاورید پس چطور نفس بکشید؟ اجازه دهید این مسئله را شفاف‌تر کنیم. سر باید داخل آب باقی بماند و تنها صورت بیرون بیاید. اگر هر بار برای نفس گرفتن سر خود را از آب بیرون بیاورید، تعادل بدن‌تان را در داخل آب از دست می‌دهید. در این حالت، مفصل ران شما پایین‌تر از حالت صحیح قرار می‌گیرد و به جای این که مستقیم داخل آب شنا کنید، حرکت شما زیگزاگ می‌شود.

چگونه این اشتباه را انجام ندهیم؟ توجه کنید که سر شما حتما داخل آب باشد و چانه به سمت گردن قرار بگیرد. هنگام نفس گرفتن از هر سمت، بازوی همان طرف را خارج از آب نگه دارید.

اشتباه ۳: به ران‌های خود حالت افتادگی می‌دهید

انجام این حرکت باعث می‌شود که بیشتر در آب فرو روید. فرو روفتن بیشتر در آب باعث مقاومت بیشتر و در نتیجه ضعیف‌تر شدن شما خواهد شد. از این رو سعی کنید به اندازه‌ی کافی خود را روی آب نگه دارید. اغلب مبتدیان به طور پیش‌فرض حرکاتی انجام می‌دهند که پاهای آن‌ها را پاین‌تر از  سطح آب می‌آورد و همین امر جابه جایی بدن را در اب سخت می‌کند.

چگونه این اشتباه را انجام ندهیم؟ یک اسنورکل شنا بخرید. استفاده از اسنورکل اجازه می‌دهد تا برای نفس کشیدن مجبور نباشید به طرفین تمرکز کنید. در عوض می‌توانید روی حرکت بازوهای خود برای به عقب راندن آب تمرکز کنید و از آنجا که نرخ تنفس شما ثابت است، باسن و عضلات ران شما بالا نگه داشته می‌شوند. از این روش چند بار در هفته استفاده کنید تا فرم درست قرار گرفتن در آب را بیاموزید.

اشتباه ۴: عضلات ران خود را صاف نگه می‌دارید

از دیگر مشکلات مرسوم بین شناگران، نچرخاندن ران‌ها است. بسیاری از شناگران، بیشتر بر بالاتنه یا پاهای خود برای حرکت در آب تکیه می‌کنند. در حالی که حداکثر قدرت شما از عضلات ران تامین می‌شود. چرا که ران‌ها می‌توانند بالاتنه و پایین تنه‌ی شما را کنترل کنند. بنابراین استفاده نکردن از ران‌ها باعث می‌شود که سرعت شنای شما کاهش پیدا کند.

چگونه این اشتباه را انجام ندهیم؟ تصور کنید از عضلات اصلی خود برای چرخش تنه استفاده کرده تا حرکت شما در آب سریع‌تر شود.

اشتباه ۵: انگشتان پا را در حالت پوینت (رو به پایین) قرار می‌دهید

این حرکت یک اشتباه رایج بین شناگران مبتدی به خصوص در بین کودکان است. در حالی که حالت انگشتان نقش مهمی در سرعت و جهت شنای شما تعیین می‌کند. زمانی که انگشتان شما در حالت پوینت قرار دارند، نمی‌توانید به راحتی با پا ضربه بزنید چرا که مچ پا گرفته شده است. در حالی که بدن شناگران باید در آب شل و و رها باشد و انعطاف‌پذیری پاشنه‌ها به انجام حرکات سریع آن‌ها کمک خواهد کرد.

چگونه این اشتباه را انجام ندهیم؟ سعی کنید با تمرین کردن به انعطاف انگشتان خود کمک کنید. به طوری که فرض کنید می‌خواهید یک سکه را با انگشتان خود از روی زمین بردارید. چنین حرکاتی مچ پای شما را شل کرده و اجازه می‌دهد که پا در مسیر درستش حرکت کند.

اشتباه ۶: بیش از حد به بالاتنه‌ی خود تکیه می‌کنید

به خاطر داشته باشید که در شنا از تمام عضلات بدن شما استفاده می‌شود. در صورتی اکثر مردم به اشتباه فکر می‌کنند که شنا فقط به تقویت عضلات فوقانی بدن کمک می‌کند. اما وقتی تنها بر روی شانه‌ها و بازوها تکیه می‌کنید، نه تنها عضلات شما زودتر از زمان موعد خسته می‌شوند، بلکه باعث می‌شود که حرکات را هم به درستی انجام ندهید.

چگونه این اشتباه را انجام ندهیم؟ سعی کنید بین مرکز بدن، بالاتنه و پایین تنه نوعی تعادل برقرار کنید. به این ترتیب از بازوهای خود برای عقب راندن آب، از مرکز بدن خود برای حرکات چرخشی و از پاهای خود برای ضربه‌های رو به جلو استفاده کنید.

اشتباه ۷: حرکت کرال خود را کامل نمی‌کنید

متاسفانه بسیاری از افراد، قبل از اتمام حرکت کرال خود دستان خود را از آب بیرون می‌آورند سریع‌تر کرال جدید را شروع کنند. این کار بر خلاف عقل سلیم است! با کوتاه‌تر کردن حرکت خود، بازدهی خود را کاهش داده‌اید.

چگونه این اشتباه را انجام ندهیم؟ بسیار ساده! همان طور که کار خود را شروع کرده‌اید، آن را به پایان برسانید. هنگامی که در حال شنا کردن هستید، از ساعد خود به عنوان پارو برای عقب راندن آب استفاده کنید تا بتوانید حرکت رو به جلو داشته باشید. هنگامی که دست خود را داخل آب فرو می‌برید، بازوی خود را بالا نگه داشته و ساعد خود را در داخل آب حرکت دهید. به این حرکت ادامه دهید تا دست شما به قسمت ران رسیده و انرژی شما بازیابی شود.

اشتباه ۸: تمرین شنای شما طولانی، اما با سرعت کم است

البته طبیعی است که یک شناگر مبتدی حرکات کند و پایدار داشته باشد. اما مشکل زمانی جدی می‌شود که به منطقه‌ی امن خود انس می‌گیرید و از رفتن به فضاهای عمیق‌تر جلوگیری می‌کنید.

چگونه این اشتباه را انجام ندهیم؟ به روند تمرینات شنای خود سرعت بدهید. فراموش نکنید که شنای کوتاه و سریع از شنای طولانی و آهسته بهتر است.