هنگام سفر به یک کشور خارجی، بررسی ایمنی جاده‌ها، چیزی نیست که خیلی از ما در موردش فکر کنیم. در حالی که باید این موضوع را مد نظر قرار دهیم. در این مقاله، به معرفی ۱۰ کشوری خواهیم پرداخت که بدترین جاده‌ها و رانندگی‌ها را دارد.

شاید در سفر به یک کشور خارجی، خیال خود را راحت کرده و به این فکر می‌کنید که به جای رانندگی در جاده‌های پر گردنه و بدون گارد ریل، از تاکسی یا اتوبوس استفاده کنید.  یا به این فکر کنید که رانندگی کردن در یک کشور خارجی آن قدرها هم کار سختی نیست.  در حالی که در بعضی از کشورها، عبور کردن از خیابان هم می‌تواند کار خیلی خطرناکی باشد!  

طبق گزارش منتشر شده در موسسه‌ی تحقیقاتی حمل و نقل دانشگاه میشیگان، کشورهایی که بیشترین مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای را دارند، معرفی شده‌اند.

بر اساس داده‌های سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۸، این گزارش میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات بین‌المللی را در مقایسه با دیگر دلایل مرگ و میر، مانند سرطان و بیماری‌های قلبی مقایسه می‌کند.

نتایج این مطالعه نشان داده است که مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای در بعضی کشورها بیشترین سهم را نسبت به سایر عوامل دارد.

به گزارش ۷۲۴ پرس و به نقل از فاکس نیوز، میانگین مرگ و میر ناشی از تصادفات در سراسر جهان، به ازای هر ۱۰۰،۰۰۰ نفر تنها ۱۸ نفر است. اما در برخی کشورها این تعداد دو برابر گزارش شده است. در این میان، ایالات متحده جزو کشورهای میانی است که آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات آن ۱۴ مورد به ازای هر ۱۰۰،۰۰۰ نفر است.

در ادامه، کمربندهای ایمنی خود را محکم بسته و به فهرست ۱۰ کشوری که مرگبارترین رانندگی‌های دنیا را دارند، نگاهی می‌اندازیم.

۱. نامیبیا

۴۵ مرگ به ازای ۱۰۰،۰۰۰ نفر در سال

نامیبیا در جهان بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی را دارد و از هر ۱۰۰،۰۰۰ نفر شهروند این کشور، ۴۵ نفر بر اثر تصادف کشته می‌شوند. جادها‌ای این کشور، به خصوص برای مسافرانی که با شرایط و چشم‌اندازهای این جاده‌ها آشنایی ندارند، بسیار خطرناک هستند.

۲. تایلند

۴۴ مرگ به ازای ۱۰۰،۰۰۰ نفر در سال

رانندگی در تایلند چالش برانگیز بوده و خطرناک است. این کشور حجم زیادی از ترافیک در شهرها را دارد و جاده‌های آن به خوبی، نگهداری و علامت گذاری نشده‌اند. بنا به گزارش InterNations، به عنوان یک انجمن بین‌المللی آنلاین، افرادی که در تایلند کار یا زندگی می‌کنند، در رانندگی ممکن است که حال‌شان به هم بخورد.

۳. ایران

۳۸ مرگ به ازای ۱۰۰،۰۰۰ نفر در سال

وزارت امور خارجه‌ی آمریکا، گردشگران را ترغیب می‌کند تا بی‌خیال رانندگی در ایران شوند! چرا که رانندگی ایرانی‌ها واقعا خطرناک است. در این میان آژانس‌های گردشگری به توریست‌هایی که به ایران سفر می‌کنند و قصد رانندگی در این کشور را دارند، توصبه می‌کنند که هنگام رانندگی در عرض جاده‌ها مراقب باشند. چرا که رانندگان ایرانی تمایل دارند تا از هر فضای خالی برای وارد شدن استفاده کنند!

۴. سودان

۳۶ مرگ به ازای ۱۰۰،۰۰۰ نفر در سال

وزارت امور خارجه‌ی استرالیا پیشنهادات متعددی در خصوص رانندگی در سودان دارد. چرا که جاده‌های این کشور به علت ضعف استانداردها و حضور لوازم نقلیه‌ی بی کیفیت، طوفان‌های گرد و خاک و نبود روشنایی، خطرناک هستند.

۵- سوازیلند

۳۶ مرگ به ازای ۱۰۰،۰۰۰ نفر در سال

وزارت امور خارجه آمریکا به رانندگان خارجی در این کشور توصیه می‌کند که به علت رانندگی بی‌دقت و سرعت بیش از حد رانندگان، نهایت احتیاط را به کار بگیرند. جدا از ترافیک موجود در جاده‌های این کشورها، ایالات متحده در خصوص خطرات جاده‌ای دیگر نظیر روشنایی ضعیف، عدم پیروی رانندگان از علایم ترافیکی، حضور عابران در خیابان، تردد حیوانات در جاده‌ها، حرکت کند بعضی وسایل نقلیه، وجود کامیون‌های بزرگ حمل بار، رانندگان مست، رانندگانی که پشت فرمان پیام متنی ارسال می‌کنند یا مشغول صحبت با تلفن همراه هستند، جاده‌های نامناسب، آب و هوای بد و توقف غیرقانونی دیگر وسایل، هشدار داده است.

۶- ونزوئلا

۳۵ مرگ به ازای ۱۰۰،۰۰۰ نفر در سال

وزارت امورد خارجه‌ی آمریکا به رانندگان خارجی یادآوری می‌کند که «رانندگی دفاعی در این کشور، نوعی ضرورت است.» جدا از تمام خطرات جاده‌ای که این رانندگان را تهدید می‌کند، امکان سرقت خودروی آن‌ها هم وجود دارد. جرم و جنایت در ونزوئلا روند رو به افزایشی را طی می‌کند. به طوری که وزارت امور خارجه به رانندگان هشدار می‌دهد که در برابر سارقین مقاومت نکنید چرا که اغلب آن‌ها مسلح هستند.

۷. کنگو

۳۴ مرگ به ازای ۱۰۰،۰۰۰ نفر در سال

وزارت امور خارجه و تجارت استرالیا، کنگو را کشور مخصوص رانندگان تهاجی و استانداردهای ضعیف رانندگی معرفی می‌کند. در سراسر این کشور فقط چند پایگاه پلیس راه وجود دارد! البته این پایگاه‌های پلیس به صورت واضح خود را نشان نمی‌دهند تا از حمله‌ی گروه‌های جنایتکار به مسافران جلوگیری کنند.

۸. مالاوی

۳۲ مرگ به ازای ۱۰۰،۰۰۰ نفر در سال

دولت کانادا به شهروندان خود می‌گوید که هنگام رانندگی در مالاوی، شرایط ضعیف جاده‌ای و وسایل نقلیه و کمبود روشنایی خیابان‌ها را در نظر بگیرند. علاوه بر این، در خصوص چاله‌ها، عابران پیاده، حیوانات، وسایل نقلیه‌ی رها شده و خودروهایی که بدون چراغ در شب حرکت می‌کنند، هشدار می‌دهد. علاوه بر این، خطر سارقین مسلح خودروها را نباید دست کم گرفت چرا که به یکی از جرم‌های مرسوم در مالاوی تبدیل شده است.

۹. جمهوری دومینیکن

۳۲ مرگ به ازای ۱۰۰،۰۰۰ نفر در سال

جمهوری دومینیکن هم محل رانندگان وحشتناکی است که در آن به ندرت از قوانین ترافیکی پیروی می‌کنند. سال گذشته، جمهوری دومینیکن به عنوان کشنده‌ترین کشور جهان برای رانندگان وسایل نقلیه شناخته شد.

۱۰. عراق

۳۲ مرگ به ازای ۱۰۰،۰۰۰ نفر در سال

به طور کلی، جاده‌های عراقی خطرناک هستند، اما بزرگراه ۸۰ که در مسیر کویت تا بصره قرار دارد بسیار ترسناک است. در طول اولین جنگ خلیج فارس، زمانی که یک هواپیمای آمریکایی در فوریه سال ۱۹۹۱، کاروانی متشکل از ۲۰۰۰ خودرو، تانک و کامیون عراقی را بمباران کرد، نام این جاده معروف شد.