حرکات پیلاتس شبیه به یوگا است با این تفاوت که پیلاتس بر روی هسته‌ی بدن، شکم، کمر و ران‌ها تمرکز دارد. به همین علت انجام حرکات این رشته، انعطاف‌پذیری، استقامت عضلانی، هماهنگی و تعادل بدن را با احتمال آسیب‌دیدگی بسیار کم‌تری نسبت به سایر ورزش‌ها برای شما به ارمغان می‌آورد. در این مطلب به مرور دیگر فواید و مزایای ورزش پیلاتس خواهیم پرداخت.

حرکات پیلاتس چگونه است؟

  • مت ورزشی خود را باز کنید و آماده‌ی انجام حرکاتی شوید که بدن شما را تقویت می‌کند.
  • معمولا این تمرینات با نظم خاصی، یکی پس از دیگری انجام می‌شود. این حرکات به اسامی «حرکت صد»، «کریس کراس»، «حرکت فیل» و «حرکت قو» نام‌گذاری شده‌است.
  • شاید این حرکات ساده به نظر برسند اما احتیاج به دقت و کنترل زیادی دارند که با تاکید و توجه بر تکنیک‌های آن حاصل می‌شود.
  • شما می‌توانید حرکات پیلاتس را بر روی تشکچه ورزشی، چه در خانه با کمک ویدئو‌های آموزشی و چه در باشگاه با تجهیزات مخصوص همراه با کمک مربی انجام دهید.
  • عموما کلاس‌های پیلاتس بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت به طول می‌انجامد اما شما می‌توانید حرکات کم‌تری را در زمان کم‌تر انجام دهید.
  • با انجام این حرکات، قوی‌تر می‌شوید و عضلاتی زیباتر و منعطف‌تری پیدا خواهید کرد. ضمن این که تندرست‌تر و سالم‌تر خواهید بود.
  • همراه با انجام تمرینات پیلاتس، ورزش‌های هوازی را فراموش نکنید زیرا پیلاتس ورزشی هوازی محسوب نمی‌شود.

سطح سختی: متوسط

پیلاتس نیاز به کار زیاد دارد، اما از آن دسته حرکاتی نیست که همیشه باعث تعریق شود. شاکله‌ی آن تمرکز و تنفس است و در هنگام انجام آن، تاثیراتش را بر عضلات خود به خوبی احساس خواهید کرد.

اهداف ورزش پیلاتس

تمرکز پیلاتس بر روی هسته‌ی بدن است ولی با این حال می‌توانید، اثر آن را بر روی بازو‌ها و پاهای خود احساس کنید.

نوع ورزش پیلاتس

انعطاف‌پذیری: بله، ورزش‌های پیلاتس باعث تقویت انعطاف‌پذیری بدن و پویایی مفاصل می‌شود.

هوازی: خیر، پیلاتس ورزش هوازی نیست.

قدرت: بله، این ورزش عضلات شما را تقویت می‌کند. شما از وزن بدن خود به جای وزنه‌ها استفاده خواهید کرد.

تاثیر تدریجی: بله، شما عضلات خود را در یک مسیر قوی اما ملایم درگیر خواهید کرد.

هزینه‌ی پیلاتس چقدر است؟

می‌توانید حرکات پیلاتس را در خانه به وسیله‌ی ویدئوهای آموزشی انجام دهید یا به کلاس‌های پیلاتس بروید.

آیا پیلاتس برای مبتدیان مناسب است؟

بله، می‌توانید از ورزش‌های پایه‌ای شروع کنید و سپس حرکات پیشرفته را انجام دهید. اگر شما این ورزش را چه در خانه و چه در باشگاه شروع کرده‌اید، سعی کنید حرکات را به دقت یاد بگیرید زیرا درغیر این صورت ممکن است به عضوی از بدن خود آسیب جدی وارد کنید.

آیا پیلاتس را میتوان خارج از خانه انجام داد؟

خیر، مگر این که در باشگاه یا روبروی تلوزیون در خانه این حرکات را انجام دهید.

آیا پیلاتس را میتوان داخل خانه انجام داد؟

بله. تشک ورزشی خود را باز کنید و ویدئوی آموزشی پلاتس را در تلوزیون به نمایش بگذارید.

تجهیزات مورد نیاز پیلاتس چیست؟

بله، به یک تشک ورزشی نیاز دارید. بعضی از باشگاه‌های ورزشی دستگاه‌های خاصی برای پیلاتس دارند که به آن‌ها ریفورمر می‌گویند. می‌توانید یک دستگاه خانگی از آن را تهیه کنید ولی در واقع نیاز چندانی به آن نیست.

دکتر ملیندا راتینی درباره‌ی پیلاتس چه می‌گوید؟

  • پیلاتس برای کسانی است که به دنبال قوی کردن ماهیچه‌های شکم و قسمت لگن و همچنین حفظ وضعیت خوب بدن خود هستند. پیلاتس همچنین اتصالی قوی بین ذهن و بدن برقرار می‌کند، بنابراین اگر شما از یوگا لذت می‌برید اما نیاز به یک تمرین قوی‌تر برای هسته‌ی بدن خود نیز دارید، از انجام حرکات پیلاتس لذت خواهید برد.
  • پیلاتس برای تقویت و استحکام همراه با تمرکز بر روی هسته‌ی بدن و برای افزایش انعطاف بدن شما است. به خاطر داشته باشید که پیلاتس برای فعالیت‌های هوازی طراحی نشده‌ است پس انجام ورزش‌های هوازی را در کنار پیلاتس را فراموش نکنید.
  • پیلاتس شامل حرکات دقیق و تکنیک‌های خاص تنفسی است. اگر شما برنامه‌های کم‌تر ساختاریافته را ترجیح می‌دهید یا چنانچه به دنبال ورزش‌های هوازی هستید، پیلاتس مناسب شما نیست.
  • حرکات پیلاتس می‌تواند خیلی سخت باشد، پس به آرامی این حرکات را شروع کنید.

اگر مشکلات جسمی داشته باشیم، باز هم  پیلاتس مناسب است؟

می‌توانید پیلاتس را برای نیازهای خود، شخصی‌سازی کنید. بنابراین حتی اگر شما مشکلات جسمی مانند ناراحتی قلبی، فشارخون بالا و کلسترول هم داشته باشید، می‌توانید در کنار تمرینات هوازی، پیلاتس را انجام دهید ولی ابتدا با دکتر خود مشورت کنید.

  • چنانچه مشکل دیابت دارید، ممکن است نیاز به تعدیل در برنامه‌‌ی درمانی خود داشته باشید، چون اضافه کردن جرم عضلانی به بدن کمک می‌کند که از گلوکز بهتر استفاده کنید. پزشک به شما خواهد گفت که چه تغییراتی را باید لحاظ کنید. به مربی خود بگویید که دیابت دارید. به خصوص اگر عوارضی مانند رتینوپاتی دیابتی داشته باشید، ممکن است لازم باشد از انجام بعضی حرکات اجتناب کنید.
  • اگر از ورم مفاصل رنج می‌برید، یک برنامه‌ی قدرتی مانند پیلاتس، بخش بسیار مهمی از برنامه‌ی تمرین شما خواهد بود. تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبی از ورزش هوازی و تمرینات قدرتی می‌تواند به حفظ تعادل و منعطف نگه‌داشتن مفاصل کمک کند و همچنین می‌توانید وزن ایده‌آل خود را حفظ کنید.
  • اگر اخیرا دچار مشکلات کمر و زانو شده باشید، تا زمانی که پزشک‌تان صلاح می‌بیند، پیلاتس را متوقف کنید. پیلاتس عضلات ران را تقویت می‌کند و باعث جلوگیری از آسیب‌های آرتروز و زانو می‌شود. اگر ورم مفاصل دارید هم پیلاتس به جلوگیری از گسترش بیشتر آن کمک می‌کند.
  • اگر کمردرد مزمن دارید، از پزشک خود بپرسید که آیا پیلاتس انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. پیلاتس کمک می‌کند که عضلات ضعیف هسته‌ی بدنی خود را تقویت کنید که ممکن است به درد شما اضافه کند. برای نتایج بهتر به دنبال مربی باشید که حداقل چندین سال تجربه‌ی کار با افراد مبتلا به کمردرد را دارا باشد.
  • اگر باردار هستید، با دکتر خود مشورت کنید. اگر شما قبل از بارداری پیلاتس کار می‌کردید، احتمالا تا جایی که امکان دارد، پزشک اجازه خواهد داد که این حرکات را ادامه دهید. اما ممکن است تغییراتی در حرکات شما به وجود بیاید زیرا جنین در شکم شما در حال رشد است. به عنوان مثال، پس از سه ماهه‌ی اول، هنگامی که به پشت دراز کشیدید نباید تمرینات را انجام دهید زیرا این کار مانع رسیدن جریان خون به کودک شما می‌شود. تمرینات مخصوصی برای زنان باردار طراحی شده است که می‌توانید امتحان کنید.