سرویس اجتماعی

علائم اولیه سرطان ریه را بشناسید

علائم اولیه سرطان ریه

۱. سرفه‌های بدون وقفه

علائم اولیه سرطان ریه

نسبت به سرفه‌های طولانی حساس باشید. سرفه‌ای که به همراه سرماخوردگی باشد، معمولا پس از یک یا دو هفته برطرف می‌ود اما یک سرفه‌ی طولانی‌مدت می‌تواند نشان از سرطان ریه داشته باشد. پس سعی نکنید که سرفه‌های بلندمدت را پشت گوش بیاندازید. سرفه‌ی ادامه‌دار چه خلط و چه خشک باشد، باید جدی گرفته شود. بنابراین در صورت مشاهده‌ی این حالت سریعا به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما با اشعه‌ی ایکس یا دیگر آزمایش‌ها، وضعیت ریه‌ی شما را بررسی خواهد کرد.

۲. تغییرات سرفه

به هر گونه تغییر در سرفه‌ی مزمن خود توجه کنید. به خصوص اگر عادت به کشیدن سیگار هم دارید. چنانچه سرفه‌های شما بیشتر شده یا عمیق‌تر از قبل به نظر می‌رسند باید با پزشک خود ملاقات کنید. از طرفی تغییرات دیگری مانند صدادار شدن سرفه، اخلاط غیر عادی یا مشاهده‌ی خون در سرفه هم حتما باید پیگیری شود.

۳. تغییرات تنفسی

نفس کشیدن‌های منقطع و کوتاه هم می‌توانند از علائم سرطان ریه محسوب شوند. تغییرات تنفسی ممکن است ناشی از مسدود یا باریک شدن راه‌های هوایی یا ترشحات موجود در یک تومور ریوی موجود در قفسه‌ی سینه باشد. چنانچه متوجه شدید که پس از بعضی از فعالیت‌های سنگین مانند بالا رفتن از پله‌ها، نفس کم می‌آورید به این مورد مشکوک شوید.

۴. درد قفسه سینه

علائم اولیه سرطان ریه

سرطان ریه ممکن است باعث ایجاد درد در قفسه‌ی سینه، شانه‌ها یا کمر شود. احساس درد لزوما با سرفه مرتبط نیست. با این حال، هر نوع درد قفسه‌ی سینه چه به صورت ثابت یا متناوب را به پزشک خود گزارش دهید. مهم نیست که این درد فقط بخشی از قفسه‌ی سینه را بگیرد یا در تمام آن پخش شود.

۵. خس خس سینه

هنگامی که مسیرهایی هوایی منقبض، مسدود یا ملتهب می‌شوند، ریه‌ها در هنگام نفس کشیدن صدای سوت ایجاد می‌کنند. صدای خس خس سینه می‌تواند به عوامل دیگری هم مرتبط باشد که بعضی از ان‌ها به راحتی قابل درمان هستند.

با این حال، خس خس سینه هم نشانه‌ای از سرطان ریه است، به همین دلیل بهتر ات که این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. خودسرانه این خس خس را آسم یا آلرژی تلقی نکنید. اجازه دهید علت آن را پزشک‌تان تایید کند.

۶. گرفتگی صدا

چنانچه متوجه تغییر قابل توجهی در صدای خود شده‌اید یا دیگران به شما می‌گویند صدای تان نسبت به قبل خش دار و گرقته است، موضوع را با پزشک در میان بگذارید. گرفتگی صدا می‌تواند به علت یک سرما خوردگی ساده باشد اما طولانی شدن این مشکل به مدت بیش از دو هفته ممکن است نشان از یک مشکل جدی داشته باشد. چرا که گرفتگی صدا در اثر سرطان ریه می‌تواند ناشی از تاثیرات تومور بر روی تارهای حنجره باشد.

۷. کاهش ناگهانی وزن

کاهش وزن بدون دلیل بیش از ۵ کیلوگرم می‌تواند به علت سرطان ریه یا دیگر سرطان‌ها باشد. در صورت بروز سرطان، سلول‌های سرطانی شروع به مصرف انرژی می‌کنند که در نتیجه‌ی ان وزن بدن افت پیدا می‌کند. البته کاهش وزن می‌تواند دلایل دیگری از جمله تغییر رژیم غذایی هم داشته باشد. از این رو از کنار کاهش وزن بدون دلیل خود بی‌تفاوت رد نشوید. چرا که ممکن است سر نخی برای مشکلات سلامتی شما باشد.

۸. درد استخوان

علائم اولیه سرطان ریه

سرطان ریه می‌تواند به استخوان کشیده شده و باعث درد در کمر یا دیگر بخش‌های بدن شود. این کمر درد در هنگام خواب بدتر هم خواهد شد. البته ممکن است درک تفاوت بین درد استخوان و درد عضلانی دشوار باشد. دردهای استخوانی معمولانی در هنگام شب بیشتر شده و با تحرک افزایش پیدا می‌کنند.

علاوه بر این، سرطان ریه گاهی اوقات با درد شانه، بازو یا گردن همراه است، هرچند که این موارد کم‌تر رایج است. از این رو، به دردهای خود توجه کرده و آن‌ها را با پزشک مطرح کنید.

۹. سردرد

سردر می‌تواند ناشی از گسترش سرطان ریه به ناحیه‌ی مغز باشد. با این وجود، تمام سردرد‌ها با متاستازهای مغز مرتبط نیستند. گاهی اوقات، تومور ریه می‌تواند بر «بزرگ‌سیاهرگ بالایی» ایجاد فشار کند. بزرگ‌سیاهرگ بالایی رگ بزرگی است که خون را از قسمت فوقانی بدن به قلب منتقل می‌کند. فشار اعمال شده به این رنگ می‌تواند به سردرد منجر شود.

روش‌هایی که به تشخیص سرطان ریه کمک می‌کند

روش اشعه‌ی ایکس در تشخیص اولیه‌ی سرطان ریه موثر عمل نمی‌کند. با این حال، نتایج مطالعات در سال ۲۰۱۱ نشان داده است که سی تی اسکن در دوز پایین می‌تواند مرگ و میر ناشی از سرطان ریه را تا ۲۰ درصد کاهش دهد.

در این مطالعه، ۵۳،۴۵۴ نفر از افرادی که در معرض ابتلا به سرطان ریه بودند به طور تصادفی تحت سی تی اسکن یا اشعه‌ی ایکس قرار گرفتند. نتایج نشان داد که سی تی اسکن با دوز کم، موارد بیشتری از سرطان ریه را تشخیص می‌دهد. همچنين مرگ و مير ناشي از این بیماری، در گروهی که با سی تی اسکن وضعیت آن‌ها بررسی شده بود، کم‌تر گزارش شد.

افرادی که بیشتر در معرض خطر سرطان ریه هستند

در ادامه‌ی این مطالعه، از نهادهای مسئول خواسته شد تا به افرادی که در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند، توصیه شود با استفاده از سی تی اسکن با دوز پایین وضعیت خود را بررسی کنند. این توصیه شامل این افراد بود:

  • کسانی که ۳۰ سال یا بیشتر سیگار کشیده‌اند و همچنان به سیگار کشیدن خود ادامه می‌دهند.
  • افرادی که بین ۵۵ تا ۸۰ سال سن دارند.
  • کسانی که در ۱۵ سال گذشته سیگار می‌کشیدند.

نکات نهایی در خصوص سرطان ریه

در صورتی که جزو افرادی هستید که احتمال ابتلای آن‌ها به سرطان ریه بالا است، در خصوص سی تی اسکن دوز کم با پزشک خود مشورت کنید.

معمولا بیماری ۴۰ درصد از مبتلایان به سرطان ریه، زمانی تشخیص داده می‌شود که بیماری پیشرفت کرده باشد. در یک سوم افراد، سرطان ریه پس از رسیدن به مرحله‌ی سوم تشخیص داده می‌شود. از این رو، انجام تست سی تی اسکن با دوز پایین می‌تواند مفید باشد.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید