مجمع جهانی اقتصاد (WEF) که یک نهاد غیر انتفاعی است، در یک گزارش سالانه به معرفی تحصیل کرده‌ترین کشورهای جهان پرداخته است. در این مقاله به معرفی این کشورها که بیشترین آمار افراد تحصیلکرده را نسبت به جمعیت خود دارد، خواهیم پرداخت.

WEF‌ در این رتبه‌بندی از شاخص‌های متنوعی استفاده کرده است. نمره‌ی هر کشور، بر مبنای عواملی چون میزان ثبت نام در دوره متوسطه و میزان ثبت نام در دوره‌ی تحصیلات عالی در نظر گرفته شده که به معنای تعداد افرادی است که در دانشگاه یا موسسات معادل آن، مانند کالج‌های پرستاری تحصیل کرده‌اند. این نمره بین ۱ تا ۷ است.

نمره‌ی نهایی بر اساس پاسخ‌های ارائه شده از سوی رهبران کسب و کار هر کشور در پاسخ به موارد زیر ارزیابی شده است:

  • در کشور شما، نظام آموزش و پرورش تا چه اندازه‌ی نیازهای یک اقتصاد رقابتی را پاسخ‌گو است؟

و سوال دوم:

  • در کشور شما، شرکت‌ها تا چه حد در آموزش و توسعه‌ی کارکنان خود سرمایه گذاری می‌کنند؟

کم‌ترین نمره‌ی ممکن ۱ و بالاترین نمره ۷ است.

کشورهای اروپایی در صدر این فهرست قرار دارند، با این حال بالاترین نمره به یک کشور غیر اروپایی اختصاص دارد. به طور خاص، کشورهای اسکاندویناوی به دلیل صرف هزینه‌های عمومی در منطقه به طور کلی نمره‌ی بالایی کسب کرده‌اند.

در ادامه نگاهی به فهرست پیش رو خواهیم داشت:

۱۱. ایسلند

نمره: ۵:۹

این کشور کوچک کلا ۳۳۰ هزار نفر جمعیت دارد. هر چند که این کشور رتبه‌ی بالایی در این فهرست دارد اما نسبت به دیگر کشورهای شمال اروپا، کم‌ترین بودجه را صرف نظام آموزشی خود می‌کند.

۱۰. نیوزیلند

نمره: ۵:۹

نیوزیلند به طور مداوم در میان سیستم‌های آموزشی عالی جهان قرار دارد. اداره‌ی آموزش و پرورش این کشور نوآوری جدیدی به خرج داده است: اخیرا دولت اعلام کرد که دانش‌آموزان می‌توانند بعضی دروس را به صورت آنلاین بگذرانند تا لازم نباشد تمام روزهای هفته به مدرسه بروند.

۹.  استرالیا

نمره: ۵:۹

استرالیا کشوری با تحصیلات عالی است و شمار افراد تحصیل کرده‌ی آن درصد زیادی را تشکیل می‌دهند. به طوری که ۴۳ درصد شهروندان این کشور پس از اتمام دبیرستان در دوره‌های عالی آموزش دیده‌اند. رقمی که کشورهایی مانند کانادا، ژاپن، اسرائیل، کره، ایالات متحده و انگلستان را پشت سر گذاشته است.

۸. ایالات متحده

نمره: ۵:۹

۴۳ درصد بزرگسالان آمریکایی دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. از این رو ایالات متحده از این نظر رتبه‌ی پنجم را در بین ۳۴ کشور توسعه یافته‌ی اعضای OECD دارد.

۷. نروژ

نمره: ۵:۹

نروژ دارای درآمد مالیاتی بالایی است و بخش زیادی از آن را در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری می‌کند. از این رو، هزینه‌ی سالانه‌ای که برای هر دانش آموز از مقطع ابتدایی تا دانشگاه صرف می‌شود، تقریبا معادل ۱۴۰۰۰ دلار است. به همین دلیل نروژ سومین رتبه را در بین اعضای OECD کسب کرده است.

۶- دانمارک

نمره: ۵:۹

دانمارک از جمله کشورهایی است که بیشترین سهم اقتصاد خود را در آموزش و پرورش هزینه می‌کند به طوری که ۷.۹ درصد درآمد تولید ناخالص داخلی این کشور در نظام آموزشی خرج می‌شود. چرا که آموزش و پرورش اولویت اصلی این کشور محسوب می‌شود.

۵. بلژیک

نمره: ۶

در بلژیک، بیشترین بخش بودجه‌ی آموزشی به افرادی تعلق می‌گیرد که پس از گذراندن تحصیلات دانشگاهی بیکار هستند. البته نرخ بیکاری این افراد ۳ درصد بوده که کم‌تر از نرخ متوسط بیکاری اروپا در تمام مقاطع تحصیلی است.

تدریس هم در این کشور درآمد بالایی دارد: حقوق متوسط معلم‌ها ۷۴۰۰۰ دلار در سال است که بر اساس شاخص‌های قدرت خرید تنظیم شده است. میانگین حقوق معلم‌ها در دیگر کشورهای OECD معادل ۵۲۰۰۰ دلار است.

۴- سوییس

نمره: ۶

حدود ۸۶ درصد جمعیت ۲۵ تا ۶۴ ساله در سوییس دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. این کشور سالانه حدود ۱۶۰۰۰ دلار هزینه صرف هر دانشآموز می‌کند در حالی که متوسط این مبلغ در دیگر کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا ۹۵۰۰ دلار است.

۳- هلند

نمره: ۶.۱

هلند رتبه‌های بسیار بالایی در زمینه‌های مختلف آموزشی دارد. یک سوم هلندی‌های بین ۲۵ تا ۶۴ سال مدرک دانشگاهی دارند که این تعداد در مقایسه با رقم ۲۴ درصدی تحصیل کرده‌های کشورهای OECD قابل توجه است.

۲- فنلاند

نمره: ۶.۲

سیستم آموزش و پرورش فنلاند به طور گسترده‌ای مورد تحسین قرار گرفته است. به طوری که در یک فیلم مستند به نام «انتظار برای سوپرمن» که در سال ۲۰۱۰ پخش شد، سیستم آموزشی فنلاند با سیستم آموزشی ایالات متحده مقایسه شد. معلم‌ها از بین ۱۰ درصد فارغ‌التحصیلان ممتاز انتخاب می‌شوند و برای تدریس نیاز به داشتن مدرک کارشناسی ارشد دارند.

۱- سنگاپور

نمره: ۶.۳

سیستم آموزش و پرورش سنگاپور بیشترین توجه را در جهان به خود جلب کرده است، اما به دلیل قوانین سخت گیرانه‌اش به «چراغ خوراک‌پزی تحت فشار» معروف است. در رقابت‌های بین ریاضی و دیگر علوم، معمولا دانش‌آموزان سنگاپوری در صدر قرار دارند.