ستون فقرات به معنای واقعی کلمه، ستونی است که بدن شما را برپا و برقرار نگه داشته است. بنابراین مراقبت از این عضو اهمیت زیادی دارد. در این مطلب به معرفی شماری از فعالیت‌های روزانه پرداخته‌ایم که نحوه‌ی اجرای غلط آن‌ها می‌تواند به ستون فقرات شما آسیب برسانند.

مسواک زدن دندان‌ها

در حالت ایستاده، فشار بیشتری نسبت به پیاده‌روی طولانی به ستون فقرات وارد می‌شود. چنانچه مجبور هستید که ساعات طولانی در روز به حالت ایستاده باشید، باید راهکاری برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به ستون فقرات خود در نظر بگیرید.

چگونه از این آسیب جلوگیری کنیم؟

  • هنگام مسواک زدن، دست آزاد خود را بر روی دیوار سا سینک دستشویی تکیه دهید.

ظرف شستن

معمولا هنگام ظرف شستن، در حالت نیمه خمیده با بازوهای کشیده قرار داریم. از این رو، دیسک‌های بین مهره‌ای بخش قفسه‌ی سینه به سرعت تحلیل می‌روند و همین مسئله منجر به درد بین تیغه‌های شانه می‌شود.

چگونه از این آسیب جلوگیری کنیم؟

  • هنگام ظرف شستن، یک صندلی یا چارپایه‌ی کوچک زیر زانوی خود قرار دهید. این کار فشار وارده بر ستون فقرات را کاهش می‌دهد.

تعویض لاستیک خودرو

معمولا هر کسی که خودروی دست دوم دارد با چالش تعویض لاستیک مواجه می‌شود. تعویض لاستیک می‌تواند باعث شود که کمر شما برای بقیه‌ی روز درد بگیرد.

چگونه از این آسیب جلوگیری کنیم؟

  • به سمت لاستیک خم نشوید. در عوض در حالت نشسته بر روی زمین، لاستیک خودرو را عوض کنید.

حمل بار سنگین هنگام خرید

هیچ گاه تمام خرید خود را در یک نایلون قرار ندهید. چرا که در این حالت ستون فقرات شما مجبور به تحمل فشار اضافی خواهد شد.

چگونه از این آسیب جلوگیری کنیم؟

  • به خاطر داشته باشید که در هنگام بلند کردن اجسام سنگین به جای خم کردن کمر، زانوهای خود را خم کنید. برای اکثر زنان، بار بیش از ۲ کیلوگرم و برای اکثر مردان بار بیش از ۵ کیلوگرم سنگین محسوب می‌شود.
  • همیشه به یاد داشته باشید که وزن باری که حمل می‌کنید در هر دو دست‌تان برابر باشد.

شستن کف زمین

بعضی از ما هفته‌ای یک بار به جان تمیز کردن منزل می‌افتیم و در این اقدام خودجوشانه! ستون فقرات خود را به طرز ظالمانه‌ای شکنجه می‌کنیم. کشیدن پاها و کمر، حرکات بازو، بلند کردن اشیای سنگین از جمله کارهای خطرناکی است که می‌تواند به ستون فقرات ما آسیب جدی وارد کند.

چگونه از این آسیب جلوگیری کنیم؟

  • کف زمین را با دستان خود نشویید و به جای آن از یک تی دسته‌دار استفاده کنید.

بستن بند کفش

هر بار که خم می‌شویم تا بند کفش خود را ببندیم به دیسک‌های بین مهره‌ای خود آسیب می‌رسانیم. در شرایط فشار ثابت، ترکیبات مغذی ستون از ستون فقرات جدا می‌شوند. در نتیجه مناطق دیگری از بدن دچار فشار و درد می‌شود. این ترکیبات ضروری تنها در صورت داشتن یک خواب راحت دوباره در ستون فقرات فراهم می‌شوند. از این رو لازم است که در ساعاتی از روز به وضعیت کمر خود اهمیت داده و آن را وارد چالش‌ها و آزمون‌های استقامتی نکنیم!

چگونه از این آسیب جلوگیری کنیم؟

  • پیشنهاد می‌شود که در حالت نشسته بند کفش‌های خود را ببندید تا در هنگام بستن بند کفش‌ها مجبور به خم شدن نشوید.

حمل کوله پشتی

کوله‌پشتی‌ها فقط برای دانش‌آموزان مدارس محبوب نیستند. خیلی از ما به علت جادار بودن این وسیله مایل به استفاده از آن در موقعیت‌های مختلف هستیم. با این حال، سنگین وزن بودن این کوله‌ها و روش نادرست حمل آن‌ها می‌تواند اثرات منفی بر ستون فقرات ما بگذارد.

چگونه از این آسیب جلوگیری کنیم؟

  • کوله پشتی، دو بند برای حمل کردن دارد. برای این که سنگینی آن بین دو شانه به طور مساوی تقسیم شود از هر دو بند آن استفاده کنید.
  • سعی کنید کوله پشتی خریداری شده توسط شما بندهای پهن و نرم داشته باشد. چرا که این نوع بندها، فشار موجود بر روی گردن و ستون فقرات شما را کاهش می‌دهند.

برداشتن اشیای سنگین از بلندی

وقتی قدبلندی می‌کنید تا به چیزی دسترسی پیدا کنید، ستون فقرات شما دچار کشیدگی می‌شود. حالا تصور کنید که در این حالت بخواهید شی سنگینی مانند یک چمدان را هم بردارید! البته این کار دیسک‌های کمر را در جا نابود نمی‌کند اما در صورت تکرار منظم این حرکت باعث بروز آسیب خواهد شد.

چگونه از این آسیب جلوگیری کنیم؟

  • چنانچه مجبور به برداشتن شیئی سنگین از بلندی هستید، از یک صندلی برای کاهش فشار استفاده کنید. در حالت ایده آل، جسم سنگین باید هم راستای سینه‌ی شما باشد.