پارک دوبل می‌تواند برای عده‌ای ترسناک باشد! اما با کمی تمرین می‌توانید به راحتی از پس آن بربیایید. در این مطلب به معرفی روش ساده‌ای برای پارک دوبل پرداخته‌ایم.

روش کلی پارک دوبل به این شیوه است:

پیش از آن که شروع به پارک دوبل کنید فضای خالی موجود را پیدا کنید. این فضا باید از طول خودروی شما بیشتر باشد. راهنمای راست را زده و در کنار خودرویی که می‌خواهیم پشت آن قرار بگیریم، با فاصله توقف می‌کنیم. سپس به آرامی در حالت دنده عقب شروع به حرکت می‌کنیم.  پس از انفرمان را به سمت فضای خالی چرخانده و به حرکت خود ادامه می‌دهیم تا زمانی که زاویه‌ی خوردرو ۴۵ درجه شود. پس از آن، فرمان را به سمت دیگر چرخلنده و خودروی خود را در فضای خالی جای می‌دهیم. سپس با عقب یا جلو رفتن، فاصله‌ی خودرو با خودروهای جلو و پشت سر تنظیم می‌کنیم.

انتخاب فضای مناسب پارک خودرو

فضای مناسب را پیدا کنید. به دنبال یک فضایی باشید که بتوانید خودروی خود را به راحتی بیرون بیاورید. وقتی پارک دوبل شما بهتر شد در فضاهای تنگ‌تر هم می‌توانید پارک کنید. اما در ابتدای کار بهتر است به دنبال فضاهایی باشید که ۲ متر فضای اضافی دارند. در حالی که خودروی شما فقط به یک متری فضای اضافه‌تر نیاز دارد.

  • اگر پیش از این پارک دوبل نکرده‌اید، سعی کنید بین دو سطل زباله یا اشیای دیگر تمرین پارک دوبل کنید.
  • مطمئن شوید که فضای مورد نظر امن است و حق پارک کردن در انجا را دارید. ضمن این که توجه کنید که پارک کردن شما باعث مسدود کردن پارکینگ دیگران نمی‌شود.
  • راهنمای سمت راست خود را روشن کرده و در حالت دنده عقب قرار بگیرید. با استفاده از آینه‌ی عقب چک کنید که کسی پشت سر شما قرار ندارد. به آرامی ترمز کنید تا حرکت شما آهسته شود. در فاصله‌ی ۶۰ سانتی‌متری خودرویی که می‌خواهید پشت سرش پارک کنید، قرار بگیرید. البته این فاصله تقریبی بوده و در فضاهای تنگ‌تر کم‌تر است. (مثلا ۳۰ سانتی‌متر)

قرار گرفتن در فضای خالی بین دو خودرو (فرمان اول)

آینه‌ی بغل خود را طوری تنظیم کنید که لبه‌ی پیاده‌رو را ببینید. هر چند این کار لازم نیست، اما کمک خواهد کرد.

شروع به دنده عقب کنید. مطمئن شوید که پشت سر شما از ترافیک خبری نیست. هنگامی که صندلی‌های عقب شما در راستای انتهای خودروی کناری قرار گرفت، به سرعت فرمان را به سمت راست بچرخانید تا خودروی شما در حالت ۴۵ درجه قرار بگیرد.

  • به طور مفهومی‌تر می‌توان گفت که فرمان اول را به سمت فضای خالی که خودرو می‌خواهد در ان قرار بگیرد، بچرخانید.
  • از چرخاندن زودهنگام فرمان خودداری کنید. چرا که ممکن است با این کار، به خودروی جلویی برخورد کنید.
  • دنده عقب در این حالت را تا جایی ادامه دهید که نزدیک‌ترین فاصله‌ی چرخ عقب تا لبه‌ی پیاده رو ۳۰ سانتی‌متر شود. ضمن این که عقب وسیله‌ی نقلیه‌ی شما باید تا ماشین پشتی فاصله‌ی مناسبی داشته باشد.
  • چنانچه لاستیک عقب خودروی شما به لبه‌ی پیاده رو برخورد کرد، علامت این است بیش از حد دنده عقب با فرمان راست حرکت کرده‌اید. در این حالت برای جبران، خودرو را در حالت دنده یک قرار داده و فرمان را تماما به سمت چپ بگیرید و دوباره امتحان کنید.

راست کردن خودرو با فرمان دوم

حالا نوبت به راست کردن خودرو می‌رسد. این بار باید فرمان را به سمت چپ یا همان سمت جاده بچرخانید. این کار را زمانی انجام دهید که بخش عمده‌ای از عقب خودروی شما در فضای پارک قرار گرفته است. در واقع می‌توان گفت زمانی اقدام به چرخاندن فرمان دوم کنید که سپر جلوی خودروی شما همراستای سپر عقب خودرو جلویی قرار بگیرد.

  • یکی دیگر از شاخص‌های خوب برای چرخاندن بار دوم فرمان در پارک دوبل، این است که پلاک خودروی پشت سر در مرکز شیشه‌ی جلوی خودروی شما قرار بگیرد.
  • در فضاهای تنگ‌تر، ممکن است لازم شود فرمان دوم رو کمی زودتر بچرخانید.

قرار دادن خودرو در فضای پارک

خودروی خود را در وسط فضای پارک قرار دهید. به طوری که فاصله‌اش با خودروی جلویی و عقبی نسبتا برابر باشد.

  • در صورت لزوم شاید مجبور شوید که پارک خود را اصلاح کنید. چنانچه فاصله خودروی شما از لبه‌ی پیاده رو بیشتر از حد معمول شده بود، بیرون آمده و دوباره تلاش کنید.