اکثر مردم فکر می‌کنند که تنها افراد مبتلا به دیابت، دارای سطح قند خون بالا هستند. در حالی که این طور نیست. هر کسی ممکن است از قند خون بالا دچار آسیب‌هایی در اعصاب، رگ‌های خونی و دیگر اندام‌ها شود. در این مطلب، به منظور جلوگیری از بدتر شدن شرایط، نکاتی را معرفی می‌کنیم که به شما کمک خواهد کرد علائم نگران کننده در خصوص افزایش قند خون را تشخیص داده و اقدامات مناسبی در خصوص آن‌ها انجام دهید.

گرسنگی ثابت

قند خون بالا مانع از ورود گلوکز به سلول‌ها می‌شود. در نتیجه بدن انرژی کافی دریافت نمی‌کند و باعث می‌شود که همیشه احساس گرسنگی کنید.

افزایش احساس خستگی

در سطوح بالای قند خون، بدن قادر به جذب و ذخیره‌ی گلوکز نیست. از این رو، از انرژی دریافتی، استفاده‌ی کارآمد نمی‌شود و بدن، سوخت مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کند. تمام این موارد باعث می‌شود که فرد بدون هیچ دلیلی احساس خستگی کند.

تکرر ادرار

وقتی قند خون بالا باشد، کلیه‌ها نمی‌توانند مایعات بدن را جذب کنند. بدین ترتیب، بدن تلاش می‌کند تا غلظت قند موجود در خون و سلول‌ها را متعادل کند. بنابراین خون را در مایعات داخل سلولی حل می‌کند که این امر منجر به بروز تکرر ادرار خواهد شد.

خشکی دهان و تشنگی بیش از حد

خشکی دهان و تشنگی شدید به علت کاهش مایعات بدن روی می‌دهد. هیپوتالاموس که سطح کم آبی و دلیل تشنگی را ارزیابی می‌کند، سیگنال مربوطه را به مغز می‌فرستد. البته که در این موارد نمی‌توان از نوشیدن جلوگیری کرد اما بهتر است نوشیدنی انتخابی شما آب یا چای بدون قند باشد.

کاهش وزن

سطوح بالای قند خون در کوتاه مدت می‌تواند منجر به کاهش وزن شود حتی اگر رژیم غذایی شما حاوی مواد و ترکیبات پر کالری باشد. چند دلیل برای این کاهش وزن وجود دارد:

  • مایعات بدن به طور مکرر توسط ادرار دفع شده و کاهش سطح مایع بدن منجر به کاهش وزن خواهد شد.
  • اگر سطح انسولین برای سوخت و ساز گلوکز کافی نباشد، بدن شروع به سوزاندن چربی می‌کند.
  • دفع مقادیر بالای ادرار در سطوح بالای قند، باعث می‌شود که بدن کالری بیشتری صرف کند. به این ترتیب، بدن تلاش می‌کند تا قند اضافی را تخلیه کند.

بیماری‌های عفونی

وقوع عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) و عفونت‌های قارچی در مردان و زنان می‌تواند اتفاق بیافتد. با این حال، چنین عفونت‌هایی بیشتر در مورد زنانی روی می‌دهد که قند خون آن‌ها بالا است. چرا که مقدار زیاد قند در خون باعث ایجاد محیط مناسب برای تولید قارچ‌ها و باکتری‌ها خواهد شد.

خشکی پوست

خشکی پوست به دلایل مختلف می‌تواند با قند خون بالا مرتبط باشد:

  • ادرار بیش از حد باعث کم آبی بدن و در نتیجه خشکی پوست می‌شود.
  • خشکی پوست یکی از نشانه‌های بیماری آترواسکلروز یا تصلب شرایین است. در این شرایط سرخرگ‌ها دچار سختی و تنگی شده و سرعت گردش خون کاهش پیدا می‌کند. این بیماری، اغلب در افراد دیابتی اتفاق می‌افتد.
  • اعصاب آسیب دیده می‌تواند عملکرد طبیعی غدد عرق را مختل کند و بر تعادل آب و پوست تاثیر بگذارد.

مشکلات تمرکزی

سطح بالای قند، باعث جلوگیری از ورود گلوکز به سلول‌های مغزی می‌شود، بنابراین مغز در دسترسی به انرژی دچار مشکل می‌شود. این مسئله بر سرعت تفکر و تصمیم‌گیری فرد تاثیر خواهد گذاشت.

تاری دید

تاری دید یکی از آثار کم‌آبی به دلیل فشار خون بالا است که می‌تواند بر سلول‌های چشم تاثیر بگذارد. در نتیجه، سلول‌های چشمی تغییر شکل داده و توانایی دید چشم‌ها کم می‌شود.

دیر التیام یافتن زخم‌ها

این امر به دلیل آسیب عروقی ناشی از قند بالای خون است. آسیب عروقی باعث بدتر شدن گردش خون به ویژه در اندام‌های دست و پا خواهد شد. ضمن این که دراین شرایط، بافت‌های بدن به خوبی تغذیه نمی‌شوند.

ناتوانی جنسی

مشکلات ناشی از نعوظ، می‌تواند به دلیل بالا بودن قند خون اتفاق بیافتد. یک نعوظ سالم نیازمند اعصاب سالم، گردش خون خوب و تعادل مناسب هورمون‌ها است. با این حال، اضافه شدن قند خون می‌تواند بر هر یک از این موارد تاثیر بگذارد.

تحریک پذیری

بنا به نتایج تحقیقات انجام شده، افرادی که قند خون بالایی دارند، مضطرب‌تر بوده و بیشتر در خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند. مغز به میزان مشخصی از گلوکز نیاز دارد و وقتی این مقدار از حدی بیشتر می‌شود باعث بروز تاثیرات منفی در کارکرد آن خواهد شد. در نتیجه، خلق و خوی افراد به شکل ناگهانی بدتر خواهد شد.

قند خون علاوه بر این که بر اعصاب و خلق و خو تاثیر می‌گذارد، باعث جذب مواد مغذی مانند کروم هم می‌شود. این ماده‌ی معدنی برای حفظ سطح پایدار قند خون لازم است چرا که بدون آن، انسولین نمی‌تواند مقدار قند خون را به خوبی تنظیم کند.