بوی بد دهان می‌تواند ناشی از عادت‌های بهداشتی ضعیف دندان‌ها یا دیگر مشکلات سلامتی  باشد. از ظرفی، بعضی از عادت‌های غذایی می‌تواند بوی بد دهان را بدتر کند! در این مطلب به معرفی دلایل بوی بد دهان و روش‌های پیشگیری و درمان این مشکل خواهیم پرداخت.

رژیم غذایی چطور بر بوی بد دهان تاثیر می‌گذارد؟

اساسا، تمام غذاهایی که می‌خوریم، در محیط دهان شروع به تجزیه شدن می‌کنند. اگر غذاهایی که می‌خوریم شامل مواد غذایی با بوی قوی مانند سیر و پیاز باشد، کارهایی مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن یا حتی دهانشویه می‌تواند به طور موقت بوی دهان را پوشش دهد. با این حال تا زمانی که این غذا کامل از بدن عبور نکند، بوی بد دهان از بین نخواهد رفت.

چرا عادت‌های بد غذایی باعث بوی بد دهان می‌شوند؟

چنانچه دندان‌های خود را به صورت منظم و روزانه مسواک و نخ دندان نزنید، ذرات مواد غذایی در دهان شما باقی خواهند ماند. مواد باقی مانده می‌توانند باعث رشد باکتری‌های بین دندان‌ها، اطراف لثه و زبان شوند. همین مسئله باعث بروز بوی بد دهان خواهد شد. استفاده از شوینده‌های آنتی باکتریال هم می‌تواند به کاهش سطح این باکتری‌ها کمک کند.

علاوه بر این، باقی مانده‌ی مواد غذایی و باکتری‌ها در خصوص پروتزهای دندانی هم می‌توانند باعث بدبویی دهان شود. سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو هم می‌تواند باعث بوی بد دهان، لک شدن دندان‌ها، کاهش قدرت چشایی و تحریک لثه‌ها شود.

بوی بد دهان با چه مشکلاتی همراه است؟

  • بوی بد همیشگی دهان می‌تواند نشان دهنده‌ی بیماری لثه (پریودنتال) باشد. بیماری لثه به علت پلاک‌های دندانی ایجاد می‌شود. در این میان باکتری‌ها باعث تشکیل سموم شده و لثه‌ها را تحریک می‌کنند. اگر بیماری لثه درمان نشود می‌تواند به لثه و استخوان فک آسیب برساند.
  • سایر علل دندانی بوی بد دهان می‌توانند استفاده از ابزار آلات نامناسب دندانپزشکی، پوسیدگی دندان و عفونت باشد.
  • بیماری خشکی دهان (زروستومیا) هم می‌تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود. از انجا که بزاق برای مرطوب کردن دهان لازم است، بزاق دهان اسیدهای تولید شده توسط پلاک‌ها را خنثی کرده و سلول‌های مرده‌ی تجمع یافته بر روی زبان، لثه‌ها و فک را می‌شوید. چنانچه این پلاک و سلول‌های مرده حذف نشوند، در دهان تجزیه شده و باعث بروز بوی بد دهان خواهند شد. همچنین خشکی دهان می‌تواند از عوارض جانبی مصرفی بعضی از داروها، تنفس مستمر از طریق دهان و مشکلات غدد بزاقی باشد.
  • بسیاری از دیگر بیماری‌ها هم می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند. مشکلات کبدی یا کلیه، ریفلاکس مزمن اسید معده، دیابت، ابریزش از عقب بینی، عفونت‌های مزمن سینوسی، برونشیت و دیگر عفونت‌های تنفسی می‌تواند از دلایل بوی بد دهان باشند.

چطور می‌توان از بوی بد دهان پیشگیری کرد؟

۱- سعی کنید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. روزی دو بار با خمیردندان‌های حاوی فلوراید مسواک زده تا مواد غذایی و پلاک‌های دندانی در دهان شما باقی نمانند. بعد از هر بار خوردن مواد غذایی دندان‌های خود را مسواک بزنید. (این بار بدون خمیردندان حاوی فلوراید!) بنابراین سعی کنید در محیط کار یا دانشگاه، همیشه یک عدد مسواک به همراه داشته باشید. مسواک زدن زبان را هم فراموش نکنید. هر ۳-۲ ماه یا بعد از هر بیماری مسواک خود را عوض کنید. از نخ دندان یا پاک کننده‌های بین دندانی برای حذف ذرات مواد غذایی و پلاک‌های بین دندانی یک بار در روز استفاده کنید. روزی دو بار هم با دهانشویه‌های ضد باکتری دهان خود را شستشو دهید. پروتزها باید هر شب قبل از خواب برداشته شده و در جای تمیزی قرار بگیرند.

۲- دندانپزشک خود را به طور منظم، حداقل دو بار در سال ببینید. او با بررسی دندان‌های شما قادر است که مشکلات پیش رو در خصوص خشکی دهان یا دیگر موا را شناسایی کرده و راهکارهای لازم را به شما توضیح دهد.

۳- سیگار کشیدن و جویدن تنباکو را کنار بگذارید. از دندانپزشک خود راهنمایی بخواهید تا راهکارهای جایگزین این عادت را به شما توصیه کند.

۴- آب زیادی بنوشید. این کار به مرطوب نگاه داشتن دهان شما کمک خواهد کرد. جویدن آدامس (ترجیحا بدون قند) یا مکیدن آبنبات (آن هم ترجیحا بدون قند!) می‌تواند به تحریک بزاق شما کمک کرده و باعث شستشوی دهان از ذرات مواد غذایی و باکتری‌ها شود. آدامس‌ها و آبنبات نعنایی حاوی زسیلیتول جزو مناسب‌ترین گزینه‌ها هستند.

۵- نام غذاها و داروهایی که می‌خورید را ثبت کنید. چنانچه فکر می‌کنید که ممکن است باعث بوی بد دهان شما شوند، موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. به همین ترتیب، فهرستی از داروهایی را که مصرف می‌کنید، تهیه کنید. بعضی از داروها ممکن است در ایجاد بوی بد دهان نقش داشته باشند.

کدام پزشک بوی بد دهان را درمان می‌کند؟

در اغلب موارد، دندانپزشک شما می‌تواند بوی بد دهان را درمان کند. اگر دندانپزشک تعیین کند که وضعیت دهانی شما سالم است و بوی بد دهان ربطی به آن ندارد، می‌توان به یک پزشک خانوادگی یا متخصص مراجعه کرد. چنانچه بوی بد دهان مربوط به بیماری لثه باشد، دنداپزشک ممکن است شما را به متخصص پریودنتولوژی یا درمان لثه ارجاع دهد.

چه محصولاتی می‌تواند بوی بد دهان را برطرف کند؟

دهانشویه‌های ضد عفونی کننده می‌توانند به از بین بردن باکتری‌هایی که موجب بوی بد دهان می‌شود کمک کند. در خصوص بهتر بودن کدام برند از دنداپزشک خود مشورت بخواهید.