ابتلا به دیابت افراد را از خوردن و نوشیدن خیلی از موارد محدود می‌کند با این حال همیشه ترفندهایی برای گریز وجود دارد! در این مطلب به معرفی نوشیدنی‌هایی خوش طعمی خواهیم پرداخت که افراد مبتلا به دیابت هم می‌توانند با خیال راحت مصرف کنند.

بدون شک، آب از همه لحاظ یک نوشیدنی عالی است. چرا که نه قند و نه کربوهیدرات دارد و به راحتی هم قابل دسترس است. با این حال، اگر به دنبال نوشیدنی‌های مزه‌دار هستید، گزینه‌های دیگری هم وجود دارد.

برخی از نوشیدنی‌هایی که ظاهر و طعم وسوسه‌انگیزی دارند برای سلامت شما مناسب نیستند اما می‌توان نسخه‌های خانگی و سالم‌تری از آن‌ها را فراهم کرد. این نوشیدنی‌ها نه تنها می‌توانند ذائقه‌ی شما راضی کنند بلکه می‌توانند در رژیم دیابت شما هم قرار بگیرند:

۱- شیر کاکائو

شیر کاکائو گزینه‌ی خوبی برای تامین کلسیم بدن است. شیر کم چرب یک نوشیدنی خوب پس از انجام تمرین‌های ورزشی است. البته شیر کاکائوهای آماده‌ی موجود در بازار هموراه با شکر هستند. بنابراین بهتر است به سراغ نسخه‌ی خانگی آن بروید! شیر کم چرب ۱ درصد را با ۳ قاشق چایخوری پودر کاکائو و ۲ قاشق غذاخوری شیرین کننده‌ی بدون کالری مخلوط کنید. یک فنجان از این نوشیدنی بدن شما را از ۷۰ واحد کالری، ۱۶ گرم کربوهیدرات و ۲ گرم چربی شیر کاکائوهای آماده نجات خواهد داد!

۲- آیس‌تی میوه‌ای

یک غذای فست فودی به طور متوسط دارای ۳۶ گرم کربوهیدرات است. این رقم معادل مقادیر زیادی قند است. در حالی که آیس‌تی‌های بدون کربوهیدرات موجود هستند که طعم رضایتبخشی هم دارند. ضمن این که به راحتی که می‌توان نوشیدنی چای را با میوه‌های خرد شده‌ی مورد علاقه هم مصرف کرد. به این ترتیب عصاره‌ی میوه‌ی خود را در چای ریخته و بدون قند مصرف کنید.

۳- آب پرتقال

آب پرتقال طعم خوبی دارد اما وجود ۲۶ گرم کربوهیدرات در یک لیوان آن، پیشنهاد می‌کند که سراغ همان میوه‌ی پرتقال برویم! چرا که فیبر موجود در میوه‌ی پرتقال باعث می‌شود که زودتر احساس سیری کنید. با این حال اگر برای نوشیدن آب پرتقال مصر هستید به سراغ برندی از این محصول بروید که کربوهیدرات آن حداکثر ۳ گرم و کالری آن ۱۵ واحد باشد. به این ترتیب با مصرف آن، ۱۰۰ درصد ویتامین C موزد نیاز بدن شما هم فراهم خواهد شد.

۴- چای لاته

چای لاته یک نوشیدنی شیرین، تند، معطر و خامه‌ای است. البته نسخه‌ی کافی شاپی این چای حدود ۳۳ گرم کربوهیدرات دارد. در حالی که شما می‌توانید نوع سبک‌تر آن را تهیه کنید. به این ترتیب، یک یا دو عدد چای کیسه‌ای معمولی را در یک فنجان شیر قرار داده و با دارچین و فلفل سیاه، آن را طعم‌دار کنید. کربوهیدرات نوشیدنی حاصل کم‌تر از ۱ گرم خواهد بود.

۵- شربت آبلیمو

هیچ چیز مانند شربت آبلیمو در تابستان مزه نمی‌دهد. بهتر است که این شربت را خودتان در منزل تهیه کنید. به این ترتیب، آب، لیموی فشرده‌ی تازه، شیرین کننده‌ی بدون کالری و چند قالب یخ را مخلوط کرده و سپس یک نوشیدنی سالم را نوش جان کنید.

۶- شکلات داغ

نوع مرسوم نوشیدنی شکلات داغ حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات است. به طوری که یک شکلات داغ معمولی حاوی شیر کم چرب، حدود ۶۰ گرم کربوهیدرات دارد. خوشبختانه شما می‌توانید نسخه‌ی رقیق‌تر آن را در منزل تهیه کنید. به این ترتیب، یک فنجان شیر کم چرب را با دو نوار از شکلات تلخ ۷۰ درصد، یک قاشق غذاخوری وانیل و کمی دارچین مخلوط کنید. سپس مخلوط حاصل را حرارت دهید تا شکلات‌ها ذوب شود شود. نوشیدنی آماده شده فقط ۲۳ گرم کربوهیدرات دارد.

۷- آب سیب

یک لیوان آب سیب معمولی با ۲۶ گرم کربوهیدرات می‌تواند نوشیدنی مناسبی در هر وعده‌ی غذایی باشد.

۸- نوشیدنی‌های انرژی‌زا

مشکل نوشیدنی‌های انرژی‌زا، مقدار کافئین بالای آن‌ها است. چرا که کافئین می‌تواند فشار خون و نرخ ضربان قلب شما را بالا ببرد. با این حال اگر باز هم مایل به نوشیدن آن هستید، نوع بدون قندش را انتخاب کرده و دقت کنید که کل کافئین مصرفی شما در طول روز فراتر از ۴۰۰ میلی‌گرم نباشد.

۹- اسموتی میوه

اسموتی میوه، انتخاب سالمی به نظر می‌رسد اما نسخه‌های آماده‌ی این نوشیدنی در فروشگاه‌ها و کافی شاپ‌ها تقریبا شامل کربوهیدرات و قند خواهد بود. به عنوان مثال یک لیوان اسموتی انبه حدود ۵۸.۵ گرم کربوهیدرات دارد که معادل مصرف یک عدد سیب به همراه یک ساندویچ است. به جای آن می‌توانید با استفاده از میوه‌هایی چون زغال اخته، توت فرنگی و موز اسموتی خوشمزه و سالم خود را تهیه کنید.

۱۰- کافه موکا

شکلات و قهوه ترکیب فوق‌العاده‌ای را تشکیل می‌دهد. طعم تلخ و شیرین این نوشیدنی باعث محبوبیت آن در کافی شاپ‌ها شده است. با این حال بعضی از کافه موکاهای آماده حدود ۳۰۰ واحد کالری و ۴۰ گرم کربوهیدرات دارند از این رو گزینه‌ی مناسبی برای شما محسوب نمی شوند. در عوض می‌توان برای تهیه‌ی این نوشیدنی، یک فنجان قهوه را با یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو، ۲ قاشق غذاخوری شیر کم چربی و یک شیرین کننده‌ی بدون کالری مخلوط کرد و کافه موکای سالمی را با خیال راحت بنوشید.