نام سرطان در ذهن اکثر ما یکی بیماری کاملا کشنده را تداعی می‌کند. حال آن که بعضی سرطان‌ها نسبتا قابل درمان بوده و در صورت تشخیص به موقع این سرطان‌ها، بیمار می‌تواند تا مدت‌ قابل توجهی به زندگی خود ادامه دهد. در این مطلب به معرفی سرطان‌های قابل درمان خواهیم پرداخت.

هیچ تضمینی در مورد بهبودی سرطان وجود ندارد. با این حال پزشکان در درمان بعضی سرطان‌ها موفق‌تر از سرطان‌های دیگر عمل می‌کنند و از واژه‌ی «درمان» برای بهبود این وضعیت استفاده می‌کنند.

در حالی که بعضی کارشناسان هنوز چنین باوری ندارند و نمی‌توانند درمان کامل سرطان را تضمین کنند. آن‌ها ترجیح می‌دهند از اصطلاح «رهایی» استفاده کنند که احتمال برگشت سرطان را لحاظ می‌کند. با این حال، در حالت کلی، یک شخص درمان یافته از سرطان کسی است که سرطانش، ۵ سال پس از تشخیص برنگشته است.

البته چنین شاخصی علامت این نیست که فرد دیگر از سرطان نخواهد مرد با حتی دیگر سرطان در بدنش وجود ندارد. اما نشانه‌ی خوبی می‌تواند تلقی ‌شود.

در ادامه به معرفی ۵ سرطانی خواهیم پرداخت که امید بهبودی آن‌ها بیش از سایر سرطان‌ها است.

سرطان پروستات

احتمال زنده ماندن افراد، ۵ سال پس از تشخیص: تقریبا ۱۰۰ درصد

چه عاملی باعث افزایش شانس بهبودی می‌شود؟

بسیاری از تومورهای پروستات به آرامی رشد کرده یا اصلا رشد نمی‌کنند. در این حالت، این تومورها آن قدر مضر نخواهند بود که نیاز به درمان داشته باشند. بسیاری از مردان با این نوع تومورها می‌توانند سال‌ها بدون مشکل زندگی کنند. به طوری که آن‌ها اغلب به علت موضوعی غیر از سرطان می‌میرند.

چه زمان احتمال درمان کم‌تر می‌شود؟

زمانی که سرطان گسترش پیدا می‌کند، درمان سخت‌تر خواهد شد. درصد کمی از سرطان‌های پروستات می‌توانند به سرعت به قسمت‌های دیگر بدن منتقل شوند. در این حالت، تنها ۲۸ درصد مردان پس از تشخیص می‌توانند تا ۵ سال زندگی کنند. خوشبختانه، پزشکان در اغلب موارد، ابتلا به سرطان پروستات را پیش از زمان گسترش آن تشخیص می‌دهند.

آیا غربالگری هم کمک می‌کند؟

دو روش اصلی برای بررسی سرطان پروستات وجود دارد. یک روش رکتال دیجیتال است که در آن پزشک مقعد بیمار را با انگشت پوشیده با دستکش بررسی می‌کند. روش دوم آزمایش خونی به نام PSA است که در آن سطح نوعی پروتئین به همین نام اندازه‌گیری می‌شود. میزان این پروتئین در مردان مبتلا به سرطان پروستات بالاتر است. البته بالا بودن سطح PSA دلایل دیگری غیر از سرطان پروستات هم می‌تواند داشته باشد. از این رو در خصوص افرادی که چندان در معرض خطر این بیماری قرار ندارند، توصیه می‌شود که آزمایش‌های دیگری برای تشخیص سرطان پروستات انجام دهند. مواردی چون مشکل در ادرار کردن یا مشاهده‌ی خون در ادرار هم می‌تواند از نشانه‌های سرطان پروستات یا دیگر مشکلات پروستات باشد.

سرطان تیروئید

احتمال زنده ماندن افراد، ۵ سال پس از تشخیص: تقریبا ۱۰۰ درصد (بسته به نوع بافت)

چه عاملی باعث افزایش شانس بهبودی می‌شود؟

تیروئید یک غده‌ی پروانه‌ای شکل در گردن است که باعث می‌شود هورمون‌های مورد نیاز برای سوزاندن کالری بدن شما تامین شود. شایع‌ترین نوع سرطان تیروئید، پاپیلاری است که به آرامی رشد پیدا می‌کند. حتی زمانی که تومورها بزرگ شده‌اند یا در بافت‌های مجاور در حال رشد هستند، پزشکان می‌توانند این بیماری را با برداشتن غده‌ی تیروئید درمان کنند. پس از عمل جراحی، افراد دارویی‌ها را مصرف می‌کنند که نقش جایگزین هورمونها محسوب می‌شوند. از طرفی، پزشکان می‌توانند سرطان تیروئید را زودتر از گذشته تشخیص داده و سریع‌تر بیمار را از آن نجات دهند!

چه زمان احتمال درمان کم‌تر می‌شود؟

نوعی سرطان تیروئید به نام آناپلاستیک وجود دارد که تنها ۷ درصد از مبتلایان آن تا ۵ سال پس از تشخیص آن زنده می‌مانند. البته این حالت بسیار نادر است.

آیا غربالگری هم کمک می‌کند؟

در خصوص سرطان تیروئید هیچ گونه تست غربالگری توصیه نمی‌شود. اکثر مردم با مشاهده‌ی ورم ناحیه‌ی گردن یا احساس برجستگی در این ناحیه، متوجه این سرطان می‌شوند. گاهی اوقات هم پزشک با مشادهده‌ی نتیجه‌ی سونوگرافی متوجه وجود چنین مشکلی می‌شود.

سرطان بیضه

احتمال زنده ماندن افراد، ۵ سال پس از تشخیص: تقریبا ۹۵.۳ درصد

چه عاملی باعث افزایش شانس بهبودی می‌شود؟ در مراحل اولیه (زمانی که تومور به سایر قسمت‌های بدن گسترش پیدا نکرده است)، پزشکان می‌توانند این سرطان را با عمل جراحی برای حذف یک یا هر دو بیضه‌ی حاوی تومور، درمان کنند. چنانجه فقط یک بیضه دارای تومور باشد، بیضه‌ی دیگر برای برقراراری رابطه‌ی جنسی و تولید مثل، هورمون کافی خواهد داشت. در مراحل بعدی سرطان، شیمی درمانی، عمل جراحی و استفاده از اشعه هم کاربرد خواهند داشت.

چه زمان احتمال درمان کم‌تر می‌شود؟

بعضی راهکارهای درمانی برای سرطان پیشرفته‌ی بیضه هم جواب می‌دهند. به طوری که ۷۳ درصد موارد مبتلا به سرطان بیضه، شانس زنده ماندن تا ۵ سال پس از تشخیص تومور را دارند.

آیا غربالگری هم کمک می‌کند؟

هیچ نوع آزمایش غربالگری در خصوص سرطان بیضه وجود ندارد. چنانچه مردان احساس وجود تومور در یکی از بیضه‌های خود کنند یا متوجه شوند که اندازه‌ی یکی از بیضه‌ها از دیگری بزرگ‌تر است، باید به پزشک مراجعه کنند. چرا که این مورد می‌تواند از نشانهه‌ای اولیه‌ی تومور باشد.

سرطان ملانوما

احتمال زنده ماندن افراد، ۵ سال پس از تشخیص: تقریبا ۹۱.۵ درصد

چه عاملی باعث افزایش شانس بهبودی می‌شود؟

سرطان پوست ملانوما را می‌توان در مراحل اولیه با چشم غیر مسلح هم تشخیص داد. چنانچه این سرطان هنوز بر روی سطح پوست گسترش پیدا نکرده باشد، پزشک می‌تواند با انجام عمل جراحی آن را برطرف کند.

چه زمان احتمال درمان کم‌تر می‌شود؟

چنانچه به موقع متوجه وقوع این سرطان پوستی نشوید، ملانوما بیش از سایر سرطان‌های پوست در قسمت‌های دیگر بدن شما منتشر خواهد شد. هنگامی که سرطان از سطح پوست فراتر رود، درمان ان سخت می‌شود. به طوری که تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد مبتلا به سرطان ملانوما در مراحل پیشرفته توانسته‌اند تا ۵ سال زنده بمانند.

آیا غربالگری هم کمک می‌کند؟

بله. شما می‌توانید از روی خال‌ها و لکه‌های بزرگ، تیره رنگ، عجیب و غریب یا رو به افزایش، به وجود این بیماری مشکوک شوید. به خصوص وقتی این خال‌ها و لکه‌ها بر روی نواحی پوست سر، پوست بیضه و بین انگشتان‌تان باشد. چنانچه متوجه چنین تغییراتی در این بخش‌ها شدید با پزشک خود در میان بگذارید. او می‌تواند شما را نسبت به عادی بودن یا نبودن این مسئله آگاه کند. چنانچه سابقه‌ی این نوع سرطان را در خانواده‌ی خود داشته‌اید، عمل غربالگری را به طور منظم، نزد یک متخصص پوست انجام دهید.

سرطان سینه

احتمال زنده ماندن افراد، ۵ سال پس از تشخیص: در صورت تشخیص در مراحل اولیه ۱۰۰ درصد

چه عاملی باعث افزایش شانس بهبودی می‌شود؟

داروهای مدرن، پیشرفت‌های قابل توجهی در درمان سرطان سینه فراهم کرده‌اند. امروزه پزشکان بیش از گذشته در خصوص تشخیص و درمان سرطان سینه آگاهی دارند. ضمن این که آگاهی عمومی هم نسبت به این نوع سرطان افزایش پیدا کرده است. محققان توانسته‌اند داروهای مختلفی برای انواع روش‌های درمان سرطان سینه ارائه دهند.

چه زمان احتمال درمان کم‌تر می‌شود؟

درمان سرطان سینه در مراحل اولیه سریع‌تر و آسان‌تر خواهد بود. برخی از انواع سرطان سینه قابل درمان‌تر از شکل‌های دیگر این سرطان است. برای مثال، سرطان سینه‌ی استروژن مثبت با داروهای کم استروژن‌تر درمان می‌شود. در حالی که سرطان سینه‌ی سه گانه‌ی منفی تهاجمی‌تر بوده و به روش‌های درمانی معمول جواب نمی‌دهد.

آیا غربالگری هم کمک می‌کند؟

بله. مطالعات نشان داده‌اند که ماموگرافی‌های منظم می‌تواند به افزایش طول عمر شما در این خصوص کمک کند. اما گروه‌های پزشکی دستورالعمل‌های مختلفی در مورد زمان مناسب ماموگرافی می‌دهند. برخی از آن‌ها توصیه می‌کنند که آزمایش‌های غربالگری، پس از سن ۵۰ سالگی به صورت سالانه انجام شود. از طرفی انجمن سرطان آمریکا هم پیشنهاد می‌کند که آزمایش‌های غربالگری از ۴۵ سالگی به بعد شروع شود.