سرطان یکی از جدی‌ترین مشکلات سلامتی در کشور است و آمار نشان می‌دهد که دومین علت مرگ و میر در ایران محسوب می‌شود. در این مطلب به معرفی رایج‌ترین سرطان‌ها در ایران پرداخته‌ایم.

سرطان بر اندام‌های مختلف بدن انسان تأثیر گذاشته و می‌تواند خوش خیم یا بدخیم باشد. با این حال، هیچ علت مشخصی برای این بیماری وجود ندارد اما مصرف سیگار، مصرف الکل، خوردن غذاهای سریع و عدم فعالیت فیزیکی کافی از جمله عوامل غیر ژنتیکی ابتلا به سرطان هستند.

شایع‌ترین سرطان‌ها در بین زنان ایرانی سرطان‌های سینه، روده‌ی بزرگ و معده، تیروئید و مری است. سرطان‌های معده، پروستات، مثانه، روده‌ی بزرگ و خون هم بیشتر در بین مردان ایرانی شایع هستند. در حالی که در سطح جهان، سرطان ریه در صدر کشنده‌ترین‌ سرطان‌ها قرار دارد اما در ایران، این سرطان معده است که سالانه عده‌ی زیادی را به کام مرگ می‌فرستد.

 بالاترین آمار سرطان معده در اردبیل

سرطان معده (گاستریک) شایع‌ترین نوع سرطان در کشورهای ایران، ژاپن و چین است. شيوع این سرطان در مناطق شمال و شمال غرب ايران بيشتر مشاهده می‌شود. به طوری که بالاترین میزان سرطان معده در استان اردبیل مشاهده شده است. در مقابل، کرمان که جزو استان‌های جنوبی کشور است، کم‌ترین میزان سرطان را دارد.

سیگار کشیدن، مصرف زیاد سدیم و رژیم‌های کم آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله عوامل غیر ژنتیکی برای بروز سرطان معده هستند. عفونت هلیکوباکتر پیلوری هم می‌تواند از علت‌های سرطان باشد.

هلیکوباکتر پیلوری نوعی باکتری است که حدود دو سوم افراد جهان را آلوده می‌کند. به این صورت که این باکتری معمولا از دوران کودکی وارد بدن می‌شود. هر چند این باکتری در اکثر موارد باعث بروز مشکلات نمی‌شود اما می‌تواند در بعضی مردم ایجاد بیماری کند.

 بالاترین آمار سرطان مری در گلستان

سرطان مري دومين سرطان شايع در کشور و شايع‌ترين سرطان در مناطق شمال و شمال شرق کشور از جمله استان‌های گلستان، مازندران و خراسان شمالي هستند.

در این میان، مردان، بیشتر از زنان به این نوع سرطان مبتلا می‌شوند. ضمن این که سرطان مری در برخی نقاط آسیا و آفریقا هم بیش از سایر سرطان‌ها شایع است.

 بالاترین آمار سرطان سینه در تهران

سرطان سینه شایع‌ترین نوع سرطان در بین زنان در تهران و سومین سرطان رایج در سراسر کشور است. به طوری که سرطان سینه در دهه‌ی قبل در بین زنان ایرانی بیشتر از زنان کشورهای غربی رخ داده است. استان‌های تهران، اصفهان، گیلان، فارس و خراسان بیشترین میزان ابتلا به سرطان سینه را دارند. در آمریکا، سرطان سینه دومین نوع شایع سرطان بعد از سرطان پوست است.

بالاترین آمار سرطان پروستات در اصفهان

سرطان پروستات هم دومین علت مرگ ناشی از سرطان در میان مردان ایرانی محسوب می‌شود. بیشترین آمار سرطان پروستات مربوط به استان اصفهان است و اغلب موارد این نوع سرطان در مردان بالای ۵۰ سال تشخیص داده می‌شود.